1

Tråd: uppgradering av täckning och hastigheten

Har ice net börjat med uppgradering av täckning och hastigheten någonstanns i vårt avlånga land ännu. roll

2

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Tydligen så har man det.

Intressant artikel i NyTeknik idag om ICE, den går ut på att man tänker skippa mobil via 450 & istället erbjuda IP-telefoni för då slipper man reservera bandbredd för samtal & uppfyller ändå PTS krav.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

3 Senaste redigerad av Info (2010-05-05 18:57:19)

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

LasseT skrev:

Tydligen så har man det.

Intressant artikel i NyTeknik idag om ICE, den går ut på att man tänker skippa mobil via 450 & istället erbjuda IP-telefoni för då slipper man reservera bandbredd för samtal & uppfyller ändå PTS krav.

Fråga finns artikel på Nätet?
Kan inte hitta denna!


Det stämmer med det svar Jag fick när de iförde den nya pris nivåerna på T10 telefonsystemet.
De höjde då kostnaden för telefoni i deras system från 49 till 500kr i månaden.
Med den uttalade förhoppningen att befintliga kunder skulle säga upp sina abonnemang, Jag sa genast upp Mitt!

Under våren skulle de införa en ersättning baserad på en IP Telefoni adapter.

OK :-)
Hittade lite om detta men inte från Nyteknik.
http://realtid.se/ArticlePages/201004/2 … 92.dbp.asp

http://realtid.se/ArticlePages/201003/1 … 33.dbp.asp

http://realtid.se/ArticlePages/201003/1 … 55.dbp.asp

4

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Smålustigt de som realtid skriver i ena artikeln.

DETTA HAR HÄNT
Ice.nets tillstånd bygger varken på LTE eller GSM utan på NMT som skulle förbli ett alternativ för glesbygden.

Alltså varken framtidens 4G eller dagens 3G utan gårdagens 1G, första generationens mobiltelefoni.

De tycks ha missuppfattat och tror att de är 1G som används när de i själva verket är "3G" på 450 nätet.?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Info (2010-05-05 19:31:23)

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Andreas skrev:

Smålustigt de som realtid skriver i ena artikeln.

DETTA HAR HÄNT
Ice.nets tillstånd bygger varken på LTE eller GSM utan på NMT som skulle förbli ett alternativ för glesbygden.

Alltså varken framtidens 4G eller dagens 3G utan gårdagens 1G, första generationens mobiltelefoni.

De tycks ha missuppfattat och tror att de är 1G som används när de i själva verket är "3G" på 450 nätet.?

JEP lol

De är inte helt påläst om denna teknik...

6

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Nu finns det uppgifter på NyTeknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 774554.ece

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

7

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Ska de byta namn igen?

NMT -> ICE -> NET1?


Pressmeddelanden
2010-05-06
Telekomoperatören ice.net blir Net 1 och inleder omfattande nätutbyggnad
Varumärkesförändringen innebär att ice.net som idag erbjuder mobilt bredband med marknadsledande täckning byter namn till Net 1. Förändringen inleds i Sverige den 10 maj och innebär att tjänsteutbudet når marknaden under ett nytt namn och med ett nytt utseende. Varumärkesbytet sker i samband med kraftfulla investeringar i nätets täckning, kvalitet och prestanda och signalerar ambitionen att erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation.

http://www.ice.net/se/UserFiles/file/SE … esbyte.pdf

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8 Senaste redigerad av G-Man (2010-05-06 12:10:01)

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

jupp, nytt namn wink

9

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Skönt att de uppgraderar till 14,4Mbit nu också för alla användare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av Info (2010-05-06 14:56:28)

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

LasseT skrev:

Nu finns det uppgifter på NyTeknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 774554.ece

Ytterligare en om övergången från Mobil telefoni till IP Mobil telefoni.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 773191.ece

Detta är det första som jag läst om den nya Router som skall ersätta D-35.

Vid tidigare samtal till kundtjänst så har de sagt att det kommer en Router med 14,4 stöd och "Adapter" för IP-Telefoni som ansluts via RJ45 i Routern och har RJ11 anslutning för vanlig standard telefon.

Men nu säger de att den har IP-Telefoni delen inbyggd, detta bör innebära att den har 4st RJ45 för LAN samt 1st RJ11 för direkt ansluten standard telefon.
Klipp:
*De som använder Icenet som ersättning för fast telefon får en 3g-router med inbyggd ip-telefoni och uttag för fast telefon. *

Bytet till ny sändningsteknik med 14,4 samt nedsläckning av tidigare Mobil telefoni genomförs under Maj!!!

