1

Tråd: Uppkopplingen "stannar" (dör)

Hej!

Jag har Tele2 Large Pro och ett Huawei e1820. Jag delar ut uppkopplingen från min stationära dator som kör Win XP Pro SP3.

Modemet har senaste fw (daterat 2010-05-25 eller nåt sånt) som jag laddat hem från Tele2s site och flashat enligt instruktionerna där. Jag har köpt en extern antenn som ger lite bättre signalstyrka så nu har jag mellan 92% och 99%.

Uppkopplingen är snabb och bra när den är igång, men problemet är att den slutar fungera efter ett tag. När jag tidigare använde Tele2 Mobile Partner så indikerade den ändå att den är uppkopplad, men datahastigheten ner förblev "0.00 kbit/s" fast datahastigheten upp mycket väl kunde indikera > 0 (då menar jag datahastighetsindikatorn i botten av Tele2 Mobile Partner-fönstret).

Ibland tar det bara några minuter innan anslutningen "stannar" sådär, och ibland kan det ta flera timmar innan det händer. När det händer så går det någon enstaka gång att få igång igen, men oftast måste jag fysiskt dra ut modemet ur datorn och sätta i det igen, kanske tom byta USB-port, eller till och med starta om datorn för att det ska funka igen.

Jag har testat att installera och installera om modemet och konfigurera uppkopplingsdelningen på flera olika datorer (både stationära och bärbara, med allt ifrån Windows XP Professional med SP1 och SP3 till Windows XP Home och till och med Windows 7. Samma resultat.

Jag har stäng av alla energisparprylar och till och med varit inne i Enhetshanteraren --> Egenskaper på HUAWEI-modemet --> "Power Management"-fliken och valt att ta bort krysset så att Windows inte får lov att stänga av enheten för att spara energi. Det hjälper inte ett skvatt.

Så nu börjar jag bli desperat. Jag har varit i kontakt med Tele2s tekniska support ett antal gånger nu och börjar tröttna på det här. Tanken är att jag ska säga upp mitt ADSL-abonnemang från Telia och ersätta det med det här, men när det funkar så här kasst så kan jag ju inte göra det.

Hjälp?

2

Sv: Uppkopplingen "stannar" (dör)

Testa dunka igång VPN för att se om de blir någon skillnad.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 103#p11103

Låter ju annars som att modemet hänger sig tycker jag.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!