1

Tråd: Net 1 öppnad.

Men hmm

Ingen Ny hårdvara roll

Samt att de fortfarande har med Mobiltelefoni via T10.
Men T10 kan inte ansluta till den nya nätet över huvud taget big_smilewink

Bra jobbat.

Hade räknat med att hårdvaran skulle presenterats nu när den nya sidan öppnades!

2

Sv: Net 1 öppnad.

Har de sagt när de stänger ned telefonikanalen? Dessutom är det så att telefoner sålts mer i Danmark och Norge, åtminstone har de haft andra modeller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Info (2010-05-11 16:00:48)

Sv: Net 1 öppnad.

jonasolof skrev:

Har de sagt när de stänger ned telefonikanalen? Dessutom är det så att telefoner sålts mer i Danmark och Norge, åtminstone har de haft andra modeller.

De har ju sagts att den första uppgraderingen av basstationer skulle sammanfalla med öppnandet av Net 1.
Den 10/5 var ju även samma dag som det var planerat att genomförde de första proven av deras Mobila IP-Telefoni i det riktiga nätet.

Så redan nu bör det var omöjligt för T10 att ansluta mot någon basstation i landet.

Samt att en betydande del av uppgraderingarna av befintliga basstationer med ny sändarteknik skulle vara klara under första halvåret.

Så antalet basstationer som är blockerade för T10 anslutningen kommer ju nu bara att öka.

4

Sv: Net 1 öppnad.

Helt ärligt så tror jag ice.net / net1 inte kommer överleva! Net1 kommer aldrig lyckas komma upp i samma hastighet som sina konkurrenter. Net1 kommer inte alltid ha bäst täckning då konkurrenter kommer få bättre täckning än Net1 Ice.net så småningom. Dessutom är Net1 dyra!

Som konsument kollar man först på i följande ordning 1) pris 2) hastighet och sen 3) täckning. Net1 har bara täckning tyvärr och det kommer de förlora mot konkurrenter som kommer ge snabbare och bättre täckning

5

Sv: Net 1 öppnad.

duckman skrev:

Helt ärligt så tror jag ice.net / net1 inte kommer överleva! Net1 kommer aldrig lyckas komma upp i samma hastighet som sina konkurrenter. Net1 kommer inte alltid ha bäst täckning då konkurrenter kommer få bättre täckning än Net1 Ice.net så småningom. Dessutom är Net1 dyra!

Som konsument kollar man först på i följande ordning 1) pris 2) hastighet och sen 3) täckning. Net1 har bara täckning tyvärr och det kommer de förlora mot konkurrenter som kommer ge snabbare och bättre täckning

Kommentarer.
Först ett rätt till Dig.
Net1 kommer aldrig att få samma max hastigheter som är teoretisk möjliga i 4G.

Ingen konkurrerande operatör kommer någon sin att kunna slå Net 1 i täckning!
Detta är en radio teknisk omöjlighet.
Dubblerar du frekvensen så halverar du yttäckningen, detta är enkel radiolära.

Net 1 använder 450 med en täckning på 120km
GSM 900, blir då 60km
3G 1800, blir då 30km
4G startar runt 2100, blir då 20km.
Och detta är max värdena för att nå de som aviseras som max hastighet så måste man dela dessa siffror med ½ eller ända ner till 1/3 av max.

De nya dröm hastigheterna i 4G går bara att få om Du är ensam i en cell och har radiooptisk sikt till masten.

Sedan så är det så att dubblerar du frekvensen så dubbleras även störningskänslighet och radioskuggor.

Jag med flera vanliga använader tilttar i första hand på täckningen.
Detta av den enkla anledningen att det finns stora delar av landet som övriga operatörer inte kan täcka med mobilt bredband.
Men det finns även ett stort antal företag som har valt Net 1:
Detta gäller samtliga skogsbolag, Polisen, Försvaret, Kustnärma fartygstrafik mm
Dessa aktörer tittar i första hand på täckningen.

Hastigheten:
När de nu under året når 14,4 så räcket det för de flesta.
De fantasifulla hastigheterna i 4G eller även i 3G finns bara i tätorterna.
Dessa hastigheter kommer bar att finnas i Tätorter, Hög trafikerade vägar, Turiststråk mm

6

Sv: Net 1 öppnad.

