1

Tråd: Slopa ADSL ?

Vi har ADSL via BBB, men eftersom vi har lite över 4 km till stationen är hastigheten max 4 Mbit och ofta är det korta avbrott.
IP-telefonin (via Phonzo o Cellip) hackar ofta även om både Voddler o Spotify är nerstängda. Jag kan se i routern att trafiken då ligger under 1 Mbit totalt.

Jag har därför funderat på att slopa ADSL helt och skaffa 10 Mbit MB i stället.
Med Dovado UMR som router.

Ni som nu kör 10 Mbit MB, skulle IP-telefonin fungera ok med MB även om t.ex. Voddler är igång?

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

2

Sv: Slopa ADSL ?

vad menar du med "10 Mbit MB" ?

sip/ip telefoni funkar bra med 3g med en hastighet på 0,5mbit, men detta förutsätter att telefoniadaptern är rätt inställd.

3

Sv: Slopa ADSL ?

G-Man skrev:

vad menar du med "10 Mbit MB" ?

sip/ip telefoni funkar bra med 3g med en hastighet på 0,5mbit, men detta förutsätter att telefoniadaptern är rätt inställd.

Jag tror han menar Mobilt Bredband

4

Sv: Slopa ADSL ?

Ja. Just det. Kanske dum förkortning. Bättre skriva 3G.

En följdfråga: Ett byte till BBBs (Bredbandsbolagets) 3G ligger nära till hands eftersom vi nu har BBB ADSL. Men jag har läst en del som är missnöjda med BBBs 3G. I synnerhet deras support. Är det inte samma som Telenor?
Eller är det i så fall bättre att beställa 3G från Telenor direkt?

Vi har nu Voddler och Spotify fri från BBB. Vad händer med dem om jag säger upp BBB?

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

5

Sv: Slopa ADSL ?

Kolla avtalet vad som gäller för V&S (hehe bra förkortning..) Troligtvis får du skaffa nya, eller "betala för det". Men telenor hadde tidigare erb på detta vid mobiltbredband.
JAG skulle skaffa 3G först och prova att det verkligen funkar i praktiken innan jag fimpar en adsl.
Sedan tror jag nog att några jätte höga mbit lär du inte få via MB, tekniken är sådan. tänk även på att upp-hastigheten skiljer sig stort på MB och adsl och det dom skriver är alltid NER hastigheten. om du skall sip/voip'a via det så är det av betydelse, sedan ÄR inte MB i närheten lika stabilt som en dedicerad ADSL lina oavsett vad dom lovar, räcker med snö/regn/storm för att det skall lägga av pga dåliga radioförhållanden. Skulle tro att ICE är mer okänsligt pga lägre frekvens, men jag har inte ice så har ej jämfört.
- bara en tanke innan du skaffar abg med 2års bindning... prova det först...

6

Sv: Slopa ADSL ?

Jag skulle inte byta ADSL mot mobilt bredband, och om det är störningar så skulle jag ringa och klaga o be dom fixa det. Det är vad jag tycker.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: Slopa ADSL ?

Satt och funtade lite kring detta och såg att kunder hos bredbandsbolaget får skaffa deras mobila bredband för 149kr, så då skulle du kunna skaffa de parallell brevid ditt ADSL och köra failover, så när ADSL linan dör så slår den över på 3G't per automatik.

Denna funktionen finns i bland annat dovado's podukter som ligger under 1000 lappen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Slopa ADSL ?

Men hur är det med trafik gränserna på B2, även om dom ligger under telenord så..

Taxi!

Skumpande barr lika grå trist som Vanligt
FB N1 avstavning.... och röst sök....

9

Sv: Slopa ADSL ?

en tanke om du kör med voddler viruset:

Is Voddler active without me starting it?
- Yes. When you start your computer the VoddlerNet application gets active. It talks to other clients and pass on CONTENT to other Voddler users.
= konstant fildelning aktiv, som kommer äta upp all quota om den datorn kopplas upp mot tex 3G...