1

Tråd: Kontantkort - prestanda

Testar Telias kontankort, sitter med en dovado och E1750 modem och har ca 3km till masten, frisikt, enl täckningskartan så skall det vara Turbo 3G + men den kopplar bara upp i 2G, vädret är dock mulet. Är det normalt? endast 19% signalstyrka,

Tre till samma mast ger 38% signalstyrka men då är det inte Turbo 3G + enl deras täckningskarta

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

2

Sv: Kontantkort - prestanda

hade liknande problem med telias 3g, bytte till tele2 och problemen försvann direkt. kör mot samma mast med samma dongel, så det är inte nät/dongel problem...
hjälper inte dig med dina problem men men...
prova att forcera 3g-only det hjälpte lite för mig tills jag tröttnade på telia och böt.
funkar med tex 9% signal och tele2 för mig, prova att flytta/vinkla dongel lite om det hjälper.

3

Sv: Kontantkort - prestanda

Skall skaffa mig ett comviq kontant med för att testa innan jag provar Tele2 för det ger väl samma resultat. 

Använder inte Telia och Tele2 samm nät och skulle isf ge samma problem?

Dock verkar ju Telia vara stabilt för den kopplar ju inte ned och jag tappar inga paket, men det kanske är så när det bara är 2g

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

4

Sv: Kontantkort - prestanda

Sätter jag dovadon i 3G only så går den upp i 3G med ca 80% styrka med modemet indikerar bara 2G och prestandan är som 2G, så man kan ju inte lita på Dovadons information

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit