1 Senaste redigerad av mjansson (2010-06-07 20:18:23)

Tråd: Tappar Internetuppkopplingen men inte nät...

Har en Option Globesurfer III med Telenors mobila bredband, suverän prestanda är helnöjd förutom med en sak... Har börjat använda IP telefoni istället för fastnätstele, nu visar det sig att internetuppkopplingen försvinner, ibland efter 8 timmar ibland efter 24 eller mer. Men, på routern så står det att jag är uppkopplad mot deras nät, men jag har ingen internetförbindelse, det går inte att koppla ner och upp igen utan jag måste starta om routern för att få internetuppkoppling igen, surt. Är det någon som vet om Telenor har någon forma av maximal uppkopplingstid etc. Eller vad kan det vara som strular, några idéer?

Kan tilläggas att jag använder APN: internet.telenor.se, får jag samma prestanda med services.telenor.se?

Tacksam för alla inputs!

/Mattias

2

Sv: Tappar Internetuppkopplingen men inte nät...

kan lika väl vara buggar i programvaran i modem(dongel) eller något annan utrustning.

Men tidigare kopplade vissa operatörer ner efter 12/24 timmar, men gör inte detta längre för mig iaf, kört utan dovado's connection tracker och det håller sig uppe stabilt  iofs med en annan leverantör än din.

enklast att kolla om det är leverantören är att time'a det.

blir det trångt i nätet så kopplas dataanslutningar ner för att göra plats för röst samtal.

3

Sv: Tappar Internetuppkopplingen men inte nät...

Har kontaktat Option och de medger en bugg i modemet som gör att buffertminnet blir fullt efter ett tag och fryser uppkopplingen... Har bestället en Huawei B970 istället, får de som det blir bättre med den....

4

Sv: Tappar Internetuppkopplingen men inte nät...

Har en Ericsson W25 med Telenor mobilt bredband, för lite datatrafik i en hall.
På datorn är det Skype, installerat.
På så sätt kan jag se att den är inloggad och har kontakt med Internet.
Men, ibland försvinner den några timmar/dagar.
Det går fram signaler, när man ringer (så telefonfunktionen fungerar ok)
Kanske liknar ditt problem ?

5

Sv: Tappar Internetuppkopplingen men inte nät...

Har du provat att uppgradera w25:an?
eller sätta en timer, som byter tex kl 5 på morgonen eller nåt.