1

Tråd: D-35 vs D-50

Hej,

Jag funderar på att byta ut mitt 3Bredband för att försöka få teckning vid sommarstugan.

Enligt Net 1:s täckningskarta kommer det behövas extern antenn både för D-35 och D-50.

Jag undrar nu om det är stor skillnad på prestandan med D-35 och D-50 när man kör med en extern antenn. Ursprungsidén var ju att kunna använda bredbandet med laptop även när jag inte är vid sommarstugan och då är USB-modemet det enda bra alternativet.

Jag har redan Dovados UMR, så det är enbart täckningen/prestandan som jag funderar kring.

Tacksam för synpunkter!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2010-05-27 19:35:32)

Sv: D-35 vs D-50

En D50 med riktantenn bör ge lika bra signal som D35 med en riktantenn. Använder man en yttre antenn även på den andra antenningången på D35 kan man få annu högre fart.

D35 har batteri som räcker ca 4 timmar, routern  kan även drivas på bilens 12 volt. Den är lätt, ger bra mottagning på många ställen utan en yttre antenn vilket inte D50 gör. Dessutom kan du placera den optimalt och låta laptopen få signalen över wifi.
Det som avgör är vilken täckning du förväntar dig att få på de övriga platser där du vill använda detta nät.

I sommar kommer en ny router för den nya högre hastigheten. D35 bör säljas billigt nu, pröva att förhandla.

PS ice tog fram en portabelantenn (litet spröt) för D50 som jag fick testa som prototyp. Den funkade mycker bra och var ultralätt. Vet inte om de avser att lansera den. Den var lika bra som en klassiskt ground plane med 5/8 spröt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: D-35 vs D-50

Tack för utförligt svar!

Är varken D-35 eller D-50 kompatibel med den nya högre hastigheten?
Läge att invänta uppgraderade modem?

Min tanke är att använda Net1 som enda mobila bredband, både ute på landet och i stan. Tänker jag fel och riskerar dålig prestanda jämfört med traditionell Turbo3G i Stockholm?

4

Sv: D-35 vs D-50

klintan skrev:

Tack för utförligt svar!

Är varken D-35 eller D-50 kompatibel med den nya högre hastigheten?
Läge att invänta uppgraderade modem?

Min tanke är att använda Net1 som enda mobila bredband, både ute på landet och i stan. Tänker jag fel och riskerar dålig prestanda jämfört med traditionell Turbo3G i Stockholm?

Nej varken D-35 eller D-50 är kompatibel med den nya högre hastigheten.
Båda är avsedda att bytas ut under sommaren.

Ställer Mig tevksam till att köpa nu med anledning av det svar som har skickats ut från Kundtjänst:
"Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor"

Jag tolkar detta som att man får betala för uppgraderingen till den nya hårdvaran.
Men jag rekomenderar Dig att kontrolera detta genom att fråga Net1 Kundtjänst direkt.
De är ju planerat att börja utbyten i Juni enligt senaste uppgifterna!

Sedan D-35 eller D-50 med ytter antenn.
D-35 har bätter täckning även om man jämför D-35 och D-50 båda med yttre antenn.

5

Sv: D-35 vs D-50

Ett mobilt bredband kan inte helt jämställas med en fast lina. Bl.a växlar kapaciteten (hastigheten) med belastningen på nätet. Å andra sidan är net1-nätet väldigt stabilt med ovanligt lite skillnader i upp- och nedhastigheter vilket är en stor fördel bl.a för telefoni (se nedan). Sedan beror det helt på vad Du gör på bredbandet. Själv har jag enbart mobilt med en D-35:a i bostaden och en på landet sedan tidigare och är mycket nöjd - låt vara att jag har dubbla kraftiga riktantenner på varje ställe för optimal kommunikation. Till råga på allt har jag skippat all fast telefoni och har anslutit dubbla abonnemang via vardera två ATA-boxar till respektive D-35:a på vardera stället vilket fungerar bra.
Med nätets kommande kapacitetsökning under sommaren/hösten och nya modem skulle jag inte tveka att helt gå över till mobilt om Du inte har för vana att strömma stora mängder video/TV vilket knappast är görligt annat än inom synhåll för en 4G-station vilka vi knappast lär upptäcka utanför de större tätorternas närhet ens om flera år.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: D-35 vs D-50

Komplettering till mitt svar nyss:
frågan om inköp av bef. D-35-or nu inför den förestående lanseringen av de nya "höghastighetsmodemen" har diskuterats inom net1 och enligt min sagesman skall befintliga kunder (med D35:or) inte drabbas ekonomiskt negativt vid utbyte mot de nya bara för att de nu - strax innan - köpt en D-35:a.
Detta kan eventuellt tolkas som att relativt "nya" kunder med D-35 skulle få "höghastighetsmodem" billigare än kunder som väntar till de nya modemen lanseras. En sådan prissättningsmodell för "gamla" kunder är ju inte ovanlig i andra sammanhang !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: D-35 vs D-50

Vox medievalis skrev:

Komplettering till mitt svar nyss:
frågan om inköp av bef. D-35-or nu inför den förestående lanseringen av de nya "höghastighetsmodemen" har diskuterats inom net1 och enligt min sagesman skall befintliga kunder (med D35:or) inte drabbas ekonomiskt negativt vid utbyte mot de nya bara för att de nu - strax innan - köpt en D-35:a.
Detta kan eventuellt tolkas som att relativt "nya" kunder med D-35 skulle få "höghastighetsmodem" billigare än kunder som väntar till de nya modemen lanseras. En sådan prissättningsmodell för "gamla" kunder är ju inte ovanlig i andra sammanhang !

Intresant.

Hört något om såna som Mig som har haft D-35 sedan den lanserades?

8

Sv: D-35 vs D-50

Tack för all info. Ska kontakta dem och försöka få info om kommande uppdatering.

Min tanke är inte att bli helt mobil utan jag kommer behålla min fasta anslutning hemma.

Mina funderingar är om man kan se Net1 som ett tillförlitligt mobilt bredband i storstadsmiljö eller om 450-teknikens styrka främst är täckningen ute på landet och ej kan mäta sig med Turbo3G i Stockholmsområdet?

9

Sv: D-35 vs D-50

Prestanda i storstadsmiljö beror förmodligen på cellbelastningen. Tänk på att en basstation i nackamasten täcker en radie på 5-6 mil, egentligen mer. Hur många 3G basstationer ryms inom den cirkeln? En lågbelastad basstation kommer förmodligen lätt upp i hög bandbredd. D35 routern med dubbla antenner och diversitymottagning är en betydligt mer sofistikerad lösning än 3G donglar som vanligen bara har en antenn. Andra lösningar kommer nog i framtiden när folk tröttnat på den hoppande signalnivån i 3G.

Vad gäller D50 och D35 så har båda diversity mottagning, men det finns ingen yttre anslutning till den andra antennen i D50. Max uteffekt är den samma på båda modemen, 0,23 watt. Allt hänger på antennerna om man ska nå långt vid så låg effekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.