11

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Det var det som stod i papperstidningen.

"I slutet av maj påbörjar vi en övergång till Ericsson som teknikleverantör och genom detta fördubblas kapaciteten i hela nätet samtidigt som ny teknik gör det möjligt att öka överföringshastigheten från 3.1 Mbit/sek till 14,4 Mbit/sek"

säger kundtjänst

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

blir alla låsta till deras ip-foni?
som tex telia, tele2 och telenor kör med....

13

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

G-Man skrev:

blir alla låsta till deras ip-foni?
som tex telia, tele2 och telenor kör med....

Då deras system bygger på en speciell Router med fast telefoni anslutning.
Samt en IP Mobil telefon.

Så är svaret på din fråga.
JA, De bygger ett eget nät.
Med ett eget system.
Som man är låst till.

Enligt kundtjänst när Jag sa upp det riktiga T10 abonnemanget så planerar de att återanvända den tilldelade mobiltelefon nummer serien.
För deras nya IP Tefeoni.

14

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Lustigt att 'regeringen' öppnar för konkurrens på tele, räls och el sidan, sedan gör alla 'nya "operatörer" som gnällde tidigare på monopolen' allt dom kan för att skapa nya egna monopol via bindningstider och låsta hårdvaror...

jag tycker det suger, för det motverkar allt som heter konkurrens som var den 'påstådda anledningen'.
jaja, jag gsmar vidare då det är billigast tills någon operatör hajar princip frågan... plus bonus man slipper telefon säljare då det är för dyrt att ringa dit wink
Telenor sålde ip nummret till tlf säljare, då 3x #¤%&%¤#"¤ ringde samma dag telenor öppnade det med 'ooh nyinflyttad...'

nog offtopic wink

15 Senaste redigerad av jonasolof (2010-05-06 21:52:52)

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

En intressant fråga är vilken samtalskvalitet som kan uppnås i utkant av cell. Borgklint säger att de mobila telefonerna inte ska ha hästpiskor till antenn, men det tror jag en del i glesbygd skulle tåla om det går att nå en basstation tio mil bort när man står med en trasig snöskoter på fjället.

Som gammal telegraferande radioamatör undrar jag om det finns något protokoll för IP-telegrafi som kan användas vid låg bandbredd pga svag signal. det skulle kunna gå att skicka SMS-liknande text  med låg bandbredd. Fast det var väl också off topic.

Jag förstår att de tycker att Ice net var ett konkursdrabbat namn men net 1 är avigt och totalt ointressant. Dumt att lägga in en siffra. varför inte Skandinavisk Mobiltelefon för det är ju det det är och inte nordisk. På engelska blir det självklart Scandinavian mobile. Då får man ju med väsentlig marknadsföring i namnet.

Namn som Net 1 och ice net är knepiga att använda på svenska eftersom orden inte stämmer med svenskt språkmönster. Hur skriver man Net 1 i genitiv? net 1's eller net one's? eller net once...

Ska bli kul att se folk använda en standardtelefon som biltelefon ansluten till router. Åter till sjuttiotalet. Blir dialog digitalog? Fast jag vill ha en bakelitlur.
eller en cobra på instrumentbrädan. Möjligheten att separera telefonen från radioenheten bjuder intressanta möjligheter. Tänker på verizons reklam för en CDMA-router att använda med Ipad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

spännande att Ice.net har fått upp ögonen för IP-telefoni nu,
jag har kört det i deras nät i 2-3 år redan...

Hoppas bara den nya routern som ska ersätta D-35:an är lika tålig och går att köpa med Flex abonnemang, kan ju vara skönt med den extra långa räckvidden när man är på Åland, nuvarande nät har ju täckning till Mariehamn.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

Det dök just upp en till VoIP applikation för iPhone på belgiska app store. Heter Nomado, siten är www.nomado.eu

Ska funka även över 3G.

Kunde vara kul att testa med Ice/Net 1. Nomado kör SIP protokoll med egna servrar i Belgien. Har svårt att kolla om Nomado finns som app på svenska app store.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: uppgradering av täckning och hastigheten

jonasolof skrev:

Det dök just upp en till VoIP applikation för iPhone på belgiska app store. Heter Nomado, siten är www.nomado.eu

Ska funka även över 3G.

Kunde vara kul att testa med Ice/Net 1. Nomado kör SIP protokoll med egna servrar i Belgien. Har svårt att kolla om Nomado finns som app på svenska app store.

Jag kör Nimbuzz till min Nokia N97:a och med min N95:a kör jag med nokias egna SIP-klient.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.