1

Tråd: Drivrutinerna

Väl mött i detta eminenta forum! Här kommer en liten historia om en dag i en D-35 ägares liv!
Bor i obyggden (detta är ej glesbyggd, det är glesare än så!), i bergen i norra Hälsingland. Här finns trakter som Telia aldrig hört talas om. Här finns master som skickar in sina signaler rakt in i bergväggarna. Efter åratal av optimistiska, men fruktlösa försök att upprätta någon form av användbar internetuppkoppling får jag så höra talas om ice-net! Perfekt! Utomordentligt!
Sagt och gjort! Jag åker och handlar ett D-35 modem och en YAGI-7 antenn. Antennen förstår jag att jag måste ha, då vi bor också utanför ice-net's egentliga täckningsområde!
Glad i hågen åker jag hem till vildmarken och sätter igång att söka "conection" enligt konstens alla regler. Detta innebär, som ni kanske vet, att hänga ut genom olika fönster, klättra på gamla tak med livet som insats, åka kilometervis med bilen runt om i trakterna för att åtminstonde en gång få se den gröna dioden lysa uppmuntrande. Detta började jag med den 31/12-09!
Tre månader senare och ett antal telefonsamtal till ice-supporten hade den förbaskade dioden ännu inte lyst, annat än vid uppstart! Reset? Jadå, jag gjorde reset ett antal gånger. Ny programvara? Jadå det ordnade jag också. Vid det sista telefonsamtalet till ice-net, säger så supporten att dom ska skicka en liten drivrutin som inte finns på deras hemsida!?
Vid det här laget är jag klar uppgiven och börjar tycka illa om mitt D-35 modem. Säger att, " visst skicka vad ni vill, det funkar inte i alla fall".
Ice-net skickar, jag installerar och det förbaskade modemet gårigång på sekunden och har fungerat sedan dess!
Jag ringer nu åter till ice-net och måste fråga hur länge man känt till den här nya drivrutinen, men dom bedyrar att detta har dom kommit på helt nyligen!Kan det vara så?
Nu fungerar emellertid D-35:an, men hastigeheten är låg och jag är lite gladare.:lol:

2

Sv: Drivrutinerna

Nu blev vi _väldigt_ intresserade!!!!!!

Vadå för ny drivrutin????
Mer info önskas!!

En som bara bor i glesbygd (strax utanför Sthlm), men har "lite" problem med stabilitet & hastighet.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

3

Sv: Drivrutinerna

Låter väldigt trevligt.

Ladda upp bums smile
http://fil.hosten.se/

ICE folket här blir nog glada.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Drivrutinerna

CarlT skrev:

Väl mött i detta eminenta forum! Här kommer en liten historia om en dag i en D-35 ägares liv!
Bor i obyggden (detta är ej glesbyggd, det är glesare än så!), i bergen i norra Hälsingland. Här finns trakter som Telia aldrig hört talas om. Här finns master som skickar in sina signaler rakt in i bergväggarna. Efter åratal av optimistiska, men fruktlösa försök att upprätta någon form av användbar internetuppkoppling får jag så höra talas om ice-net! Perfekt! Utomordentligt!
Sagt och gjort! Jag åker och handlar ett D-35 modem och en YAGI-7 antenn. Antennen förstår jag att jag måste ha, då vi bor också utanför ice-net's egentliga täckningsområde!
Glad i hågen åker jag hem till vildmarken och sätter igång att söka "conection" enligt konstens alla regler. Detta innebär, som ni kanske vet, att hänga ut genom olika fönster, klättra på gamla tak med livet som insats, åka kilometervis med bilen runt om i trakterna för att åtminstonde en gång få se den gröna dioden lysa uppmuntrande. Detta började jag med den 31/12-09!
Tre månader senare och ett antal telefonsamtal till ice-supporten hade den förbaskade dioden ännu inte lyst, annat än vid uppstart! Reset? Jadå, jag gjorde reset ett antal gånger. Ny programvara? Jadå det ordnade jag också. Vid det sista telefonsamtalet till ice-net, säger så supporten att dom ska skicka en liten drivrutin som inte finns på deras hemsida!?
Vid det här laget är jag klar uppgiven och börjar tycka illa om mitt D-35 modem. Säger att, " visst skicka vad ni vill, det funkar inte i alla fall".
Ice-net skickar, jag installerar och det förbaskade modemet gårigång på sekunden och har fungerat sedan dess!
Jag ringer nu åter till ice-net och måste fråga hur länge man känt till den här nya drivrutinen, men dom bedyrar att detta har dom kommit på helt nyligen!Kan det vara så?
Nu fungerar emellertid D-35:an, men hastigeheten är låg och jag är lite gladare.:lol:

Du är en person som Jag verkligen vill att berättar hur din anslutning och hastighet förändras när de byter till den nya överföringen!!

