1

Tråd: dBm och hastighet

Hej
Är helt ny på Ice/Net1.
Använder modemet D-35.
Kopplade in och fick signal dBm på runt 84-86, hastighet ca 1,5-2,2. Närmaste mast 9,48 km.
Klart OK jämfört med vår gamla Telia ADSL på fågeltrådar som ej kommer att bytas ut men skulle behöva liiite bättre fart.
Pratade med Net1-support; -Skaffa riktantenn så blir det snabbare...

Ok, riktanten införskaffad och monterad vertikalt i riktning enligt mastplacering/grader plus att vi testat att vrida åt olika sidor..
Började med att placera antennen i nock på huset, hamnade på ca 76 dBm/hastighet ca 0,9 enl tp-test som bäst!?
Plockade ner antennen till marknivå (=monterade ner skiten och la den i blomlådan..) fick ca 65 dBm/hastighet ca 1,0 enl tp-test!

Tog bort riktantenn och monterade tillbaka den vanliga "pinnen" på modemet = ca 78 dBm/hastighet ca 1,95 enl tp-test!

Provade också att rikta mot den masten som var längst bort = 21,16km men det gav ännu sämre resultat..

Håller på att bli gråhårig..
Vad gör vi för fel?
Behöver få upp hastigheten för att klara mottagning av övervakningskameror på ett annat ställe!

Ett stort HJÄLP!!

Liz

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-07 21:18:38)

Sv: dBm och hastighet

Vid bättre signal än 80 dB bör man redan kunna få full fart. det är troligt att variatonerna beror på att det kommer signaler lite varstans ifrån. 

Ibland blir det bättre mottagning om man monterar riktantennen (yagi) horisontellt, framför allt om det är vatten framför. Troligen dämpar det ut en hel del störande signaler. det är därför TV sänds horisontellt polariserat.

Ibland kan man få dålig fart trots stark signal på grund av starka reflexer som blandar sig i den direkta signalen. Kanske mindre reflexer i blomlådehöjd.

För bästa fart bör man använda yttre antenner på båda antennuttagen. RX kontakten kanske inte behöver riktantenn men det är ändå bra att ha den fritt, helst inte i ett rum för där blir det väligt mycket reflexer.

Nocken på huset borde ju funka. testa med antennen högt och horisontellt.
Har man otur hattar mottagningen mellan två basstationer. det kan man undvika med dubbla riktantenner, båda åt den bas man vill nå.

Ska man ha riktig koll på vad som tas in bör man använda programmet Axxess RF status monitor som jag länkat till någon stans, kolla tidigare trådar. Då ska routern koppla över USB. risken är att det blir mycket att hålla reda på för en nytilkommen användare.

En mil från masten och med någorlunda ostörd sikt mot basstationen bör man ha högsta fart, nära 3,1 mbit/s.

Berätta hur terrängen ser ut framför huset i riktn ing mot basstationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: dBm och hastighet

OK, senaste nytt..
Monterade upp antenn no2 (hade köpt en till för att ha på ställe nr 2 med ö-vak-kamerorna).
Båda placerades ca 1m över blomlådan, ser inte ngt vidare ut men...
Provade med horisontell pol men det gav sämre resultat.
Vände till vertikalt och se det blev bättre.

Laddade ner Axesstel RF Status monitor och kopplade modemet via USB och körde ping -t mot dn.se.

Fick följande siffror;
RX1 ca 67dBm
RX2 ca 68dBm

DRC  c:a 2.4 med små dippar neråt med jämna mellanrum
TxClosed  c:a 2,
TxPilot -15,
TxTotal på -12
RxPower  -67
Ec/Io ung. -0,57
RSSI -36
TxPower -40

Skulle vara jätte tacksam för en tolkning om dessa siffror är OK.

Terrängen är som följer: hyfsat plan mark fram till mast (inga berg och djupa dalar) öppen mark ca 100m sedan 90% gran/10% löv.
Bor i södra Småland..

