1

Tråd: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

Detta är tyvärr bara en teoretisk lösning, nu hoppas jag få hjälp av er med synpunkter och förslag på utrustning för att få detta att fungera!
Jag har i första hand tänkt mig att använda detta på en segelbåt men konceptet bör kunna användas på husbil, sommarhus mm.

I masttoppen sätter man en router som har uttag för extern 3G antenn och om det finns även för extern Wifi antenn.
I routern stoppar man in sitt mobila bredbands simkort från valfri leverantör.

Från routern har man "eget" Wifi med bredband via externt Wifi eller 3G beroende på vad man väljer. (seglar man nära land eller hamnar finns ofta Wifi som man kan "sno" om man har bra antenn)

Anledningen till att man placerar routern i masttoppen och kör Wifi därifrån är för att jag tror att signalförlusten i en kabel till extern 3G antenn som kan vara upp till 25m lång är stor.

Jag tror också att det blir bäst med bra rundstrålande antenner då en segelbåt ofta är i rörelse och att det är svårt att ställa in en riktanenn i en 20m hög mast.

Till routern i masttoppen drar man en strömförsörjningskabel vilket är enkelt, men sen kommer den lite krångligare delen att väderskydda. Jag antar att man måste tänka på kylningen av routern också.

Gör man detta snyggt får man en liten låda med en router och tre utgångar i. En för ström, en för extern Wifiantenn och en för extern 3G antenn som man kan placera i masttoppen, på husbilen eller på hustaket mm.

Detta kan givetvis byggas på med bra riktantenner om man har en stationär lösning på tex berget bredvid sommarhuset och en riktantenn för Wifi mellan router och dator för att få längre räckvidd, mm mm

Vad rekommenderar ni för router och vilka antenner rekommenderar ni? Jag kan betala en del för att få en bra lösning men helst inga stora summor.
Tack!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-08 20:35:17)

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

Kolla här om du vill se hur man får till bra bredbandsförbindelse till sjöss:

http://www.gotlandruntbloggen.se/blogs/8-net1

Live streaming video 400 kb/s från båten Net1 som ägs av Mikael Ryking, radiochef på Net1.

Antennen är en vanlig vertikal rundstrålande båtantenn i masttoppen 16 meter upp. Den matas med koaxialkabel från router D35 i ruffen.

Detta är den bästa lösningen för svensk skärgård där man ofta är i radioskugga om man använder 3G. Funkar dessutom bra långt ut till havs. Fri roaming i Danmark och Norge.

Jag är inbjuden som gast på en segling i Grekland i september, med den tysta förhoppningen att jag ska stå för internetuppkopplingen. I Grekland är 3G och Edge enda alternativet eftersom de inte kör 450. Jag funderar på att skicka upp en Novatel 2352 minirouter högt upp i masten och strömförsörja den genom USB kabel (klipper signaltrådarna så att den inte går över i usb-modem mode). Novatel 2352 har inte uttag för extern antenn men rymmer två antenner och använder diversity-motagning. Annars kan jag t ex använda ett USB modem som Huawei E169 och ansluta en kortare blindkäpp (båtantenn). Måste dock testa USB-överföringen först.

Enligt min mening är en 3G router i masttoppen en kombination av olämpligt nät och olämplig utrustning.

Jag känner till 3 3 G routrar>: a)Huawei e960/B060 men de har inbyggda 3G modem. Ska du stoppa in ettt USB-modem blir det b) D-Links 3 G router alt. en Dovado router.den senare får du all möjlig hjälp med här på forumet. Då kan du sätta valfritt modem i routern för Net1 eller 3G.

För wifi skulle jag köra en separat klient (inställning på en del routrar) och skicka signalen med LAN-kabel till mobilroutern som i sin tur får skicka ut signalen till båten. till klienten kan du koppla en bra wifi riktantenn, t ex panelantenn från Kjell & co. Annars kan en separat router på däck ta hand om signalen från bde wifi klient och mobilrouter och skicka ut wifi. Har du en laptop med windows 7 kan du köra Connectivity och låta laptopen dela ut wifi till andra laptops, smartphones och så vidare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

Tack jonasolof
Jag provade Icenet för ca 3 år sedan (På fastlandet i närheten av Skövde). Det fungerade bra men det var dyrt. Jag inbillar mig också att man kan få betydligt snabbare överföringshastighet med 3G.
Angående min lösning så skall jag använda den på land också, i ett hus nära en stad men med lite radioskugga. Jag vill för enkelhetens skull ha samma lösning i båten som i huset och jag tror det blir mycket billigare också.