Den skall ju i huvud sak ge tre saker:
Ytterligare 30 km i max täckning i förhållande till nuvarande.
Betydligt högre data hastigheter från 3.1 till 14.4.
Kraftigt förbättrad stabilitet och hastighet i cellerna absoluta ytterkant.

Alla dessa tre låter som något för Dig att utvärdera och rapportera om!!!!!

5

Sv: Drivrutinerna

CarlT skrev:

Väl mött i detta eminenta forum! Här kommer en liten historia om en dag i en D-35 ägares liv!
Bor i obyggden (detta är ej glesbyggd, det är glesare än så!), i bergen i norra Hälsingland. Här finns trakter som Telia aldrig hört talas om. Här finns master som skickar in sina signaler rakt in i bergväggarna. Efter åratal av optimistiska, men fruktlösa försök att upprätta någon form av användbar internetuppkoppling får jag så höra talas om ice-net! Perfekt! Utomordentligt!
Sagt och gjort! Jag åker och handlar ett D-35 modem och en YAGI-7 antenn. Antennen förstår jag att jag måste ha, då vi bor också utanför ice-net's egentliga täckningsområde!
Glad i hågen åker jag hem till vildmarken och sätter igång att söka "conection" enligt konstens alla regler. Detta innebär, som ni kanske vet, att hänga ut genom olika fönster, klättra på gamla tak med livet som insats, åka kilometervis med bilen runt om i trakterna för att åtminstonde en gång få se den gröna dioden lysa uppmuntrande. Detta började jag med den 31/12-09!
Tre månader senare och ett antal telefonsamtal till ice-supporten hade den förbaskade dioden ännu inte lyst, annat än vid uppstart! Reset? Jadå, jag gjorde reset ett antal gånger. Ny programvara? Jadå det ordnade jag också. Vid det sista telefonsamtalet till ice-net, säger så supporten att dom ska skicka en liten drivrutin som inte finns på deras hemsida!?
Vid det här laget är jag klar uppgiven och börjar tycka illa om mitt D-35 modem. Säger att, " visst skicka vad ni vill, det funkar inte i alla fall".
Ice-net skickar, jag installerar och det förbaskade modemet gårigång på sekunden och har fungerat sedan dess!
Jag ringer nu åter till ice-net och måste fråga hur länge man känt till den här nya drivrutinen, men dom bedyrar att detta har dom kommit på helt nyligen!Kan det vara så?
Nu fungerar emellertid D-35:an, men hastigeheten är låg och jag är lite gladare.:lol:

Var in på Ice nerladdnings sida och tittade nu.
Men där finns bara den gamla program uppgraderingen från 2009-06-17.
Kan inte hitta något om denna underbara drivrutin!! yikes

6

Sv: Drivrutinerna

Hej igen gott folk!
Mycket riktigt finns inte den här nedladdningen på icenets nedladdningssida. Den skickades till mig från supporten efter ett av mina samtal, då jag klagade på att jag aldrig sett den gröna "conectiondioden" lysa. Supporten var dessutom mycket noga med att fråga om jag hade ett modem med eller utan klisterlapp i botten. Det är allt jag vet om den här filen och det kanske är bra om man själv ringer till icenet och hör om detta! Jag vill inte sprida något som fördärvar era programvaror, men icenet ska ju veta detta!
Lycka till!
CalleT:/

7

Sv: Drivrutinerna

CarlT skrev:

Hej igen gott folk!
Mycket riktigt finns inte den här nedladdningen på icenets nedladdningssida. Den skickades till mig från supporten efter ett av mina samtal, då jag klagade på att jag aldrig sett den gröna "conectiondioden" lysa. Supporten var dessutom mycket noga med att fråga om jag hade ett modem med eller utan klisterlapp i botten. Det är allt jag vet om den här filen och det kanske är bra om man själv ringer till icenet och hör om detta! Jag vill inte sprida något som fördärvar era programvaror, men icenet ska ju veta detta!
Lycka till!
CalleT:/

Det du fick skickat var inte "MV400_ETH_102C_09_NMTS"??
Uppdaterings paketet från 2009-06-17.

8

Sv: Drivrutinerna

Hej igen!
Jag befinner mig ett antal mil från min huvuddatorunder hela helgen, och någon dag i början av veckan.( Obyggd plus arbete) Det betyder att jag kan inte svara på vad filen heter just nu, men kommer igen då jag kommit hem till mitt skrivbord. Kommer ihåg att den benämdes eventuellt "-old_nmt-, någonting. Tror inte att den benämns som "INFO" anger, men jag hör av mig så fort jag vet!
Mvh CarlT

9

Sv: Drivrutinerna

Kan det vara dessa
http://www.ice.no/UserFiles/Drivers/D35 … t_only.zip
(med märklapp)
http://www.ice.no/UserFiles/Drivers/D35 … t_only.zip
(utan märklapp)

Opplever du et modem som er ustabilt eller henger seg opp av og til? Løsningen er ganske enkel, du må laste ned en liten oppdatering nedenfor. En guide er også tilgjengelig under, les denne før du laster ned, slik at du vet hvilken du skal bruke.