Kan man få reda på om masten man använder är hårt belastad?
Basstationen som används är SE-KRO4692C   9.502km    90 grader (denna är först i listan)
eller SE-KRO4692A 9.502km  90 grader.
Är gröngöling på detta men lär mig efterhand...

Liz

4

Sv: dBm och hastighet

En fråga till..
Vilken av dessa skulle vara bäst i ovanstående läge

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20866
eller
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20870

Liz igen..

5

Sv: dBm och hastighet

Jag har ungefär samma värden som du och hastigheten pendlar mellan 1.0-2.8Mbps beroende på hur många som använder masten.

Snabbast går det runt 4 snåret på natten och segast mellan 9-16.

6

Sv: dBm och hastighet

Du har mycket bra signalstyrka, som inte i sig kan  påverka farten. Tycker du bör tala med support huruvida din abonnemangstyp påverkar max fart. Ec/Io talar om hur mycket din förbindelse har i förhålllande till den totala signalnivån som routern har från masten. det värdet är också mycket bra. Du borde således komma upp i maxfart 3,1 mbit/s.

Vad gäller antennerna så är riktantenn bättre än rundstrålande, syftet här är att få en ren signal och inte ta in andra master bl a. Egentligen föredrar jag en yagiantenn med större reflektor bakåt för att dämpa signaler bakifrån.   Fast egentligen borde du inte behöva bättre antenner, signalnivåerna ligger redan mycket högt.

Vad gäller horisontellt/vertikalt får man helt enkelt pröva vad som ger bästa fart, inte bara starkast signal. Av läget i förhållande till masten antar jag att du håller till mellan Flishult och Markaryd.   
Kolla att du inte har förbindelse med två basstationer eller delbasar,. det kan trassla till det. Det ser du i RF status monitor som två röda med i topp.

Det var snabbt marscherat med att ta till sig rf status monitor mm, bra gjort.

Jag tror att den vanliga supporten kan ha svårt att ge besked om varför farten inte blir bättre. Mastbelastning är en möjighet, abonnemangsform en annan, att man hamnar mellan gvå lober på basen och ansluter tlll två sektorer samtidigt är en tredje.

Som Rikard sa, testa under lågtrafik, t ex tidigt på morgonen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: dBm och hastighet

Glömde en sak. DRC är data rate någonting och beskriver den momentana länkhastigheten för data mellan routernoch basstationen. Max värde är 3082 kbit/s om jag minns rätt, det blir avrundat de 3,1 mbit/ s som Ice angett. Nu är det inte säker att data går igenom systemet med den farten. Vi har hört samma tidigare. Möjligen kan det finnas en flaskhals i linan till basstationen, det bör support kunna ge besked om ifall de frågar uppåt i organisationen. Jag kommer själv knappast över 2 mbit/s oavsett vilka antenner jag använder, beror möjligen på mittsnålabbonnemang.

En viktig aspekt är om drc håller sig konstant som en rak linje eller om värdet hela tiden hoppar. Oregelbundenhet vittnar om interferens från reflekterade signaler. När man har routern i bil och kör genom skog varierar värdet mellan noll och max sekund för sekund. För bästa fart ska naturligtvis värdet var högt och konstant.

Radiovågor genom skog är svårt att greppa. Det är möjligt att tät granskog splittrar  upp signalen och gör det svårt att få en ren signal utan packet loss. Tänker bland annat på att tallskog i Norrland sänkte det fina projektet med storcell trådlöst Wimax  bredband på 5 GHz. Barren absorberade signalen. Bör inte gälla på 450 MHz , däremot kan signalen splittras upp.

Kolla packet loss   

Bottom line: funkar kamerorna med vad ni kan nå i överföringshastighet.
för data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: dBm och hastighet

Stort tack för all "input" jag får!
Jonas du har helt rätt om vår geografiska placering!
Det är hemskt kul att lära sig ngt nytt och detta är riktigt spännande men oj vad man har mkt att lära..

