1

Tråd: Mobilt VoIP

Inför NET1:s nysatsning på mobiltelefoni över VoIP (där jag tillhör de blivande testarna) har jag gjort ett enkelt prov med bilburen standardutrustning enligt följande:

Router D-35 med två diversityanslutna magnetfotsantenner placerade så långt från varandra som möjligt på ett vanligt sedantak. Antennerna är halvvågs med mittspole (arvegods från analoga NMT-tiden). Till routern kopplad en vanlig Sipurabox (Linksys SPA2102) med abonnemang till Phonzos server. Till boxen, som endast var standardkonfigurerad för VoIP över fast bredbandslina, hade jag anslutit en vanlig standard analog telefon av måttlig kvalitet.
Den körda provsträckan var cirka 50 km i varierande skog och slättbygd. Av praktiska skäl hade jag vid provet inte tillfälle att parallellt följa signalnivåerna på dator - det bli nästa prov. Med största sannolikhet (täckningskartan) skedde all transmission mot en bestämd högmast dit avståndet under provet varierade mellan 23 - 35 km.

Att talkvaliten skulle bli bra - väsentligt högre än vanlig GSM-telefoni - hade jag nog räknat med (med hänsyn till ljudtekniskt bästa Codec) men att signalen skulle vara så stabil att jag under hela tiden hade kristallklar telefonikommunikation (till olika nummer) blev en glad överraskning.
Detta enkla prov ger definitivt förhoppningar om en spännande resa och utveckling för Net1:s VoIP-lösning som tydligen börjar i liten provskala nu i juni.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-01 13:00:58)

Sv: Mobilt VoIP

Vilken typ av telefoner kan du köra mot Sipuran? Funkar det med en dect-telefon? Med tanke på att en router med externa antenner är en effektivare radio än en lös cdma-lur i bilen så är det intressant att fundera på vilka telefonlösningar som kan vara smidiga

dessutom vore router intressant på tåg. Sitter nu på ett Öresundståg på väg från Kalmar till Kastrup. Signal finns var tionde minut på Edge/3G

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Mobilt VoIP

Jag har kört ett flertal olika telefoner - dock givetvis bara modeller med tonsignalering - mot Sipuran. Det fungerar utmärkt även med högtalande telefoner som strömförsörjs internt via boxen. På en av mina "installationer" ligger boxen inkopplad till ett (seriekopplat) fastighetsnät med 13(!) jack men, försiktigtvis,  bara 4 fasta telefoner och en DECT (Basstation Simens Gigaset SL150 med lur SL1 color). Samtliga telefoner fungerar utmärkt.
De enda problem jag hittills har haft är att jag ibland inte blir uppkopplad vid första nummerslagningen men väl vid den andra. Framför allt vid anslutning av dubbla Sipuraboxar (två linjer) till D-35 förekommer problemet som jag misstänker har att göra med den dynamiska tilldelningen av IP-adresser (DHCP) och jag kommer därför att tilldela statiska adresser till mina Sipuror ovanför ett  vanligt dynamiskt portintervall i D-35-an (för datorer) som jag omfångsbegränsar för att undvika risken för adresskonflikter.

Om det enkla mobilprov jag redovisade tidigare är representativt skulle jag ta mig en allvarlig funderare på att installera en D-35 i bilen för att därigenom få bra tillgång till både högkvalitativ (och billig !) telefoni (gärna via en DECT-enhet eller WIFI) och samtidigt få ett bra WLAN i och runt bilen. Tekniskt sett borde det - som Du säger - definitivt vara en bättre lösning än en lös CDMA-lur. För mobilt (tåg)bruk blir det ju lite bökigare men definitivt värt ett försök. Som Du själv skriver hänger ju det mesta på det ingen vill kännas vid - nämligen antennen - som helst inte skall finnas ! Eftersom jag snart kommer att få prova en "officiell" CDMA-lösning med VoIP skall det bli mycket spännande att jämföra de båda alternativen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4 Senaste redigerad av Info (2010-06-02 14:22:33)

Sv: Mobilt VoIP

Eftersom jag snart kommer att få prova en "officiell" CDMA-lösning med VoIP skall det bli mycket spännande att jämföra de båda alternativen.