Kan vara kul att berätta att det fortfarande går alldeles utmärkt att använda "telefonikanalen" (1xRTT) i södra Sverige. Har själv något så ovanligt som en P-21 mobiltelefon för dagligt bruk. Räknar dessutom att inom kort få en ersättningstelefon med mjukvaruklient för VoIP till CDMA rev.B. Jag kan dessutom berätta att jag sedan en tid kör VoIP via en Linksysadapter (SPA2102) kopplad till D-35 routern och med vanliga standardtelefoner. Ljudkvalitén är faktiskt bättre än via vanlig analog fasttelefoni - i varje fall om man har drygt 5 km till telefonstationen. Så varför skulle inte net1 kunna bli en utmärkt mobiloperatör med extremt täckning för de som vill ha en telefon som fungerar överallt och inte bara där det bor folk...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7 Senaste redigerad av Info (2010-05-13 14:58:21)

Sv: Net 1 öppnad.

Vox medievalis skrev:

Kan vara kul att berätta att det fortfarande går alldeles utmärkt att använda "telefonikanalen" (1xRTT) i södra Sverige. Har själv något så ovanligt som en P-21 mobiltelefon för dagligt bruk. Räknar dessutom att inom kort få en ersättningstelefon med mjukvaruklient för VoIP till CDMA rev.B. Jag kan dessutom berätta att jag sedan en tid kör VoIP via en Linksysadapter (SPA2102) kopplad till D-35 routern och med vanliga standardtelefoner. Ljudkvalitén är faktiskt bättre än via vanlig analog fasttelefoni - i varje fall om man har drygt 5 km till telefonstationen. Så varför skulle inte net1 kunna bli en utmärkt mobiloperatör med extremt täckning för de som vill ha en telefon som fungerar överallt och inte bara där det bor folk...

Tack för informationen.
Har två följd frågor.
Har Du fått något datum för ersättnings mobil telefonen?

Samt använder Du även D35?
För om svaret är JA på denna fråga så borde Du att vara bland de första som får Den nya Routern med WLAN,  4 RJ45 portar och en RJ11.

Eller kan detta vara ett erbjudande som går ut till nuvarande D35 användare som även har T10?

Har frågat utan att få något svar om de kommer att finnas två olika nya routrar.
Med och utan RJ11 port och IP Telefoni programvara.
Men inte fått något var från ICE.

Hade fram till den nya prislistan för telefontrafik en T10.
Men 500:- i månaden var för mycket för användningen i sommarstugan under delar av åter.
Men om skillnaden mellan ersättnings router utan IP Telefoni och för den med IP modul och RJ11 port är liten så kommer jag att uppgradera till Data och Telefoni igen!!
NET 1 är det enda som når fram till sommarstugan smile

8

Sv: Net 1 öppnad.

Net1 fungerar inte på Gotland just nu, har modemet igång med kommer ej ut på nätet...surt, tur att Telia fungerar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Net 1 öppnad.

Min VoIP-lösning är inte ICE:nets (net1:s) utan baserad på net1:s D-35-router till vilken jag kopplat ATA-boxar (Linksys 2102) med separata VoIP-abonnemang från Phonzo (Phonzo Basic) vilket innebär ett månadsabonnemang på 29 SEK (utan startavgifter !) och 400 fria minuter till alla svenska fasta abonnemang. Därutöver låga tilläggspriser. Mitt mobila abonnemang däremot är baserat på net1:s "riktiga" mobiltelefon P-21 (som säljstoppades för ganska länge sedan).
Konkret betyder detta att jag säkert kommer att få ett erbjudande att byta mina (nu båda) D-35-routrar - har en på varje adress - mot nya som är kompatibla med CDMA rev.B. Mobiltelefonen kommer jag att få utbytt mot någon Iphonekopia men med inbyggd VoIP-mjukvaruklient. Detta måste givetvis ske innan "telefonikanalen" (1xRTT) stängs vilket torde bli ganska snart eftersom trängseln på frekvensbandet för bredbandet framtvingar ett snabbt öppnande av den bandbreddsdelen som nu upptas av 1xRTT.
Tidsmässigt torde etapp 1 av nätombyggnaden ligga under sommaren/hösten och etapp 2 till årsskiftet. Om jag förstått det hela rätt borde det bli möjligt att mjukvarukonvertera de nuvarande D-35-routrarna till "halv" CDMA rev.B (ett mellanstadium/etapp 1) som ger än hastighet någonstans mellan den nuvarande och rev.B:s slutliga teoretiska topphastighet på 14.4 Mb. För att kunna utnyttja den fullständiga rev.B:s topphastighet/etapp 2) krävs helt ny hårdvara hos klienten (dvs utbyte av boxar). Så vitt jag vet pågår just nu (kanske klart ?) kortbyte i många basstationer för "fullständig" rev.B (etapp 2). 
Men - som sagt - VoIP enligt mitt koncept ovan med fasta telefoner och ATA-boxar fungerar redan utmärkt !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Net 1 öppnad.

