1

Tråd: Vilken lösning?

Hej,

Sitter idag med ett Globetrotter kort från Tre, tror det är uppgraderingsbart till 7,2 men är inte säker, till denna kör jag en Linksys WRT54G3G, om vi bortser från att routern måste startas om 1 ggr om dagen så fungerar det helt ok.

Väntade fram till december på att Tre skulle släppa en  uppgradering så att jag kunde ta del av 7,2, dock kom det upp ny information den 31/12 om att uppgraderingen nu kommer att släppas för i jan/feb, jag som bara väntat......

Istället har ju nu Tre Släppt Bredband Pro, bättre upphastighet hade ju varit skönt, dock är det ju inte sä lätt som det verkar, Bredband Pro finns ju endast med USB-modem. Jag sitter ju som sagt idag med ett PCMCIA kort, min router stödjer ju också bara PCMCIA, inte USB. Ska jag alltså byta till Bredband Pro måste jag också byta router.

Vidare läste jag något inlägg om att det finns användare som redan idag kan köra Bredband Pro utan att byta abonnemang, hur går det till? Kan jag uppdatera vida leverantören direkt på något sätt?

Är ni med på mitt problem? Vill ha snabbare uppkoppling men kan ju inte hålla på att köpa ny utrustning hela tiden för att få det att fungera, om jag nu byter till Bredband Pro, köper en ny router typ Dlink Dir-415, kommer det då att hålla även för nästa uppgraderingen till 14,4?

Till sist kanske en dummare fråga, sitter sedan tidigare med en Dlink Dir-655 med USB-ingång. går den ingången på något vis att använda till ett USB-modem eller är det bara för firmware uppdateringar?

/Zlatan

2

Sv: Vilken lösning?

Ang Dir-655 usb så är den avsedd för att göra backup av inställningar bara till usb minne.
Dvs att usb porten inte direkt har någon vettig funktion.

Sen ang Bredband Pro tjänsten som erbjuder HSDPA och HSUPA så är det så att alla som sitter med deras vanliga abb idag också kan använda HSDPA och HSUPA men det krävs som sagt att man har ett modem som klarar av det.
Tittar man på ditt GT Max 7.2 ready så stödjer det HSDPA men inte HSUPA.


Och Tre säljer Huawei's E270 modem till den tjänsten som är av usb variant.
Det går att köpa olåsta modem idag med hsupa.

http://www.dustinhome.se/pd_5010124119. … redband.se
http://www.dustinhome.se/pd_5010124121. … redband.se

D-links DIR-451 skall klara av E270 med den nya firmwaren "som kom i november"
Står självfallet inget om det på den svenska sidan då den säkert uppdateras sist.

Länk till nya firmwaren
http://www.dlink.com.my/products/suppor … mp;pid=547

Firmware 1.02B Type - Beta    Version    Revision Info
- Please note that this is a beta firmware
- 1. fixed WEB page can't show currently, after router reboot. (IE)
- 2. update modem cards support , add Huawei E270 USB 3G adapter
- 3. support special characters for WAN authentication
Date -    11/20/2007 5:08:00 PM

Länk till lista med kompatibla modem.
http://www.dlink.com.sg/products/dlhome … &sec=4

Så vill du ha det snabbare och utdelning av nätet:
Prisexempel:
Option GlobeSurfer Icon HSUPA (3G-modem)       2275:-
D-Link DIR-451 (Routrar)       1530:-
Summa: 3805:- utan frakt.

Sen så kanske Tre får för sig att låsa HSUPA'n till enbart de som har Pro abb i framtiden, de blir att se.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vilken lösning?

Jag slog till och gjorde idag inköpen, ny router och nytt modem från Tre, skaffade bredband pro fick modemet på köpet! Upphastigheter är dock bedrövlig, nästan sämre än tidigare....läste också i annan tråd vad det gäller USB-sladden, drog igång 3 datorer som alla användare uppkopplingen och då dog nätet, i den tråden framgick det info om att modemet inte orkade med alla trafik på 1 USB, problemet är ju att min router bara har 1 usb, jag har ju inget annat val....

Testade precis och jag skickade på 0,17mbit/sekund och tog emot på 1,43 mbit/sekund, bor i stockholm, hade man inte kunnat förvänta sig lite bättre siffror?

4

Sv: Vilken lösning?

Mjo du skall få bättre siffror.

Nått i stil med 5.5 ner och 1.2 upp.
Men som sagt så är det inte direkt omöjligt att det är kasst utbyggt där du bor.

Du kan också titta här, http://e-tjanster.pts.se/Map/
Så kan du se vart din/dina närmaste master finns.

Men de står inge info där om vad för hsdpa/hsupa utan bara var de finns osv.

Ang elen till modemet så kanske du kan ha en vanlig extern usb hub som drivs med strömdel så kan du koppla in ena kabeln på den som bara ger el.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Vilken lösning?

när jag kollar på länken så står masten typ 100 meter från huset, vilket jag iof kände till sedan tidigare, men hur vet jag egentligen att det är en Tre mast? Ska testa med USB-hubb, det kanske kan funka.

Tack

6

Sv: Vilken lösning?

Efter att ha testat att stoppa in den andra usb:n i en hubb så fick jag fart på grejorna, 4,2 ner och 1,2 upp, känns faktiskt helt ok!

7

Sv: Vilken lösning?

Känns ju helt klart bra det!
Sen de där 7.2 är bara teoretiska hastigheter.
Så jag tycker ditt resultat är grymmt bra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Vilken lösning?

Hej,

Jag kör exakt samma lösning med en D-links DIR-451 och en Huawei E220. Funkar strålande, och väldigt skönt då med en mac så gick kopplingen ned såfort man satte igån att tanka lite.

Min fråga är nu. När ni skriver detta:

Efter att ha testat att stoppa in den andra usb:n i en hubb så fick jag fart på grejorna, 4,2 ner och 1,2 upp, känns faktiskt helt ok!

Vad menar ni då exakt? En annan USB hubb? Kör ni med den tvådelade kablen? Behöver USB hubben om det är en sådan ni menar vara inkopplad till något annat? Jag har nämligen 4mbit ner och ca 0,32 upp.

Tack

9

Sv: Vilken lösning?

USB hubben har han bara för att kunna ge modemet extra kräm via Y kabeln, så den får agera strömkälla bara.
Men sen har han PRO abb så han får HSUPA också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Vilken lösning?

Ahh. Ok, tack då är jag med. jag har aldrig förstått mig på den där Y-kabeln. Vad skall den egentligen användas till?

11

Sv: Vilken lösning?

Tittar man på kontakterna på Y kabeln så ser man att de står "ASSISTANS POWER" på ena.
Dvs den finns ifall man behöver mata modemet med extra kräm.

Vissa datorer orkar inte leverara så mycket på USB porten så man måste dubbelkoppla för att de skall funka.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!