1

Tråd: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Hej
Har tele 2 large införskaffade det i april allt var fine kom upp till 6-8 mbit  tills dom uppdaterade till 16 mbit turbo då dog hastigheten till 0,90-1,5 mbit ner  hadde dock en hastighets spärr när dom uppdaterade det och släppte på fri surf. Har testat runt modemet i stan "Visby" bor 8 km där ifrån annars, men samma hastighet överallt sad  har haft kontakt med support i tre veckor men alla  är som svarta får och kan inte mycket big_smile. Fick ett nytt modem av dem E1820 som jag redan hade innan men ingen skillnad så antar att det är fel i abonnemanget skall kriga mer med dem imorgon. förutom det så låser sig windows 7 64 bit  vid uppdatering av program  och nerladdning av vissa filtyper efter denna händelse antar att modemet inte klarar av alla connections i så låg hastighet.
vill bara hör om någon känner igen sig?

2

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Kan vara en sammanträffande med tanke på det högre antal turister som kommer in nu på semestern. Testa igen efter midnatt.

Tänk på att Telia och Tele2 delar sina 3G master, och att röst samtal har högre prioritet över datatrafik. Dessutom håller Telia bygga upp sin 4G täckning i Visby, som är näst i tur efter Stockholm. Det visar sig att Visby behöver mer kapacitet under sommaren.

3

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Precis troligen ökningen av turister, samt alla kontant abb från comviq som säljs på ICA kan hjälpa till att tunga ner nätet lite extra under sommar tiden.

För att testa turist teorin så är de bäst att testa hastigheten på udda tider, dvs när de inte används så mycket av andra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

testat olika tider  på dyngnet men ingen skillnad alls men skummast att det segaste ner efter uppdateringen till turbo

5

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Vad har du för firmware på din E1820?

6 Senaste redigerad av zebb (2010-06-30 12:07:28)

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

11.825.03.00.56 den senaste antar jag hadde en tidigare version men samma sak där. pratade med support igår och dom sa som ni sa  innan att sommar tiden är hög belastning på nätet 
men det som stör mig mest är att windows 7 hänger sig  vid nerladdning och uppdateringar av program

all konfiguration är i originalskick  lite grön är man allt på mobilt nät
har senaste dashboarden från tele 2

http://www.speedtest.net/result/864225037.png

kl14:00

7

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Hej!

Jag har exakt samma problem och det hände precis när jag hämtade den nya uppdateringen, jag är superkunning inom detta och vet att det inte har med turisterna att göra. har försökt nedgradera till gamla firmware med då vill kommer det upp under installationen att man ska skriva in password. Var får jag tag i det? jag säljer dessa modem och jag tog hem ett likadant från jobbet med den gamla firmware och då funkar det prefekt. Detta borde jun tele2 fått in klagomål om. Och allt som du skriver om dina problem så fick jag samma med nya uppdateringen...

8

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

http://www.mobilabredband.se/story/152/ … upplasning

9

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

Vart hittar man den gamlare firmware någonstans.

10

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

flashkod ?  är det bara tele2 som har hittat på någon så idiotiskt  eller är det fler operatörer

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

11

Sv: Problem med hastighet efter uppdatering till turbo 3g

kod krävs om man skall uppgradera ett modem med en firmware från en annan operatör

gamla firmware lär du hitta högst uppe under "Filer"