1

Tråd: INBROTT!!!

Det händer inte mig... jojo.
Igår ringer en uppriven 14årig dotter och gråter7snyftar i telefonen och säger någon varit inne och snott allt! Efter en stunds lugnande snack och hon kan kila till grannarna innan jag hinner köra hem så får jag reda på att de snott alla mina macar.. 3 stycken men lämnat en av mina powerbooks kvar??! TV osv...
Min dotters iPod hade inte heller tagit och inte min kraschade dator som står som server i hallen, och på den sitter en webcam!!

Snabbt hem, logga in på servern och vips!! 142 bilder på 2st ..-svenskar som bär grejor, de tittar så fint i kameran vid flera tillfällen!!
Haha.. inte för att jag tror att man hittar dem men farbror blå och försäkringsbolaget gjorde pingvinklappen.
Hett tips alltså, webcam-vid rörelse klick..klick... finemang. Dessutom ftp.ade den bilderna till en annan plats så jag var garderad.
Nu börjar det roliga.. vad har de snott, vad är det värt, inköpspris...osv...osv.. snacka om våldtäckt på ett hem och en förb. orolig sömn.
Inget jag önskar någon... fasen.. de snodde "The holy handgrenade" konjak av god sort, well hoppas den var så god som flaskan såg ut att visa..

Arg, uppriven, förb, laddar bössan ...suck...

/pangBoB  sad

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: INBROTT!!!

Ush lät inge vidare, var de kidds som gjorde de eller var de "rutinerade" pundare?
Snacka om tur att du hade cam'en så du ser allt som försvunnit också.

Kan bara beklaga, men samtidigt gratta ang kameran så du har alla bevis så lär du slippa en del bråk med försäkringsbolaget om vad som förvunnit osv.
De jobbigaste brukar ju vara "datat" som förvinner om man inte har backuper osv.

Hur som haver, hoppas allt löser sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: INBROTT!!!

Akta dig så TJUVARNA inte anmäler dig för olaglig övervakning, då får du fängelse, och dom får max böter för stölderna...
svensk lag på denna punkten är löjeväckande!
(om någon minns mataffärs nissen som filmade gången bakom sin butik för några år sedan... och åkte dit, tjuvarna blev friade pga det saknades bevis då filmerna var ogiltiga...)

4

Sv: INBROTT!!!

Fast de är väll skillnad på "privat" mark om man säger så, dvs inte allmän plats som troligen bakom affären räknas som. Obinett's hall klassas nog inte som allmän plats. Fast vet inte riktigt vad jag snackar om, bara hört nått om de tidigare.

Sökte upp lite info kring de.
http://www.ac.lst.se/ovrigasamhallsfrag … vervakning

Det finns två lagar som reglerar kameraövervakning: Lagen (1998:150) om allmän kameraövervakning, LAK, och Personuppgiftslagen (1998:204), PuL.

Enligt Lagen (1998:150) om allmän kameraövervakning, LAK, krävs tillstånd för att få sätta upp en övervaknings-kamera som kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Det är Länsstyrelsen som beviljar tillståndet och som är tillsynsmyndighet för sådan kameraövervakning. Är kamerorna riktade mot platser dit allmänheten inte har tillträde krävs inget tillstånd till allmän kameraövervakning.

Om digital teknik används vid övervakningen anses övervakningen utgöra sådan automatiserad behandling av personuppgifter vilket faller under Personuppgiftslagen (1998:204), PuL. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för PuL. Kameraövervakning undantas från de flesta av reglerna i PuL. Detta undantag gäller endast om övervakningen inte innebär kränkning av den registrerades personliga integritet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: INBROTT!!!

smile
Ja, det är en snårskog med kameraövervakning. Nu kan man ju se det som så att det INTE är kameraövervakning eftersom jag"råkade" ha den igång eftersom jag provade en programvara. Dessutom vet ju alla behöriga som har tillträde i lokalen att den är "övervakad". I offentliga miljöer är man skyldig att informera besökare att lokalen är övervakad för att de skall ta ställning själva om de vill gå in eller ej.
Detta har jag kollat med Länsstyrelsen för 2år sedan, men klart att regler ändras och visst är det så att de "drabbade" ofta drabbas lite till, lagen om all jävlighet.