10 Senaste redigerad av Info (2010-04-11 17:18:47)

Sv: Drivrutinerna

risön skrev:

Kan det vara dessa
http://www.ice.no/UserFiles/Drivers/D35 … t_only.zip
(med märklapp)
http://www.ice.no/UserFiles/Drivers/D35 … t_only.zip
(utan märklapp)

Opplever du et modem som er ustabilt eller henger seg opp av og til? Løsningen er ganske enkel, du må laste ned en liten oppdatering nedenfor. En guide er også tilgjengelig under, les denne før du laster ned, slik at du vet hvilken du skal bruke.

Intressant att denna uppdatering bara finns på Ice Norge.

Filen är ny även där fil loggen säger att den är skapad den "10 "Žfebruari "Ž2010, ""Ž11:57:18"

Varför finns den inte på Ice Sveriges hemsida??

Namnet stämmer ju utmärkt med det som CarlT angav.

Ska man ladda ner och installera denna??
Varför har de inte gått ut med någon generell information att de har upptäckt något som det nu finns en fix för?

11 Senaste redigerad av Info (2010-04-11 17:59:41)

Sv: Drivrutinerna

Har nu provat på Min D35.

Även fast Jag tidigare har genomfört uppgraderingen till "MV400_ETH_102C_09_NMTS"

Så var denna drivrutins programvara inte uppdaterad!
I programpaketet "setup_old_nmt_only.zip"
Ligger en programvara som i verkligheten heter:
"MV410_AMS_214C_STND" Vertions datum: 2009-10-18.

I Min D35 låg versionen:
"MV410_AMS_209C_STND" Vertions datum: 2007-11-15.

Så Min var 2 år och 5 versioner gammal!

Har bara kört D35'an några minuter men upplever denna som mera stabil och med bättre anslutning.

Så varför har i sådana fall denna information inte gått ut på Svenska Ice???

12

Sv: Drivrutinerna

Jag märker då ingen skillnad alls sad
Varken psykiskt eller fysiskt.

Är det nån bättre drivrutin för usb eller vad är detta, jag har aldrig uppdaterat via usb förut!?

13 Senaste redigerad av Info (2010-04-12 06:01:50)

Sv: Drivrutinerna

Rikard skrev:

Jag märker då ingen skillnad alls sad
Varken psykiskt eller fysiskt.

Är det nån bättre drivrutin för usb eller vad är detta, jag har aldrig uppdaterat via usb förut!?

Jag har heller inte uppdaterat via USB tidigare.

Upplevde det som något bätter anslutning hemma i lägenheten.

Men måste se hur den uppför sig när det gäller hängningar, dessa har inträffat tidigare och har krävt omstart med strömbrytaren tidigare.

Den stora testen blir sommarstugan den ligger utanför all normat täckning så där kommer Jag att se eventuell skillnad betydligt bätter med detta dröjer.

14

Sv: Drivrutinerna

Pratade med Ice om detta idag, och dom ville väl inte direkt rekommendera den här uppgraderingen i Sverige, av okänd anledning. Om man går in på den Norska sidan och försöker ladda ned så måste man uppge ESN och åtminstone mitt modem har ett ej godkänt ESN.

Det man  sa var dock att man hade uppmärksammat problemet med långsamt degraderande hastighet som åtgärdades med omstart av modem och att det skall komma en uppgradering även för oss "inom kort".

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

15

Sv: Drivrutinerna

Sitter nu vid hemmadatorn och har letat fram filen som skickades till mig.
Den heter: setup_old_nmt_only.zip och den här versionen jag fick, är skapad den 20:e november 2009.
Jag vill understryka att innan jag lade in denna fil i modemet, hade jag aldrig haft kontakt med nätet.
Då den lades in fungerade helt enkelt modemet direkt.
Varför icenet inte vill rekommendera den till alla vet man inte. Däremot måste man börja fundera över om vår leverantör har kontroll över sin verksamhet full ut?
Då jag läser igenom vårat forum får jag intrycket av kunskapsnivån varierar hos supporten, men problemet ligger väl i så fall längre in i organisationen?
Det vore ju synd om vi har ganska användbara utrustningar, men leverantören inte har gjort sin hemläxa ordentligt.
Vore kul att höra lite mer från Norge. Har ni samma frågeställningar som hos Svenska icenet?
Mitt intryck är i alla fall att det är svårt att föra dessa tekniska disskussioner med vår leverantör. Det borde ju var där vi får den relevanta informationen!
Bra att ni finns i forumet, så man slipper fundera så mycket alldeles själv!

