1

Tråd: Router med riktantenn och analog telefon

Vi har en sommarstuga där mottagningen just på marken är dålig men med hjälp av en riktantenn monterad på taket så är det bra mottagning (4 Mbit datahastighet med Turbo-3G). Vi skulle därför vilja sätta in en router med WLAN och analog utgång för att koppla på DECT-telefoner och på så sätt få tillgång till både internet och en stabil telefonlinje (fast telefonlinje går ej att få).

Det verkar lite knepigt att hitta ett abonnemang som stödjer detta (dvs både tal och data), åtminstone hävdade en representant för Telenor att de inte hade någon lösning för just detta att erbjuda.

Är det någon som kör på detta sättet och har fått det att funka bra?

Vilket abonnemang är att föredra i denna situation?

Vilken router funkar bäst (jag har speciellt tittat på Option Globesurfer III/Huawei B260a/Huawei B970b?)

2 Senaste redigerad av G-Man (2010-05-31 17:25:35)

Sv: Router med riktantenn och analog telefon

Dovado router
Siemens DECT A580IP

samt ett SIP voIP telefoni abonnemang (ca 40:- månad)

Funkar problemfritt för mig med tele2 + tre.

funkade dåligt med telia när jag provade sist, pga telias port filtrering som användes då.

går att använda en analog ATA box, men det blir mer delar som kan krångla.

3

Sv: Router med riktantenn och analog telefon

Hej!

Funderar.. funkar IPtelefoni med mobiltbredband menar du? Behövs det inte minst 512k upp/ner ?
Jag har TRE och får max 2Mb ner 0.384k upp då är det rätt rökt va?

/SaxoPhoneBoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

4 Senaste redigerad av Iceman (2010-07-31 08:48:19)

Sv: Router med riktantenn och analog telefon

Hallå!

Är inne på att göra som kakesson och köra VOIP för att få telefoni på det sättet. Är det en Draytek man ska ha om man vill ha en kompakt lösning med allt i ett eller finns det andra alternativ (några synpunkter på deras utbud, tex 2130Vn?)?

Hemma har jag en Asus med DD-WRT så man är bortskämd med att lägga till de features man själv vill ha, men då den saknar RJ11- anslutningar får man lösa VOIP externt förstås.

Finns det någon smidig lösning på batteri-backup liknande de som finns på E-son-routrar eller är det en extern UPS som krävs ute i skogen?

Mvh Iceman