Vi kör på det sk kraftpaketet plus på båda ställena och hastigheten ÄR betydligt bättre an det vi fick ut på Telias ledningar. Tilläggas skall också att det är hemskt trevligt att kunna ha uppkoppling även om det regnar eller blåser eller både och...

Ok då innebär det att dom små dipparna man kan se på drc:n dvs. från ca 2,45 till 1,5 kan bero på den småländska skogen.

Skall försöka övertala gubben min att vara "antennförare" så att jag kan prova lite fler alternativa lösningar på antennplaceringen.

Provade tidigt i morse vid 05.00 tiden och helt klart var det betydligt stabilare på den snabbaste hastigheten, inte lika mycket "svaj".
Ok, nu till dum fråga igen, hur kollar jag packet loss?

Kamerorna (ö-vakn.) går igenom bra med båda antennerna uppe. Lite hack ibland men helt OK.
Så egentligen är vi mkt nöjda, speciellt när vi jämför med Telias prestation, men visst, allt är relativt och man blir ju lätt lite ha-galen och vill ha mera hastighet...

Liz

9 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-09 12:41:19)

Sv: dBm och hastighet

Liz, jag tror du har rekordet i att ta till dig info snabbt här, kul att se.

Packet loss står långt nedtill vänster på sidan i RF status monitor med alla uppgifter som du citerat ovan. Eftersom jag är utanför Sverige så har jag inte tillgång till Net1 just nu och hinner inte heller leta bland tidigare trådar.

Tappar förbindelsen datapacket så sjunker farten rejält.
En annan sak man kan kolla på Status monitor är att den basstation man är ansluten inte byts ut till andra stup i kvarten (se röda siffror vid PN som är cell-id. Listan som kopplar cell ID t ex PN 223 till mastbeteckningarna på kartan håller ICe för sig själv men med riktantenn är det rätt uppenbart.  Sedan brukar Ec/Io flukturera med belastningen på den av basens tre celler som du använder. Det är möjligt att andra störningar kring 450 MHz också påverkar läsbarheten. Ec/Io är som sagt ett mått på hur bra signalkvalitet man har i förhållande till annat. låt oss kalla det brus/signalkvot. Ju lägre desto bättre. De värden du gett är mycket bra.

Vill man verkligen veta hur det funkar som bäst tar man routern och en laptop med rf status monitor och en någorlunda bra antenn och åker inom synhåll fö masten. Jag fick signal på-41 dBm en knapp kilometer från masten i Algutsrum på Öland men inte mycket mer än 2 mbit/s i fart.  Hade då fast bilantenn.

PS det är ingen idé att referera till detaljer från Status monitor vid kontakt med support, det är överkurs för dem som sitter i första linjen. Jag hittade programmet på ett sydafrikanskt forum. enligt Ice är det inte ´"meningen" att slutkunder ska använda detta analysinstrument men eftersom man inte kan sabba något genom att använda det så gör jag det glatt ändå, det är roligare när man kan se vad som sker.

Ni kommer säkert att ha glädje av uppgraderingen i nätet som kommer snart.

PS hur lång luftledning för tele har ni? Och hur mycket kabel ligger i marken på vägen till telestation? Jag har aldrig hört några uppgifter om hur ADSL funkar över luftledning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: dBm och hastighet

Tackar, där lärde jag mig lite till ;-)

Ec/Io (packet loss) är då alltså ok, ligger runt -0,50 = bra.
Inga röda siffror vid PN den ligger stadigt på samma =384 hela tiden vilket då borde innebära att den inte byter basstation.

Då är nästa steg att göra en lite utflykt, blir intressant att se vad det ger för resultat.
Rapporterar resultaten framledes...

Uppgraderingen = yess please!

Det här är kul!