Jag väntar med spänning!

Du pratar om den nya rautern med arbets namnet "D-35i"?
Med inbyggd IP Telefoni och fas RJ11 port.

Om JA.
Så vill Jag veta alllt Du kan berätta om denna smile big_smile

5 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-02 16:31:39)

Sv: Mobilt VoIP

D35i har inte kommit än, släpps i sommar enligt besked nyligen.

Jag har kört med D35 i bilen för att få tillgång till strömmande internetradio. Det funkar för det mesta bra - men där har man minst tio sekunders buffring.

Vi vet alla att det finns ställen med allt för dålig täckning för GSM/3G och då vore det kul att kunna köra telefoni över net1 även om det bara är en alternativ lösning.

Finns det WLAN telefon som skulle kunna användas mot routern med eller utan ATA box? Jag har svårt att föreställa mig en analog WLAN telefon. Dect med ingång till ATA-boxen låter möjligt men räckvidden brukar vara sämre på DECT än på WLAN tror jag. Dessutom undrar jag om routerns WLAn stör dect så att wlan bör kopplas bort.

Räckvidden för WLAn från D35 mot en iphone är ca 70 meter då routern står i en bil och det är fri sikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

D35i har inte kommit än, släpps i sommar enligt besked nyligen.

Då är den stora frågan när uppfattar Net1 att vi har sommar wink

Vet Du något mera om D35i?

Är detta den med intern IP Telefoni?

Kommer det att finnas routrar med eller utan inbyggd IP Telefoni?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-02 19:36:01)

Sv: Mobilt VoIP

Här finns VoIP handsets

http://archillimanjaro.blogspot.com/200 … dgets.html

Såg nyss på Media Markt (Waterloo, Belgien) en Dualphone 3088 för Skype och DECT. Den borde kunna användas med D35 och en ATA-burk. Den har inbyggd skype och verkar kunna anslutas direkt till LAN och fast telefonlinje, RJ 11.

Dualphone.net har även en sladdlös SIP-telefon dualphone 3081 för anslutning direkt till LAN också. Den kan också anslutas till PSTN fast lina.

http://dualphone.net/

Mycket att testa:-) H'är är synpunkter på SIP cordless vs analog till ata:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30614/84/

och här lite snack om SIP dect som det nu finns fler av. Bl a siemens tror jag.

http://www.smallnetbuilder.com/multimed … d-flexible

Man fick lära sig att europeisk dect ligger på 1900 MHz så då ska det inte störa wifi eller tvärtom.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-04 13:36:28)

Sv: Mobilt VoIP

Fick lite info från Net1 vid samtal idag. Testet för Voip med en lös ATA box och analog telefon är avslutat och gällde närmast funktionen för den centrala SIP-server de nu har i nätet. resultaten med testerna har varit goda och det gäller även Ice egna tester med mobil trafik. 

Det kommer i juli ett nytt modem med integrerad ata-funktion (min dåliga beskrivning) och RJ11 kontakt, dvs kontakt för analog telefon. Denna router kommer att heta D40. Den routern är dock inte förberedd för den nya högre hastigheten i nätet utan är motiverad av telefonitjänsten.   Skillnaden mot att köra egen VoIp lösning via Phonzo eller andra är att Net1 har en quality of service funktion i nätet, prioritet mm, för att garantera god samtalskvalitet. 

En oklar punkt (som inte berördes i samtalet) är huruvida Net1 VoIP kommer att fungera även över danska och norska basstationer inklusive quality of service-biten. Av danska Ice site framkommer att de inte satsar på VoIP för närvarande utan  rekommenderar kunderna att köra egna VoIP lösningar med externa providers (alltså Skype, Phonzo etc).

