1

Tråd: Telenor Surfa eller mobilt Bredband

Ojojoj, jag har lite problem att välja. Dumpar vårt fasta bredband då det under flera års tid har låst sig och tänkte gå över till mobilt bredband.

Många många frågetecken. Sitter idag med ett surfa bas abonnemang och funderade på att skaffa ett tvillingkort att använda hemma och funderade på att köpa ett kontantkortsmodem att sätta tvillingkortet i. Fördelen är att jag slipper binda mig när nya tekniker är runt hörnet, och jag antar att jag klarar mig på 6Mbit/s.

Är detta en smart lösning? Eller skall man hoppa på Deras Mobilt Bredband Fastpris? Är detta på något vis ett stabilare system, och vet någon om det är möjligt att byta till 4G när det dyker upp under bindningstiden?

Jag kör en del onlinespel och vill ha en stabil lösning, är det möjligt med mobilt bredband eller får jag finna mig i att bli nedkopplad?

Tackar för svar...

2

Sv: Telenor Surfa eller mobilt Bredband

Mobilt Bredband på 3G kan man förvänta sig pingtider på ca: 150ms om man har "turbo-3g" täckning.
4G är en annan femma när de kommer till ms, då snackar vi 15-30ms vilket troligen är behagligare att spela med. Men som t.ex. Telenor så finns det inget fast datum när de släpper sitt 4G nät, och de finns knappt några 4G modem idag och kommer nog ta ett tag tills vi ser 2G/3G/4G kompatibla modem som säljs i kvantitet.

Tänk på att kontantkorts moedemen brukar vara 3,6mbit och inte 7,2mbit kompatibla, om du enbart är ute efter ett modem för att köra med tvillinkortet så tycker jag att du skall kolla på tradera för att kanske komma över ett hsdpa modem som är 7,2mbit kompatibelt.

Men tanken om kontantkort är bra just för testets skull, men om du har bas abb idag och funderar på tvillingkort så antar jag att du har telenor idag och då har du troligen testat hur de upplevs vis spel osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor Surfa eller mobilt Bredband

Jag kör en del BC2 och som det är idag så är jag sällan under 150 ms ändå när jag kör Comhems bredband. Har en HTC Desire som jag testade på när bredbandet låg nere en dag och det fungerade faktiskt att spela, men var lite instabilt. Har dock endast Surfa Bas så hastigheten låg på 1Mbit/s så skall jag byta så blir det deras 6Mbit/s abonnemang.

Enligt Telenors hemsida så uppgraderar de sina basstationer så att Turbo 3G+ skall klara 16Mbit under året, kan man förvänta sig att Turbo 3G kommer bli bättre också? Där jag bor har vi tyvärr endast Turbo 3G. Någon som vet om det går att få ut tidsplaner på hur de bygger ut sitt nät?

Är svarstiderna beroende av maxhastigheten på bredbandet eller är det samma på alla 3G abonnemang?

4 Senaste redigerad av ruva (2010-06-19 08:17:46)

Sv: Telenor Surfa eller mobilt Bredband

Jag kan bara svara för mig och med usb-modem har jag inga problem med svarstider i Left4Dead (PC), GTA 4 (PC&PS3), Battelfield 1943 (PS3) med Telenor 6Mb men hade problem när jag körde från Telefonen med Telenors 1 Mb.

Jag bor 2-3 km från masten, får som bäst 4,5 Mb hemma bakom lövträden och kulle och hela 8 Mb vid telemasten.

Min kostnad är för Telenor mobilsurf + surfa bas = 250 kr/månad inklusive rabatt 50 kr 2 år. En hunding billigare för endast ADSL som jag sagt upp.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: Telenor Surfa eller mobilt Bredband

Okej, låter som jag bör testa det då. Har dock i mina efterforskningar upptäckt att jag befinner mig i en Telia surfzon, något som bör undersökas. Så för 39 kr/mån så får jag surfa fritt på deras WLAN upp till 22 Mbit... Känns dock som om det kan finnas någon brasklapp någonstans.