Liz

11

Sv: dBm och hastighet

Oj missade frågan om luftledning.

Dom skottade ner en del av den förra året men lämnade grovt gissat 3-4 km som fortfarande hänger i luften med ledningar från 1940-1960 talet, suck.
Kommer inte riktigt ihåg totalsträckan för teleledningen till stationen men vi ligger väl på "smärtgränsen" så att säga.
Betalat för 2mb under många år men hastigheten har varit strax under 1mb när allt fungerar som bäst.

Tyvärr är ledningarna så dåliga så vid regn eller blåst så fungerar inget!

Nu blir det Net1 och mobiltelefon för hela slanten istället.
Sorry Telia, ni hade er chans..

Liz

12 Senaste redigerad av Rikard (2010-06-09 18:14:40)

Sv: dBm och hastighet

Jag tror man får ha lite känsla vid riktningen av antennerna och leta optimala riktningar, det går inte att stirra sig blind på varje enskilt mätvärde i RF status monitor.

Ställer jag in så att jag får en Ec/Io på 0.5 så "hoppar" min DRC med och responstiden (pingen) blir lidande av någon anledning och så får jag inte stabil hastighet.
Jag har fått pejla in en stabil DRC som ligger plant samtidigt som Ec/Io ligger under 1.0 samt sett till att bara ansluta mot en PN/mast och då fått bäst uppkoppling.
Konstigt nog mot en mast som ger lägre signalstyrka och som ligger 2km längre bort!? (har två master att rikta mot)

13

Sv: dBm och hastighet

Precis det jag också tänkte på Rikard.
Gubben min får vara flyttbar antennhållare och så får vi manuellt "söka av" för att se om det ger förbättringar parallellt med kollen på mätvärdena.

Det verkar ju som att den ansluter bara mot en och samma PN hela tiden men det där med svarstiden är kanske ngt jag skulle kolla ytterligare på eftersom hastigheten kan svaja betydligt.
Av de tre alternativen som kommer upp i Net1:s mast-lista så ligger 2 st på samma mast. Det tredje alternativet ligger i helt annan riktning på 200-någonting grader och när jag provade att rikta mot den masten fick jag betydligt sämre dBm och hastighet.
Hmm, lite att klura på..

Sedan kommer jag antagligen att ha samma omgång på ställe no 2. Det är samma mast där som rekommenderas i Net1:s  mast-lista fast med 92 grader istället för 90 grader.
Har beställt två riktantenner till dit men dom var restade så jag får roa mig med ställe no 1 så länge.

Fortfarande sååå tacksam för all input jag får från er..

Liz

14

Sv: dBm och hastighet

Dialect brukar ha bra riktantenner för Ice, även infoferenda, så ni behöver inte köpa dem från ice. Jag har köpt från dialect i Kalmar, de kan det här bra. det är glest med basstationer i södra Kalmar län inklusive på Öland så användarna har fått upp ögonen för att yttre antenn ofta behövs för stabil uppkoppling. 

Korr angående Ec/Io. det är brus/signalkvoten och inte värdet för paketloss. Håller helt med Rikard om antenninriktning. Det kan vara så att man har en besvärlig reflex som stör liksom en spökbild på analoga TVn. kan man få bort den genom att vrida antennen något så är det viktigare. yagiantenners polar (=känslighets)diagram i olika riktningar är inte jämnt formade utan känsligheten kan vara mycket lägre i ett eller ett par smala område på sidan. kan man använda en sådan svag vinkel för att minska inflytandet av en störande signal från viss riktning  så kan det mer än väl kompensera för att man inte har allra starkaste signal från huvudriktningen.

Telias trådar är väl gamla och isoleringen bristfällig, därav fuktproblemen. ett alternativ hade varit att hänga upp egen tråd i stolparna eller en möjligen en glasfiberlina.
Jag såg till att få bort alla luftledningar kring mitt lantställe, även grannarnas, för att minska risken för överspänningar vid åska. Hos en granne vägrade Telia efersom det var för stenigt för att gräva inom budget. Då hyrde jag en bobcatgrävare och gjorde det själv. telia bjöd på markkabeln (egentligen servicebolaget som hade hand om ledninsgdragning).   

Er situation är ett fint typcase för Net1 som jag hoppas de vårdar.  Undrar vad de kommer att erbjuda dem som både vill köra net1 Voice över IP och behöver uppgraderad fart för data. Ska man ha två routrar eller tillåter de att man kopplar en extern ATA burk till deras snabbare router som adresserar deras VoIP nät?   

.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: dBm och hastighet

Min "antennförare" var tyvärr inte pigg på att testa lite ikväll, hrm.. han har sitt lilla projekt i garaget..

Jodå, luftledningarna är under all kritik. Ett intressant fenomen var att när en liten del av luftledningarna grävdes ned förra året så var det i samband med att Eon grävde ned sina ledningar.
Telia erbjöds av Eon att lägga ned sina ledningar samtidigt men vad händer, nähä, det var inte Telia intresserade av!!!!!!
Misstänker att Telia lagt ner "landsbygdsprogrammet" i det här området fullständigt.

VoIp låter intressant men vet nada om hur det fungerar, får väl ta och lära mig lite där också..

Liz

16 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-10 14:15:02)

Sv: dBm och hastighet

Tiderna förändras. Vi var några fastighetsägare som lät gräva 500 meter för att ansluta till kommunalt vatten för tjugo år sedan. Jag ringde Televerkets lokalkontor (sånt fanns) frågade om de inte skulle passa på och lägga ned en kabel för att ersätta luftledningarna. Bra sade hr Nilsson, det beslutet tar vi på raken. De kom nästa dag med kabeln. Och det var innan ISDN och adsl. Nu har flera av oss 8 mbit/adsl. Min ip-adress har aldrig ändrats sedan sju år och det gör dert mycket lättare med fjärrstyrning, larmövervakning osv. 

En granne har dessutom anslutning via wifilänk från mig. Det ger kostnadstäckning för abonnemanget (jag stod för hårdvaran på min sida).   

Leverantörens och kundens kalkyler kanske inte möts på samma nivå. Leverantören vill numer inte ha för hög marginalkostnad för att ansluta eller underhålla en kund. Men kunden kanske är beredd att ta en högre kostnad, t ex gräva diket själv. Framför allt gäller detta om det handlar om en engångskostnad. Allt sånt här löses med lokala förhandlingar - om inte leverantören har centraliserat så mycket att det inte går att förhandla lokalt.  Samma sak med av EON anlitade serviceföretag, samarbetet med dem som sköter service på markplanet spelar stor roll för att få ned avbrotten. Edit: Tyvärr har kommunen börjat krångla till det. Man kan inte bara slänga ned en kabel i ett redan grävt dike, kommunen kräver formellt ledningsservitutvilket drar med sig förrättningskostnader. Men är det en privat markägare kan man försöka att bara komma överens.

När det gäller fiber ut i ödemarken, som på Värmlandsnäs får slutkunderna bidra. En bekant betalade 36000 för anslutningen. Suboprimalt tycker jag, det hade varit bättre att köra över radio som 450. Men kunden fick vara med och bestämma.

Bottom line: Med en samarbetsmodell skulle Telia få nöjdare kunder och kunna bibehålla många - och fler kunde få adsl. Telia kunde ju ha frågat er vad ni vore beredda att bidra med för att få en nedgrävd kabel. När den väl är nedgrävd är det ju underhållsfritt och det bör också kunna beräknas ha ett kapitaliserat värde.  Därtill kommer den minskade risken för överspänningar vid åska vilket är bra för både Telia och kund.