Vox medievalis skrev:

Min VoIP-lösning är inte ICE:nets (net1:s) utan baserad på net1:s D-35-router till vilken jag kopplat ATA-boxar (Linksys 2102) med separata VoIP-abonnemang från Phonzo (Phonzo Basic) vilket innebär ett månadsabonnemang på 29 SEK (utan startavgifter !) och 400 fria minuter till alla svenska fasta abonnemang. ~
Konkret betyder detta att jag säkert kommer att få ett erbjudande att byta mina (nu båda) D-35-routrar - har en på varje adress - mot nya som är kompatibla med CDMA rev.B. ~
Tidsmässigt torde etapp 1 av nätombyggnaden ligga under sommaren/hösten och etapp 2 till årsskiftet. Om jag förstått det hela rätt borde det bli möjligt att mjukvarukonvertera de nuvarande D-35-routrarna till "halv" CDMA rev.B (ett mellanstadium/etapp 1) som ger än hastighet någonstans mellan den nuvarande och rev.B:s slutliga teoretiska topphastighet på 14.4 Mb. ~Så vitt jag vet pågår just nu (kanske klart ?) kortbyte i många basstationer för "fullständig" rev.B (etapp 2). 
Men - som sagt - VoIP enligt mitt koncept ovan med fasta telefoner och ATA-boxar fungerar redan utmärkt !

Tack för alla bra svar!
Ytterligare en följd fråga.
När du får förfrågan om utbytet av D35'orna.
Kommer Du då att vara intresserad av den nya routern med RJ11 port?
Dvs byta till IP telefonin via Net1 och deras kommande Mixabonnemang för Bredband och IP Telefoni.

Net 1 har fortfarande inte lyckats svara på om det kommer en eller två versioner av ersättnings routrar!

Hade Mixabonnemang tidigare Bredband + T10.

Rörande bytet till fullvärdigt rev.B.
Så stämmer det med min information att detta har pågått en längre tid och bör vara klart när det gäller gamla befintliga basstationer.

Detta ger ett antal intressanta frågeställningar:
Vad är Mjuk och Hårdvaran för att stöda rev.B hos kunderna?
Om det skarpa testerna med D35 ersättnings routern med fast IP Telefon del är färdig provad för att kunna ersätta alla Mixabonnemang baserade på D35 + T10, vilket mina uppgifter säger att de är.
Hur länge håller de då "telefonikanalen" (1xRTT)  öppen.
Den sänker ju bredbands hastigheten till 1/3 av den möjliga!


Är intresserad av att åter ha Mixabonnemang om skillnaden i månads kostnad är låg.

11

Sv: Net 1 öppnad.

Om jag blir intresserad av de nya routrarna för rev.B med RJ11-port beror på flera faktorer. Dels givetvis abonnemangskostnaden som jag betvivlar kommer ned till t.ex Phonzos 29 SEK/månad. Dels behöver jag ansluta två fasta telefoniabonnemang per router och måste i så fall försöka med en switch (om det fungerar) annars måste jag ändå koppla en ATA-box till en av routerns Ethernetutgångar. Å andra sidan kommer net1:s egen Voip-telefoni att få trafikprioritet i nätet över den vanliga bredbandstrafiken vilket jag möjligen också skulle kunna få med min nuvarande lösning genom att välja det något dyrare abonnemanget Kontor Plus där all trafik är prioriterad. Har också för mig att nätägaren i CDMA rev.B kan lägga in flera olika prioriteringsnivåer - kanske har polisen och SOS-alarm m.fl redan sådana prioriteringar ?
Med eller utan RJ11-port är jag självklart intresserad av att så snart som möjligt få ersätta mina nuvarande D-35:or till nya och rev.B-klara.
Vad gäller den nuvarande D-35-routern bör den stödja rev.B:s etapp 1 genom en programvaruuppgradering - om Nu net1 väljer att släppa en sådan. För rev.B etapp två krävs - som jag tidigare nämnt - utbyte av hela routern. På nätsidan räcker det - så vitt jag vet med kortbyte i sändarna och ev. nätnoderna mm.
Bifogar här några kortdata om rev.B: s båda faser:

Benefits of Rev. B"™s Multicarrier:

"¢Tripled data rates for all users in the cell by aggregating up to three Rev. A carriers
"¢Reduced latency and substantially improved user experience
"¢Can double data capacity for bursty applications such as web browsing
"¢Cost-effective software upgrade


Benefits of channel card (HW) upgrade:

"¢4.7 Mbps uplink peak data rates through 64 QAM
"¢~ 65% increase in uplink data capacity leveraging BTS Interference Cancellation
"¢Support for up to 4 channels on a single card, reducing deployment costs

Att net1 dröjer med att öppna hela bandet för "vanlig" trafik har sannolikt att göra med det enkla faktum att man därvid omöjliggör den nuvarande telefonin  (1xRTT) vilket man enligt avtalsvillkoren med PTS inte får göra. Jag gissar att man kommer att stänga 1xRTT så fort man över huvud taget kan men att man då först måste ha ny utrustning klar att leverera till befintliga användare av T10-fasta telefoner. Knepigare är - vilket förmodligen också är den gordiska knuten just nu - att snabbt få fram ersättare (Iphoneklon med mjukvaruklient för VoIP) för, enligt net1:s marknadschef, "den handfull" abonnenter (däribland jag !) som äger och använder den riktigt mobila (om än klumpiga) P-21-telefonen. Enligt samme marknadschefs medieuttalande försöker man få fram någon av marknadens fåtaliga CDMA-mobiler för 450 Mhz (alternativt bygga om mobiler för 800 Mhz-bandet) och förse dessa med VoIP-klinter. Med andra ord torde jag själv och några till vara en av "propparna" till dröjsmålet !
Senaste medieuttalande pekade på att man skulle lyckas med det här under slutet av maj eller i juni men det återstår att se. Helt klart är dock att man jobbar under tidspress för att kunna öppna upp för fullt för de många nya abonnenter som - särskilt nu i vår- och sommartid - vill surfa från obygdernas hängmattor !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12 Senaste redigerad av jonasolof (2010-05-16 11:07:05)

Sv: Net 1 öppnad.

duckman skrev:

Helt ärligt så tror jag ice.net / net1 inte kommer överleva! Net1 kommer aldrig lyckas komma upp i samma hastighet som sina konkurrenter. Net1 kommer inte alltid ha bäst täckning då konkurrenter kommer få bättre täckning än Net1 Ice.net så småningom. Dessutom är Net1 dyra!

Som konsument kollar man först på i följande ordning 1) pris 2) hastighet och sen 3) täckning. Net1 har bara täckning tyvärr och det kommer de förlora mot konkurrenter som kommer ge snabbare och bättre täckning

Såm det är viktigare att det är billigt än att man kan kommunicera där man råkar befinna sig? Inte ens Aftonbladet skulle argumentera så.

Det är i drömmarnas värld eller på Stureplan som konkurrenterna får bättre täckning. Jag satt nyligen på tåget från Malmö till Kalmar via Avesta. Det finns ingen 3G täckning över huvud taget mellan stationsorterna. Dessutom hoppar en telefon mellan Edge och 3G så att man får ändå mindre hållbar uppkoppling när man väl är nära en större ort. Testade med Telia, men eftersom jag även har utländska kort så testar jag gärna något annat nät på återvägen om duckman vill rekommendera något för småländska skogsbygder. 

Med 450 spelar det knappast någon roll var man är. Det går alltid att få signal, men man kan behöva använda en bra antenn - eller åtminstone få upp en rundstrålande högt.

Vad gäller VoIP är jag dock nyfiken på hur det kommer att fungera på 450 under rörelse eftersom dataöverföringshastigheten varierar så enormt under färd.

Ang VoIP telefoner så har tydligen Verizon lagt in en stor beställning på CDMA-iphones. Men jag tvivlar på att antenner i iphones eller kloner därtill duger för långa avstånd. Såg i en artikel om P21 att kunderna klagade på att det inte fanns uttag för yttre antenn. En av de bästa telefoner jag haft var Cityman 900. Där satt antennen på en SMA-kontakt. Det var bara att sätta dit en kabel istället vid behov.   

Inte minst i bil tror jag att en yttre antenn gör stor skillnad för att få bra förbindelse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Net 1 öppnad.

Var inne på Com center på Bolindersplan i Sthlm i måndags och frågade om ny net1 router. de ringde företaget och fick besked om att ny router ska komma i sommar. arbetsnamnet är D35 i. Com center kommer att ha dem hemma då de kommit ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Net 1 öppnad.

Jag kollar i följande ordning:
1. Täckning, ingen täckning = ingen funktion...
2. Pris vs Trafikmängd/Hastighet.

3G kommer inte att täcka mer än vad det gör nu, istället byggs det på högre hastighet där det redan finns täckning...

detta säger mycket om näten rent allmänt:
http://s2.postimage.org/dpLlS.jpg