Mvh CarlT

16

Sv: Drivrutinerna

Vore bra med lite klarlägganden

Vilken fil ska användas för D35 med etikett?

och vilken för D35 utan etikett?

Min D35 är i Belgien och jag själv i Frankrike så jag kan inte kolla.

Min uppfattning är att infon till support filtreras och mängdbegränsas för att klara av standardproblem - liksom i all annan användarsupport.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Drivrutinerna

Bra synpunkt. Här är ett klarläggande för min del.
Mitt D-35 modem är utan etikett, och filen heter i sin enkelhet:
setup_old_nmt_only.zip och avslöjar inga andra identiteter.
Mvh CarlT

18

Sv: Drivrutinerna

Info skrev:
Rikard skrev:

Jag märker då ingen skillnad alls sad
Varken psykiskt eller fysiskt.

Är det nån bättre drivrutin för usb eller vad är detta, jag har aldrig uppdaterat via usb förut!?

Jag har heller inte uppdaterat via USB tidigare.

Upplevde det som något bätter anslutning hemma i lägenheten.

Men måste se hur den uppför sig när det gäller hängningar, dessa har inträffat tidigare och har krävt omstart med strömbrytaren tidigare.

Den stora testen blir sommarstugan den ligger utanför all normat täckning så där kommer Jag att se eventuell skillnad betydligt bätter med detta dröjer.

Jag fick den här filen av Net1 idag, "setup_new_nmt_only" den verkar vara från okt 19 2009 och den ska install med usb men det går inte. Hittar inte drivrutiner till usb, råkade ni ut för nå´t sånt?

19 Senaste redigerad av Info (2010-05-14 19:45:03)

Sv: Drivrutinerna

duodji skrev:
Info skrev:
Rikard skrev:

Jag märker då ingen skillnad alls sad
Varken psykiskt eller fysiskt.

Är det nån bättre drivrutin för usb eller vad är detta, jag har aldrig uppdaterat via usb förut!?

Jag har heller inte uppdaterat via USB tidigare.

Upplevde det som något bätter anslutning hemma i lägenheten.

Men måste se hur den uppför sig när det gäller hängningar, dessa har inträffat tidigare och har krävt omstart med strömbrytaren tidigare.

Den stora testen blir sommarstugan den ligger utanför all normat täckning så där kommer Jag att se eventuell skillnad betydligt bätter med detta dröjer.

Jag fick den här filen av Net1 idag, "setup_new_nmt_only" den verkar vara från okt 19 2009 och den ska install med usb men det går inte. Hittar inte drivrutiner till usb, råkade ni ut för nå´t sånt?

Först en KONTROLL FRÅGA!!
Har Du en D-35 router med N WIFI.
Annars så förstör det filpaket som Du fått från Net 1, routern permanent!!

Du måste installera detta paket först.
Det innehåller Styrprogramvara samt USB Drivrutiner.
Ladda ner drivrutiner för USB anslutning samt access manager för D35

Det finns en installations guide och varnings instruktion men den är på Norska men håll till godo!
Guide till installasjon av problemløser

20

Sv: Drivrutinerna

Först en KONTROLL FRÅGA!!
Har Du en D-35 router med N WIFI.
Annars så förstör det filpaket som Du fått från Net 1, routern permanent!!

Du måste installera detta paket först.
Det innehåller Styrprogramvara samt USB Drivrutiner.
Ladda ner drivrutiner för USB anslutning samt access manager för D35

Det finns en installations guide och varnings instruktion men den är på Norska men håll till godo!
Guide till installasjon av problemløser

Jag har install USB drivrutiner. Vad du menar med "Har Du en D-35 router med N WIFI" förstår jag inte riktigt, jag har modem med märkeslapp "N" under.

På norska problemlösaren står det "a. Versjonen med "new" i navnet er for D-35 med klistrelapp merket "N" på undersiden av routeren."
så det borde ju stämma med "setup_new_nmt_only"

Tack för hjälpen så länge, testar imorgon-

21

Sv: Drivrutinerna

802.11n = 150/300mbit wifi. smile
Men har inte datorn stöd för de så blir de G eller B, vilket är 54/11mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Drivrutinerna

Andreas skrev:

802.11n = 150/300mbit wifi. smile
Men har inte datorn stöd för de så blir de G eller B, vilket är 54/11mbit.

Jag har nu provat allt som jag känner till och det funkar inte att uppgradera. det senaste är"drivrutin är inte avsedd för den här platformen".

Jag ringer Net1 måndag och pratar med han som skickade nya drivrutinerna åt mig.

Ha´de så länge, berättar vidare se´n.

Det är ju ändå bra 2,82 mb ned 7km från mast !