Tja det var rätt off topic. Hoppas antennföraren skrider till verket. Ska bli intessant att höra om det går att hitta bättre lägen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av G-Man (2010-06-10 15:46:35)

Sv: dBm och hastighet

telia har ej egna tekniker, utan måste externt upphandla arbetet med att gräva ner saker, och då måste det till bean counters för att räkna på detta... och allt blev plötsligen dyrt och långsamt.... det nya privatiserade telegrafvärken.

här råkade luft ledningen 'gå sönder...'
vad hände?
deras stolpar var ruttna, istället häftade teliavärken fast sina tåtar utanpå elsladden.
undra sa flundra när det blir åska... sitter i samma ögla som elkabeln... host host, var någon entreprenör som utförde det eminenta jobbet.... host host totalt olaglig kabel läggning så nära starkström...

IP telefoni är åsk säkert.... när man kör det på UPS.
tänk på att vid strömavbrott så funkar inte telefoni med VOIP utan detta !

vissa mobilmaster saknar också äkta UPS, går bara 0-90minuter efter strömavbrott... då 3G går via detta så kan man bli helt utan telefoni.

18

Sv: dBm och hastighet

För jobbet hos grannen sade entreprenören att de max kunde lägga ut 4000 kronor och att de inte beräknade att det gick att göra jobbet inom den ramen. Tyvärr ville de inte ge mig dessa 4000 för att jag åtog mig jobbet. Men en deal  ginge nog att förhandla fram om förhandlings positionerna är lämpliga. sådant diskuteras på byggahus.se forum.  I början på nittiotalet tog sydkraft bort alla stolpar på udden och grävde ned kablarna mot att jag tog en (stor) del av kostnaden. Man bör kräva att det ska gå att förhandla om sådant här.

Jag tror inte att du över huvud taget får fästa en svagströmsledning i en stolpe för 400 volt även om 400voltsledningen också är isolerad kabel. En kofösare jag känner fäste elstängslet i stolpar med trefas bartråd, inte heller så bra.

Men det är rätt kul att gräva själv med maskin som lätt kan hyras. Jag lade ned 200 meter kopparwire runt gården för åskskydd.  Luftledning för telefon är så åskkänsligt att det är näst intill meningslöst. Dyrt smälla faxar och modem.

En solpanel och ett på förhand laddat bilbatteri bör väl hålla igång routern till vojpen ett tag. D35 funkar utmärkt från bilbatteri. Då slipper man dessutom strömhack i krafttillförseln när nätleverantören får blixtnedslag någon annan stans och strömmen försvinner ett par sekunder.

Fördelen med Net1 bsstationer är att de sitter i högmaster och att dessa bör vara försedda med bra nödströmsaggregat eftersom tetra osv går i samma master. Polisen är också kund på Net1. Vid högmasterna är det ordentliga installationer och förhoppningsvis inte så lätt att stjäla generatorer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: dBm och hastighet

Fördelen med Net1 bsstationer är att de sitter i högmaster och att dessa bör vara försedda med bra nödströmsaggregat eftersom tetra osv går i samma master. Polisen är också kund på Net1. Vid högmasterna är det ordentliga installationer och förhoppningsvis inte så lätt att stjäla generatorer.


Rakel (tetra) har sina basstationer i egna bodar och i räddningsverkets stationer bla, vissa finns det reservkraft på dom andra har rejäla batteribackupper, bara för att master mm är höga osv innebär inte att det finns reservkraft till alla bodar utan det är respektive operatör som bestämmer om det behövs eller inte. Vissa operatörer har bara moppebaterier, andra har rejält med batterikraft beroende på var stationerna står mm,,,,

20

Sv: dBm och hastighet

Så frågan är om Net1 kan anföra god tillgång på reservkraft och hög tillförlitlighet under gudrunartade förhållanden? Har aldrig sett någon info om saken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: dBm och hastighet

kommun köpte tele lösning av bolag X, när jag gick igenom det så saknades batteribackup.
problemet är inte att det ej går att ringa utan ström, utan att utrustningen tappade all data/lnfo. den återgick till nyköpt läget... enligt säljare var det ej något problem, dom skulle skicka teckniker direkt enl serviceavtalet.
jag tog eget beslut att prova det innan kritiska saker kopplades via det tex trygghets larm m.m.
tog firman strax över sex timmar innan det funkade igen efter att bara dragit ur 230v kontakten i fem sekuder.
det blidde ups för datat... kostade ca 5000extra, dumsnåla offertr.
datorer är datorer, utan ström så...

