1

Tråd: 3connect

Hej!

Tack för ett mycket bra forum.

Har gått över till 3 och sagt upp tele2. Bästa jag gjort på länge.

Hade inte turbo3g med tele2 och 3 sa att det kunde dröja, men när modemet kom i lådan så hade jag tydligen redan turbo3g 3.6mbit  här smile Vilket ju var väldigt positivt.

På modemet finns 3connect(svensk version) istället för mobile connect. Har inte hört talas om det innan men är helnöjd med det. Men har försökt hitta det på 3 hemsida för att lägga in det på tele2 modemet också. Den uppgradering som finns på deras hemsida är ju mobile connect. Vet någon var man kan hämta 3connect? Eller finns det något vis att kopiera av det som ligger på 3 modemet till Tele2 modemet?

Spelar det någon roll att jag har tele2 firmware(7.2mbit) kvar om jag skall använda det till 3?

Mycket tacksam för alla ideér hur jag kan göra det.

Ha det

"Bean"

2

Sv: 3connect

Enklast är att lägga in tre:s firmware då får du deras dashboard på köpet.

3 Senaste redigerad av Bean (2008-01-28 09:59:13)

Sv: 3connect

Oki, tack för hjälpen. Trodde att man efter tre:s firmware var tvungen lägga in dashboard, visste inte att den ingick i samma fil. Skall testa det sen.

4

Sv: 3connect

Har nu kommit fram till att 3connect jag frågade om kommer att släppas av 3 på deras sida om någon vecka, det ligger på de nya modemen som man köper. Finns det möjligtvis någon som har filen med 3connect som man kan uppdatera modemet med? Jag har tillgång till modem med 3connect på fast vet inte om man kan lägga in de filerna på ett annat modem, hur gör man isåfall? Tacksam för svar. Tack på förhand

5

Sv: 3connect

Jag kan ordna filerna från E270.

Men jag tror att det är smidigt att stänga av autostarten då när du kopplar in modemet så kommer den försöka dra igång standardmjukvaran.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: 3connect

Tjena Andreas, tack för ett kanon forum smile Jo, jag har tillgång till filerna från ett 3 e220 modem men jag skulle vilja ha in dem på själva modemet så det installeras automatiskt när jag skiftar dator.

7

Sv: 3connect

Har lagt mjukvaran här nu.

http://www.mobilabredband.se/files.php?p=%2FHuawei+E270

Dvs orginalmjukvaran från E270. "3Connect_BI37.rar"

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: 3connect

Hej Andreas
tack för din tidigare hjälp med att få igång tele2-E220 modemet, det funkar klockrent nu.
Nu är jag sugen på att lägga in 3Connect istället för Mobil Connect, jag har hämtat hem 3Connect_B137.rar men jag är osäker hur jag installerar programmet. Kan jag lägga det enbart i datorn eller måste jag lägga in det i E220 också. Tacksam för en liten beskrivning på hur installationen går till.

Janne

9

Sv: 3connect

Det man får göra är att installera det, dvs packa upp det och köra setupen.
För att packa upp kan man använda t.ex. www.rarlab.com "winrar".

Och om de nu funkar så skall du kunna använda 3connect för att koppla upp.
Men saken är den att när man pluggar in E220 så kommer den dra igång autorun funktionen för att starta sitt vanliga program.
Kan funka att enbart ta bort de vanliga så kanske den startar de nya "3connect" men annars får man stänga av autorun funktionen och starta 3connect själv när man stoppat i modemet.

Jag har inte testat 3connect själv med e220 modemet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: 3connect

Hej
tack för hjälpen, det funkar kanon. Nu kan jag välja mellan 3connect och mobilconnect.
Det tycks finnas mer finesser i 3connect, bl.a utförligare statistik, jag får väl växla mellan
dom och känna mig för. Funkar bra ihop med mitt gamla tele2 E220modem.
smile

Janne

11

Sv: 3connect

Hejsan, även jag har gått över från Tele2 till Tre. Nu när man inte får Turbos3G för 99:-, så är det inte värt besväret. Kan säg att där jag sitter så fick jag köra GPRS med Tele2, men har nu HSDPA med Tre...

Installerade 3Connect och la till initeringssträngen AT+CGDCONT=1,,"bredband.tre.se" i modemet. Det jag inte har fattat är hur man stänger av Mobile Connect auto start av programmet som ligger på Tele2:s modem (kör Win XP)? Enkel förrklaring efterfrågas... :-)

Kan förresten säga att utan detta fprum hade jag nog slitit mitt hår för att få rätt inställningar fortfarande. Hypert forum!

12

Sv: 3connect

Hej!
Jag börjar bli lite fundersam.. har tidigare fått upp till 1.7 Mbit/s i TP testet, nu får jag bara runt 200-300kbit/s. Jag har ju inte fått någon anmärkelse från tre om att jag missbrukar o att de ska cappa min hastighet eller något sånt.. denna månaden har jag väl på sin höjd tankat 30gb. Är det några inställningar? iofs så brukar min mottagning svajja lite si o så. men kan någon säga vilka de optimala inställningarna är i 3connect/windows för att få ut max?