Jag vill gärna testa VoIP över D35 med iphone 3GS och söker tips om lämplig applikation/klient, helst operatörsobunden. Tänker inte skaffa någon egen asterisk-server.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

Det kommer i juli ett nytt modem med integrerad ata-funktion (min dåliga beskrivning) och RJ11 kontakt, dvs kontakt för analog telefon. Denna router kommer att heta D40. Den routern är dock inte förberedd för den nya högre hastigheten i nätet utan är motiverad av telefonitjänsten.

yikes:(
Varför denna lösning? yikes
Men svaret är väll bara att de måste uppfylla Post och Telestyrelsen för att få stänga telefonkanalen.

I detta utförande är detta helt ointressant för Mig!
Sa de något om D40 kommer att få en motsvarande ersättare men med 14,4 stöd?

Något nytt om övriga nya produkter?
Ersättning av D50 & D35 med utrustning som klarar de nya hastigheterna?

10

Sv: Mobilt VoIP

Det kom inget besked om när en ny router eller nytt modem för den högre hastigheten kommer. Telefoni via VoIP och högre datahastighet är två parallella projekt som det väl än så länge inte gått att integrera eftersom det kräver oilka klientutrustning, förmodligen dessutom från olika leverantörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Mobilt VoIP

Svar till JonasOlof 2010-06-02 18:27:02
Risken för störningar mellan D-35:ans Wlan och DECT-telefonerna/baserna finns men jag har i praktiskt bruk (sedan ett par år) en D-35:a med inkopplat Wlan och två olika DECT-baser inom en total omkrets på 2,5 resp 6 meter som inte visar några tecken på interaktion oavsett vilken "centerkanal" jag väljer på D-35:an. Två bevakningskameror på samma WLAN-band (avstånd max 15 meter till D-35:an) får däremot kraftiga störningar och kan inte vara i drift samtidigt.)

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Mobilt VoIP

DHCP på D-35
Är det någon som vet detaljfunktionen för D-35:ans DHCP ?
När jag har kopplat in flera enheter och DHCP:n har delat ut IP-adresser finns resp. adress kvar (reserverad ?) även om den aktuella enheten plockas bort ur nätverket - ingen "lease-tid" här således. Än mer intressant är att rotern tycks "komma ihåg" tidigare anslutna enheters tilldelade IP-adresser även efter t.ex ett dygns strömlöshet - givetvis utan anslutet backupbatteri. Kan det vara så att D-35:an både knyter den utdelade IP-adessen till resp. enhets Mac-adress och memorerar båda ?  Om så är fallet borde det vara onödigt att tilldela statiska IP-adresser till t.ex ATA-boxar ? Iakttagelsen gäller D-35:ans båda mjukvaruversioner (med och utan klisterlappen med "N" på undersidan.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Mobilt VoIP

NJa,

DHCP klienter, dvs din "bortplockade" enhet brukar fråga om den addressen som den hade innan är ledig.
Så visa dhcp server säger OK och ger samma IP igen. Har du sedan en klient som bara frågar så kan DHCP server skicka ut, den address om en annan enhet hade om leasen gått ut.

/M

/M

14

Sv: Mobilt VoIP

Ett besläktat beteende rapporterades som en bug hos iPad men där var det klienten som fortsatte att använda ip-adressen trots att leasen löpt ut och adressen kanske delats ut till någon annan:

http://www.net.princeton.edu/announceme … dress.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Mobilt VoIP

Tack för intressant buggrapport! Ett enkelt prov med anslutning av en annan enhet än ATA-boxar - i det här fallet en netbook - visade på samma beteende hos DHCP-servern (D-35:an) - nämligen att den utdelade adressen ligger kvar -  även om netbooken tas bort från nätverket - tills D-35:an startas om. När ytterligare enheter ansluts sker dock ingen konflikt eftersom de alltid får en ny adress. I mitt fall behöver den här "adresslatensen" hos D-35:an inte vara något problem - snarare kanske tvärtom - men frågan är hur konsekvent egenskapen är. Skall hålla ett öga på det här i fortsättningen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Mobilt VoIP

Håller med om att adresslatens inte behöver vara något problem. Jag har haft samma IP adress på mitt dynamiska adsl i sju år och tackar för det. Men det är ju som sagt viktigt att veta om vad D35 har för sig så att man inte ovetandes åstadkommer adresskonflikter. Modellen med en begränsad DHCP range förefaller därför bra, så att man kan använda statiska adresser utanför range.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

D35i har inte kommit än, släpps i sommar enligt besked nyligen.

Jag har kört med D35 i bilen för att få tillgång till strömmande internetradio. Det funkar för det mesta bra - men där har man minst tio sekunders buffring.

Vi vet alla att det finns ställen med allt för dålig täckning för GSM/3G och då vore det kul att kunna köra telefoni över net1 även om det bara är en alternativ lösning.

Finns det WLAN telefon som skulle kunna användas mot routern med eller utan ATA box? Jag har svårt att föreställa mig en analog WLAN telefon. Dect med ingång till ATA-boxen låter möjligt men räckvidden brukar vara sämre på DECT än på WLAN tror jag. Dessutom undrar jag om routerns WLAn stör dect så att wlan bör kopplas bort.

Räckvidden för WLAn från D35 mot en iphone är ca 70 meter då routern står i en bil och det är fri sikt.

Jag brukar köra SIP-telefoni med min D35 och använder då ibland en N95:a med nokias egna mjukvara för SIP, det fungerar bra över WLAN, om jag ska långt ut i skogen så får D35:an och ett 12 v 7 Ah batteri följa med i ryggsäcken, batteriet på 7 Ah håller igång D35:an en hel dag.

Och ibland använder jag en Nokia N97 med mjukvaran Nimbuzz. Operatören jag har till båda telefonerna är Phonzo, har samma abonnemang/ nummer på båda lurarna.

Om man använder N95:an och nokias egna mukvara, då kräver den högre hastighet på internet för ett samtal än om jag använder N97:an och nimbuzz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-07 07:50:11)

Sv: Mobilt VoIP

Kul att höra om dina erfarenheter. Kombinationen mobiltelefon med voip och en bra 450 router som D35 måste vara det optimala för en privatsignalist som vill kunna ha telefoni långt ut i bushen. Bra info om 7Ah ack.

Jag ska testa med voip via phone över routern då jag kommer till Danmark och sedan Sverige till midsommar.

Den viktigaste variabeln för att få förbindelse långt från basstationen är att komma högt upp med antennen. Jag rekommenderar dig att titta på den antenn, främst för D50, som Net1 kommer att tillhandahålla från i juli. De väger ca 40 gram och eftersom sprötet är  en mycket flexibel ståltråd som fjädrar tillbaka så är antennen lätt att ha i en ryggsäck. Två sådana antenner, kanske upphissade med kastlinor, är en bra lösning för att ytterligare optimera privatsignalistens utrusttning.  Jag brukar andvända kolfibermetspön vid test men de är för otympliga att ha med sig i skogen. På en snöskoter kan det vara en bra idé.  Om man knappt får förbindelse vid marknivå med routern kan det bli full fart med antennen fem meter upp enligt egna test på Ölands sydspets 55 km från närmaste basstation.   


Noterar nya rubriken på denna forumdel. Snabbt jobbat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Discover (2010-06-08 01:19:37)

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

Kul att höra om dina erfarenheter. Kombinationen mobiltelefon med voip och en bra 450 router som D35 måste vara det optimala för en privatsignalist som vill kunna ha telefoni långt ut i bushen. Bra info om 7Ah ack.

Jag ska testa med voip via phone över routern då jag kommer till Danmark och sedan Sverige till midsommar.