Man kan däremot tänka som så att om de båda skurkarna är kända från innan kan man jämföra med bilderna och slutsatsen behöver då inte innebära att mina bilder blir bevismaterial, men polisen och försäkringsbolaget ser klart och tydligt att en lagöverträdelse inträffat och sedan kan de försöka hitta tjuvgömman.
Tydligen skall prylarna kallna lite innan de kommer på blocket, typ. (Ja, jag har kollat de finns inte där ännu... )
Jag känner att jag gärna tar den smällen om det blir tjafs, tänker inte äventyra mina mänskliga rättigheter osv... däremot laddar jag inte raketgeväret som man gör i vissa stater i det lilla landet med stjärnprydda flaggan. Det gäller att stå upp för yttrandefriheten vi har i landet, öppenheten likaså. (Fasen.. man kanske skulle bli politiker..kan se mig dingla med E220 i ena handen och prata på... haha big_smile

/Fred BoBfeldt

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: INBROTT!!!

är ett varnande ord pga att lagen för detta är...
det är lite som att 'inbrotts tjuven halkar på din privata gång och gör sig illa' typ...

har haft väldigt mycket tjaffs med luft fart.verk om att flyga kameror...
filmar jag från en pinne/ställ som är 200meter högt = inga problem.
flyger jag kameran 15meter upp = strul, tjaffs, avgifter samt bilderna skall granskas...

GRRRRRRRR !
är allt jag säger wink

7

Sv: INBROTT!!!

G-Man skrev:

är ett varnande ord pga att lagen för detta är...
det är lite som att 'inbrotts tjuven halkar på din privata gång och gör sig illa' typ...

har haft väldigt mycket tjaffs med luft fart.verk om att flyga kameror...
filmar jag från en pinne/ställ som är 200meter högt = inga problem.
flyger jag kameran 15meter upp = strul, tjaffs, avgifter samt bilderna skall granskas...

GRRRRRRRR !
är allt jag säger wink

Å fasen.. jag som tänkte haka på en kamera på min R/C kopter o flyga runt o ta lite bilder... det har jag inte tänkt på.. hm.. men om man flyger runt 15m och tar en högupplöst bild och zoomar ut så ser den ut som den är tagen från 200m... är det ok? eh..?
lol

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

8 Senaste redigerad av obinett (2010-04-28 18:00:01)

Sv: INBROTT!!!

Andreas skrev:

Ush lät inge vidare, var de kidds som gjorde de eller var de "rutinerade" pundare?
Snacka om tur att du hade cam'en så du ser allt som försvunnit också.

Kan bara beklaga, men samtidigt gratta ang kameran så du har alla bevis så lär du slippa en del bråk med försäkringsbolaget om vad som förvunnit osv.
De jobbigaste brukar ju vara "datat" som förvinner om man inte har backuper osv.

Hur som haver, hoppas allt löser sig.

Haha.. de har snott barnparfym också... är inte det lite "kinky"? ja de hade iof. svarta spetsiga skor... men barnparfymen, Barbie!?? Den luktar liksom lite... "geléhallon"?
Haha, och hårsnoddar! den ena gubben hade just inget hår...
Tuffa killar...
lol

/KenBoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

9

Sv: INBROTT!!!

obinett skrev:
G-Man skrev:

är ett varnande ord pga att lagen för detta är...
det är lite som att 'inbrotts tjuven halkar på din privata gång och gör sig illa' typ...

har haft väldigt mycket tjaffs med luft fart.verk om att flyga kameror...
filmar jag från en pinne/ställ som är 200meter högt = inga problem.
flyger jag kameran 15meter upp = strul, tjaffs, avgifter samt bilderna skall granskas...

GRRRRRRRR !
är allt jag säger wink

Å fasen.. jag som tänkte haka på en kamera på min R/C kopter o flyga runt o ta lite bilder... det har jag inte tänkt på.. hm.. men om man flyger runt 15m och tar en högupplöst bild och zoomar ut så ser den ut som den är tagen från 200m... är det ok? eh..?
lol

strikta regler för detta, du får .... efter dig typ, då ...... måste godkänna bilderna du fotar under flygning. tex skulle borde även gälla om du fotar ut ur ett sas plan på semestern typ... hur många har inte gjort detta?

http://s1.postimage.org/AN7V0.jpg

10

Sv: INBROTT!!!

Du filmar inte allmänplats, du får filma din egen tomt tex bara den inte filmar gatan.

För att filma hemma det behövs inget tillstånd  för.

Att de gick in och råkade hamna på bild är inget du kan lastast för i nån lag.