Blir det inte mycket förluster i en lång USB kabel

Novatel 2352 verkar smidig. Har den några utgångar för extern antenn

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-11 07:39:25)

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

Novatel mifi har inga antennutgångar.

Jag kör flexabbonnemanget f 59 kr månaden. tio månader omåret är jag inte i Sverige men anser kostnaden OK. Vid intensiv användning finns det en kostnadsgräns vid 349 kr.

Vad gäller 3G från båt så har jag inte sett några systematiska rapporter om tillförlitligheten, radioskugga osv. Mina egna erfarenheter av Telia i kustområden är dåliga, framför allt i skärgård. Jag har Telia mobilt bredband f 99 kr i månaden son komplement till adsl så jag testar både 3G och 450 vid behov.

Vore kul att höra lite rapporter från seglare son kör med 3G och försökt optimera antennplacering. Är masten hög är det knepigt med USB-kabel också, bäst vore nätverkskabel ned och strömmatning i kabeln. Det som saknas är ett 3G modem med ethernetbrygga (ethernet kabel till en adapter som tog pcmcia-kortet). För många år sedan använde jag WLAN pcmcia radiokort i en ethernetbrygga. Wlankortet matade en parabolantenn för en wifi-länk; det är i princip samma problem som att mata antennen i en masttopp.  Det borde gå att köra pcmcia 3G kort i en sådan brygga.

Problemet vore att hitta ett snabbt pcmcia-kort för 3G. Korten har uttag för extern antenn så man slipper kompromissa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

PS fanns ethernet till pcmcia borde det finnas ethernet till USB också. företaget Eltima säljer ethernet to USB adapter, de säger dock inget om USB modem. Vore intressant att veta om det skulle funka. Skulle lösa många problem. Ska funka med win7/64 bit också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

jonasolof skrev:

Novatel mifi har inga antennutgångar.

Jag kör flexabbonnemanget f 59 kr månaden. tio månader omåret är jag inte i Sverige men anser kostnaden OK. Vid intensiv användning finns det en kostnadsgräns vid 349 kr.

Vad gäller 3G från båt så har jag inte sett några systematiska rapporter om tillförlitligheten, radioskugga osv. Mina egna erfarenheter av Telia i kustområden är dåliga, framför allt i skärgård. Jag har Telia mobilt bredband f 99 kr i månaden son komplement till adsl så jag testar både 3G och 450 vid behov.

Vore kul att höra lite rapporter från seglare son kör med 3G och försökt optimera antennplacering. Är masten hög är det knepigt med USB-kabel också, bäst vore nätverkskabel ned och strömmatning i kabeln. Det som saknas är ett 3G modem med ethernetbrygga (ethernet kabel till en adapter som tog pcmcia-kortet). För många år sedan använde jag WLAN pcmcia radiokort i en ethernetbrygga. Wlankortet matade en parabolantenn för en wifi-länk; det är i princip samma problem som att mata antennen i en masttopp.  Det borde gå att köra pcmcia 3G kort i en sådan brygga.

Problemet vore att hitta ett snabbt pcmcia-kort för 3G. Korten har uttag för extern antenn så man slipper kompromissa.

Det är väl inga problem med att använda lång USB-kabel ?

Finns ju "aktiva" USB-kablar på 20 meter, de ska fungera lika bra som en 5 meters.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Optimal bredbandlösning till segelbåt mm

Vad  ni krånglar till det.

Routern har ni i båten.
då har ni både wlan och vanligt nätverksuttag.

till routern väljer ni ett usbmodem med extern antennutgång, tex huwaei e122 e169 eller e182e.

Antennen sätter ni på valfritt ställe. 
Kanske går att hitta nåt på infoferenda.

En bra router dovado 4gn med en massa fina tjänster. smsövervakning, tellstick m.m