Den viktigaste variabeln för att få förbindelse långt från basstationen är att komma högt upp med antennen. Jag rekommenderar dig att titta på den antenn, främst för D50, som Net1 kommer att tillhandahålla från i juli. De väger ca 40 gram och eftersom sprötet är  en mycket flexibel ståltråd som fjädrar tillbaka så är antennen lätt att ha i en ryggsäck. Två sådana antenner, kanske upphissade med kastlinor, är en bra lösning för att ytterligare optimera privatsignalistens utrusttning.  Jag brukar andvända kolfibermetspön vid test men de är för otympliga att ha med sig i skogen. På en snöskoter kan det vara en bra idé.  Om man knappt får förbindelse vid marknivå med routern kan det bli full fart med antennen fem meter upp enligt egna test på Ölands sydspets 55 km från närmaste basstation.   


Noterar nya rubriken på denna forumdel. Snabbt jobbat.

Vart sätter man antennen om man går till fots eller cyklar i skogen ?
På hjälmen kanske ?

Här räcker det att komma 5 km ut i skogen för att den vanliga mobiltelefonin ska tappa täckningen.

Dock är jag ganska nöjd med originalantennerna då jag lyckats få kontakt på med dem och modemet på Åland, dock hade jag modemet på taket till en stuga.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-08 13:59:20)

Sv: Mobilt VoIP

Inget problem att sätta antennerna på hjälmen. De har sugkoppar. Du kommer att se ut som en insekt. Att vilja vara uppkopplad för voip när man cyklar i terräng är en ny nivå av krav på nåbarhet.

Kan du inte skicka video med ljud från cyklingen? det vore lika kul som utsändningen från rallyt i Värmland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

Inget problem att sätta antennerna på hjälmen. De har sugkoppar. Du kommer att se ut som en insekt. Att vilja vara uppkopplad för voip när man cyklar i terräng är en ny nivå av krav på nåbarhet.

Kan du inte skicka video med ljud från cyklingen? det vore lika kul som utsändningen från rallyt i Värmland.

kan man säkert, dock ska man då ha med sig en dator också...

Anledningen till att Net1 får vara med under cykelturen är att jag vidarekopplar min mobil till mitt IP-telenummer innan jag ger mig iväg.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Mobilt VoIP

Kör man med en kamera med egen ip adress skulle det funka utan dator. Men detta åsido,  tanken är intressant, inte minst av säkerhetsskäl kan man ju vilja kunna ringa efter hjälp om man råkar ut för något långt bort i skogen. Och finns ingen GSM-täckning återstår att klara sig med Voip via 450.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Mobilt VoIP

jonasolof skrev:

Kör man med en kamera med egen ip adress skulle det funka utan dator. Men detta åsido,  tanken är intressant, inte minst av säkerhetsskäl kan man ju vilja kunna ringa efter hjälp om man råkar ut för något långt bort i skogen. Och finns ingen GSM-täckning återstår att klara sig med Voip via 450.

Kom på att man kan ju annars använda en mobiltelefon med Bambuser och sedan sända den vägen...

dock ska ju den telefonen få el från samma batteri som modemet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24 Senaste redigerad av Discover (2011-03-18 06:27:14)

Sv: Mobilt VoIP

Skulle kunna börja undersöka möjligheten att ha en kamera på cykeln och sända över Net1.

Man kan nog spänna fast några 12 v 7 Ah batterier på cykeln.


Men kommer inte mina 5 GB att ätas upp ganska fort av en IP kamera ?


Antennerna med sugkopp, finns de fortfarande att få tag på ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Mobilt VoIP

Antennerna med sugkopp bör gå att få tag på från net1 om du ringer support. De är i fösta hand avsedda för användare av D50 modem som upptäcker att modemets inbyggda antenn inte räcker till. de säljs ju i Norge men jag fick inte beställa från Sverige. får du inte tag i antennerna så kontakta mig så får jag försöka.

Su kan väl fråga net1 om de inte kunde sponsra din cykelutsändning med lite fri bandbredd initialt. projetket är ju en välfigt bra PR för användning av nätet inom områden med dålig täckning av det vaniga mobilnätet.

Fast jag tvivlar på att du får tillräckligt bra kontakt för bra videoöverföring ens med bambuser. Vi vet inte om Net1 använder ett vanligt D35 modem för sina rallysändningar från Värmlandsskogarna eller om de har en förstärkare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.