30minuters battr tid tycker jag iaf är lite för kritiska system.
en kabel driver samtliga tidningspressar och telefoni ala kista.
har blivit så på senare år med mycket...

22

Sv: dBm och hastighet

Batteribackup och diselagg.

Vi har både och på jobbet, diselagget hoppar igång efter någon sekund men en sekund utan ström gör att hela serverhallen dör så allt där körs på batteri backup ocskå. Så klipper man sladden så slocknar huset i ett par sekunder men serverhallen puttrar på som vanligt.

Rätt lustigt när de var ett stort strömavbrott och de var vintertid, så de blev bäcksvart  i stan bortsett från våran tegelbyggnad som lyste fint smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

23 Senaste redigerad av rip5 (2010-06-11 13:22:45)

Sv: dBm och hastighet

Uppdatering!
Det är bara att glömma nockplacering av antennerna.
Sitter nu placerade ca 3-4m ovanför marken (inte längre i blomlådan alltså).
Hör och häpna, båda horisontellt placerade!!!
Det gav den bästa stabiliteten på signalen/hastigheten!

Här är siffrorna:
RX1 ca 65dBm
RX2 ca 65dBm

DRC  c:a 3 med mycket små dippar neråt med jämna mellanrum
TxClosed  c:a 0
TxPilot -19,
TxTotal på -16
RxPower  -65
Ec/Io ung. -0,01
RSSI -38
TxPower -38

Hastighet enligt Bredbandskollen : Ta emot 2,66 Mb/Skicka 1 Mb (helnöjd! ändå kl 15.15 på em!).

Vad tycker ni, skall jag hålla därvid eller skall jag skicka ut "antennföraren" igen (inte helt uppskattat)?

Lycklig Liz
Ps. glömde, svarstid ca 70-114 Ds.

24

Sv: dBm och hastighet

G-man du lurar ju leverantören på dess intäkt av akut underhåll. Det är inte dumsnålhet utan cynisk beräkning. Däremot rasande inkompetent av kommunen om de övervägde att acceptera offerten.

En kvist blåste ned på 10 kV trafon på vår udde, alla fastigheter blev utan ström mitt i vintern. Ingen visste något eftersom ingen var där. hade jag inte haft ett larmsysten för strömavbrott som skiljer på externt och internt bortfall hade alla kåkar stått utan ström en månad mitt i vintern. Men nu har trafon fått isolerade hättor och isolerad tråd upp till ledningarna tack vare gott samarbete med servicebolaget som insett hur utsatt trafon är.

Efter att ha resonerat med många om risken för strömbortfall inses att de flesta väljer at förtränga konsekvenserna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: dBm och hastighet

Andreas skrev:

Batteribackup och diselagg.

Vi har både och på jobbet, diselagget hoppar igång efter någon sekund men en sekund utan ström gör att hela serverhallen dör så allt där körs på batteri backup ocskå. Så klipper man sladden så slocknar huset i ett par sekunder men serverhallen puttrar på som vanligt.

Rätt lustigt när de var ett stort strömavbrott och de var vintertid, så de blev bäcksvart  i stan bortsett från våran tegelbyggnad som lyste fint smile

Serverhallen ligger under batteridrift hela tiden(eller det som prioriteras i den)(den/det ska inte slockna) och när strömmen bryts så startar motorn som drar igång allt som ligger inkopplat efter den. (tex 48 v backup laddning)