1 Senaste redigerad av gunnarf (2010-04-14 19:45:32)

Tråd: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

Jag har haft problem sedan jag uppdaterade till 4.1.3. Det yttrar sig så att det inte går att starta om routern på fjärr, och de svara heller inte på "status" SMS.

Den har bootat om sig själv en gång de senaste 2 veckorna. Då hade jag kontakt med den i några dagar. Nu har den varit onåbar sedan några dagar efter påsk. Naturligtvis står den så till att jag inte enkelt kommer dit.

Den är inställd på att boota om, om den inte kan pinga 3 hostar under 10 minuter. Och innan uppgraderingen till 4.1.3 så bootade den om några gånger i veckan.

Jag uppgraderade till 4.1.5 när jag var ute (på vårt landställe) under påsken. Tyvärr inte bättre.

2

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

har du forcerad 3G?
signal nivå ?

liknande erfarenhet, men lite svårt att felsöka

3 Senaste redigerad av gunnarf (2010-04-15 04:49:28)

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

Jag vet inte vad du menar med forcerad 3G. Om det är att tvinga modemet till 3G, så har jag inte ändrat där, utan kör defaultvärde, som jag inte vet vad det är. Och signalnivån pendlar mellan 45%-65% cirka.

4

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

då är du nära masten, eller inget i vägen.

När det 'inte går att starta om via fjärr', vad menar du då, att den inte startar om eller att när du gör det så havererar den och vaknar ej mer ?

5

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

Jag menar att det inte händer nåt. Jag får inget  svar när jag skickar "status" till burken.

6

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

du har gjort omstart, och sedan får du ingen kontakt mer. då har det havererat, jag får samma sak, går bra ett par gånger sedan är det tvärnit. så har slutat att fjärr styra umr pga detta.
har ej lyckats pinna anledningen ännu, trodde det berodde på forcerad 3g ett tag, men du har ju samma problem och använder ej det.

Dom gånger jag har kunnat kolla på plats så har det räckt med att dra ur och plugga in modemet igen, routern har funkat ok via wifi för mig.

vad har du för dongle

7

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

Om du inte använder internet under tiden du är inte på plats, så sätt den i Disconnect läge. När du behöver IP-uppkoppling mot den från annanstans, så kan du SMS:a "Connect".

Du kan t.o.m. starta UMR'n i Disconnect-läge som default (du hittar valet på MODEM->MODEM SETTINGS sidan).

Det är för att minimera användningen av alla COM-portar samtidigit på modemet som kan strula till på den.

Det är iaf nånting man kan prova.

8

Sv: UMR hänger sig med 4.1.3 och 4.1.5

Fast om jag gör en disconnect på den så kommer ju återanslutningstesten att fallera.