1 Senaste redigerad av Niklas (2010-06-19 20:48:05)

Tråd: Vad behöver jag?

Nu när gränsen är borta hos Tele2 så tänkte jag köra på mobilt bredband lite mer primärt istället för som nu, som backup.

Jag har 2Mbit ADSL idag och jag kan inte få mer på grund av avståndet till telestationen.

Jag har beställt mig en Dovado 4GR som bör komma i början på nästa vecka.
Modemet är ett Huawei E1820 och jag får runt 4 - 5Mbit men jag vet att jag kan pressa ur mer men behöver bättre täckning.

Vad behöver jag för delar och vad för antenner rekommenderar ni?
Om jag har förstått det rätt så är det bara nerlänken jag kan förbättra genom att använda antennkontakten på E1820? Jag kan iof skicka i runt 1Mbit så det är väl helt ok.

Hur stabilt är ett E1820 på Dovados routrar? Borde jag ev. byta modem?

Utomhusantenn eller inomhus spelar ingen roll.

Tack på förhand!

2

Sv: Vad behöver jag?

Trafikgräns delen kan återkomma, det har gjorts tidigare, bara en tanke innan du fimpar dyra-att-återinstallera-adsl.


En bit USB skarv funkar bra för mer optimal placering.

Så frågan är vad du har för mottagning nu, då är den troligen direkt kopplad i dator?
isåfall prova först med att hitta optimal placering med routern/usb skarv, sedan med tex en usb skarv på routern för tex utebruk.
Duger inte detta så kolla på antenner som bör placeras högt utomhus med vad detta innebär.
Jag har placerat USB dongel på USB skarv inne i ett plaströr utanför huset, utan antenn. detta gav från 9% till 54% direkt enligt UMR.
gör det även enklare att byta till nya modernare donglar med tiden, då antennkontakerna byts.
bara en tanke...

Vitts med att byta dongel ligger nog primärt om det kommer en ny hastighet som kräver en ny dongel för att få denna. eller om man sitter på en E220 som har betydligt sämre intern antenn mot nya tex.

3 Senaste redigerad av Niklas (2010-06-19 21:57:27)

Sv: Vad behöver jag?

Tack för det.

Jag kommer behålla min fasta lina som backup. Tvärt om med andra ord. wink
I värsta fall så får jag väl byta till Telenor. De har ju klarat av att hålla sig utan gräns en längre tid. Om gränsen återkommer så säger jag bara upp Tele2.

Vet inte riktigt vad jag har för signalstyrka men jag har använt usb-förlängning och knatat runt lite i huset, på alla våningar och i fönsterna. Jag får full mottagning på vissa platser men inte optimalt att placera ett modem just där. Därför tänkte jag att en antenn kunde vara bra.

Jag skaffade Tele2 när de inte hade gräns. När gränsen infördes så bytte jag till Tre. Sedan infördes gräns hos Tre också och då lät jag det vara men jag hade ju kunnat byta till Telenor också om det inte vore för min otroligt dåliga täckning hemma.

4

Sv: Vad behöver jag?

hellre gräns och öppna portar, än ingen gräns och stängda portar tycker jag iaf...

placera routern i närheten av 'bra ställe för dongeln', usb skarv på 2-3meter skall funka utan knussler (gör det för mig iaf) och placera dongeln där det är bra mottagning via skarven så blir det minimalt med juxx som syns.

Jag har tex dongeln i ett plaströr, med usb sladden i röret, funkat kanoners hela vintern trotts snöandet...

5

Sv: Vad behöver jag?

Vilka är det som inte har öppna portar då?

6

Sv: Vad behöver jag?

tex telia, som blockerade tex gmail med motiveringen att det är torrent vid uppladdning av inkl dokument/bild i mejlen...
tex telenor med vanliga APN tidigare iaf.
tex TRE med APN data.tre.se tidigare, verkar ej vara så längre uteslutande, kan vara abg beroende nu.
osv
sedan har vissa operatörer problem om man skall surfa mot samma operatör då det är blockerat.
generellt verkar 3G bredband EJ vara "helt/komplett bredband" som jag ser det.

funkar "kanoners att surfa med", allt annat är lite si och så med vissa saker på vissa operatörer.
därför 'tycker jag att 3G bredband EJ ersätter äkta bredband helt'.

4G verkar lovande, men kommer bara att täcka storstäder vad det verkar.