1

Tråd: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

Min UMR skickar data från en temperatur/el/puls logger till en webtjänst på nätet 24/7. Förutom ren övervakning tänker jag använda loggad data till att göra COP beräkningar för en värmepump.

Är därför intresserad av att minimera totala tiden som router/modem är nere pga stabilitetsproblem.

Om det visar sig att jag måste ta till en powertimer för att hålla liv i uppkopplingen, är det då direkt olämpligt att programmera den med täta (var 3-6:e timme?) en-minuts avbrott.
Tar elektroniken i en router stryk av det i långa loppet tror ni?

Som jag förstått har loggern en liten buffer för kommunikationsproblem mot webtjänsten så en-minuts avbrotten skulle inte synas alls i loggad data.

2

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

Ska inte vara några problem,
En sak bara se till att INTE bryta strömmen vid jämna 10 minuter.

UMR:en sparar nämligen traffikdata var 10 minut, och du vill inte bryta störmmen när den skriver på flash minnet.

Så sätt den att bryta vid någon av följande minut 03 13 23 33 43 53.
La på någon minut om klockan i timern och umr:en kommer i osync.

Mvh
Mathias

3

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

bra att veta, tack.

4

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

varför har du inte lokal loggning, som du skickar i klump sedan?

5 Senaste redigerad av bjoiv (2010-04-15 09:09:44)

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

Loggern jag använder kan antingen skicka data till webtjänst eller program på en lokal PC. Inte båda samtidigt.

Jag gillar konceptet med en "tunn" installation utan en PC som måste vara igång. Dessutom om jag skulle köra till PC så försvinner den viktigaste funktionen, och det är remote-övervakningen (sommarstuga) av temperaturer och att värmepumpen går och inte mött is-döden eller nåt neutral

Det är inte jag som hackat ihop one-wire loggern alltså utan det är en produkt jag köpt

6

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

okidoki,
jo dom gillar att bli frostiga wink

7

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

bjoiv skrev:

Loggern jag använder kan antingen skicka data till webtjänst eller program på en lokal PC. Inte båda samtidigt.

Jag gillar konceptet med en "tunn" installation utan en PC som måste vara igång. Dessutom om jag skulle köra till PC så försvinner den viktigaste funktionen, och det är remote-övervakningen (sommarstuga) av temperaturer och att värmepumpen går och inte mött is-döden eller nåt neutral

Det är inte jag som hackat ihop one-wire loggern alltså utan det är en produkt jag köpt

Hej vad heter loggern och var har du köpt den?
tack på förhand

8 Senaste redigerad av bjoiv (2010-04-16 18:37:57)

Sv: Är det olämpligt att ström-boota UMR för ofta?

En sån här är det:

http://logger2020.se

Jag gillar den, mycket funktion för ganska lite pengar. köpte den i web-shopen som sidan länkar till.