1

Tråd: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Har ett D50 med längre USB kabel och sen ett riktantenn på taket.

När jag kopplar in internet visas -70 dbm och sen 2,45 mbit. Låter bra.

När jag direkt kollar bredbandskollen visas skicka 0,59 mbit/sec ,
ta emot 2,38 mbit/sec och svarstid 73 ms.

Sen efter 1 minut blir internet jätte dåligt. D50 visas fortfarande samma information så ingen ändringar men bredbandkollen går knapt att öppna och visas sen skicka 0,58 mbit/sec, ta emot 0,09 mbit/sec och svarstid 104 ms.

Fosökte ringa Net1 men efter att ha väntat i en halv timme skickade jag ett e-post istället.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, jag fattar ingenting. Vad är fel??

2

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

upplever du denna 'sämre hastighet vid vanligt användande' eller är det bara denna test sida?

finns andra hastighets tester annars som jag tycker ger bättre värden, tex att ladda ner/upp via FTP till ett webbhotel eller dyl.
dvs 'användande'.

vissa operatörer prioriterar viss trafik.

3

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Jag upplever den med vanlig användande. Ner jag laddar ner någonting då ser jag att det går ner från 200 kb/sec till 49kb/sec. Internet blir väldigt trög. Och testen hos bredbandkollen bekräfter detta bara.

Tänkte först att datorn är kanske virusinfekterade men har köpt olika program för detta men det lösar inte problemet. På ett annan datorn har jag samma problem. Snabb first och dåligt efter norra minuter.

Väldigt konstigt?

4

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Sök här i forumet, de finns en torrent tråd med VPN settings, testa de och se om de blir likadant.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

är det torrents så begränsar många operatörer detta på något vis då den totala bandbredden är begränsad och man förstör för andra.
vpn är tex en prioriterad trafik normalt.

6

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Hej Andreas jag hittar inte tråden hur jag kan ändra VPN settings, förlåt.

Har testad lite på speedtest.net också och det är väldigt konstigt. Ibland 2,50 mbit/sec och nästa test kan vara 0,09 Mbit/sec igen. Jag fattar inte var är fel.

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig, jag blir helt galen!

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-05-21 16:08:39)

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Jag har upplevt motsvarande problem på adsl för många år sedan, då var det något problem med IP stacken i datorn vill jag minnas. Men eftersom chubby har problemet på två datorer borde det ligga i modemet.

Kraftigt varierande signal i ett D50 kan bero på reflexer och multipath.
En enkel variant är att vrida riktantennen från vertikalt till horisontellt.

Testa att ta ned modemet, anslut med kort sladd och kör från plats med fri sikt, ingen skog, mot masten.  En halvmils håll bör räcka. Ett annat tips är att präva emd en D35 router och se om det ger samma problem.

Kan problemet ligga i den långa USB-kabeln?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Vi bo ute på landet i ett fritidshus utan el, bara 12 volt. Därför  tog vi ett D50, har provat också med ett D35. Fungerade riktigt bra men fick inte behålla båda två av ICE. Eftersom vi resar kanske mycket behållade vi D50.

I D50 sitter ett extern kabel anslutet som går till riktantennet som sitter på taket. USB kabeln är en dyrare variant på 5 meter med guld belagda kontakter.

Utan riktantenn blir signalen -87 dbm och hastigheten som visas är runt 900K.

Jag mistänker också modemet men det är så konstigt att informationen visar att allt är mycket bra.

9 Senaste redigerad av Info (2010-05-21 17:33:21)

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

chubby skrev:

Vi bo ute på landet i ett fritidshus utan el, bara 12 volt. Därför  tog vi ett D50, har provat också med ett D35. Fungerade riktigt bra men fick inte behålla båda två av ICE. Eftersom vi resar kanske mycket behållade vi D50.

I D50 sitter ett extern kabel anslutet som går till riktantennet som sitter på taket. USB kabeln är en dyrare variant på 5 meter med guld belagda kontakter.

Utan riktantenn blir signalen -87 dbm och hastigheten som visas är runt 900K.

Jag mistänker också modemet men det är så konstigt att informationen visar att allt är mycket bra.

Fråga är USB kabeln av Aktiv eller passiv typ?
Båda dessa kan ge problem.
Den passiva kabel kan ge överförings störningar redan vid 5m, men ger det definitivt vid 10m.

En aktiv kabel har perfekt signal kvalité oavsett längd men förlorar kraft att driva modemet.

Min erfarenhet av långa USB kablar är denna.
Använd en aktiv kabel och koppla en Hubb med kraftförsörjning till denna.
I fallet D50 använd Y-kabel kopplad till två portat i Hubben.
Detta ger optimal signal kvalité och nödvändig kraft.

D50 bör alltid kopplas via Y-kabel även om en hubb används.
Det kräver mera kraft än vad en USB 1 port kan leverera.
Även med en ny dator med USB 2 är Y-Kabel att föredra.

10

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Har ungefär samma problem här fast med d-35 modemet, går bra så länge jag bara surfar men att streama ett videoklipp eller ladda ner nåt funkar en minut ungefär sen går hastigheten ner...
Efter en omstart av modemet är hastigheten bra ända tills det blir samma visa igen.
Skickade ett mail till ice om det och dom svarade att dom kände till problemet och skulle vidarebefodra mailet till teknikerna.

Var kanske 1,5-2 månader sedan och har inte hört något mer sedan dess hmm

11

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Har hämtat detta klipp från tråden drivrutiner på detta utmärkta forum cool

"
Det man  sa var dock att man hade uppmärksammat problemet med långsamt degraderande hastighet som åtgärdades med omstart av modem och att det skall komma en uppgradering även för oss "inom kort"."

12

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Det är en passiv USB 2,0 kabel med ferritkärnor för avstörningar samt guldpläterade kontakter. Kabeln är 5 meter lång.

13

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

chubby skrev:

Det är en passiv USB 2,0 kabel med ferritkärnor för avstörningar samt guldpläterade kontakter. Kabeln är 5 meter lång.

Kopplad till en Y-kabel?

14

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Nej, direkt till modemet och datorn. Har precis testad utan extra lång USB kabel. Har kopplad originale Y kabel till modemet och datorn, men tyvärr ingen skillnad. Bra i början och sen mycket sämre igen.

15

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Prova med att ha Y-kabeln i datorn sedan den passiva 5m kabeln.
Någon förbättring?

16

Sv: bra hastighet och efter 1 minut dålig hastighet

Har testad med detta men tyvärr samma problem.