26 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-04 19:05:35)

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Eftersom jag också har flexabonnemanget om 49 kr i månaden ringde jag upp. Det besked jag fick är att mitt abonnemang är igång och fortsätter att vara igång så länge jag själv vill. Har inte kunden sagt upp abonnemanget så ska det fortsätta - under förutsättning att Ice net inte finner sig föranlåtna att stänga det t ex pga obetalda fakturor.

Här bör påpekas, att jag i våras fick ett brev från en advokatfirma som bevakade konkursbhoets fordringar. De ansåg att jag inte hade betalt fakturor till gamla Ice net men det kunde jag visa att jag gjort.

Har abonnemanget stängts av utan skälig anledning bör du kunna kräva att misstaget rättas till och att du återinförs.

Jag råkade ut för något liknande på telia mobil. Hade ett förmånligt abonnemang som deinte fick erbjuda längre av konkurrensskäl. En försäljare från telia ringde och övertalade mig att byta till en annan variant. Det visade sig inom någon dag att han inte nämnt nackdelar med det nya abonnemangetjämfört med det tidigare. Först var kundservice mycket negativa till att låta mig ha det gamla abonnemanget eftersom det ju inte fick erbjudas, men efter en del argumenterande om att det inte innebar nyteckning om jag återinsattes så gick det.

I ditt fall bör Ice bevisa att du sagt upp abonnemanget eller att det funnits giltigt skäl för företaget att säga upp det. Av vad som framkommit är det blotta förhållandet att flex inte kan nytecknas inte skäl nog att säga upp befintliga abonnemang. Hur det ligger till juridiskt och i vilken mån det befintliga avtalet var bindande för Ice är förmodligen en knepig fråga. Om det inte funkar så skicka mig ett PM så ska jag ge dig ett kontaktnamn till en person som är angelägen om att ice ska ha kunder som testar utrustning och funktioner.

En annan sak som bör påpekas är att det mobila abonnemanget för 199 kr/månad inte kan kombineras med routern D35 utan bara med D50 som då levereras gratis. Som vi alla vet så kan D50 och en Dovado funka bra men man tappar i alla fall fördelen med två antenner och diveristy mottagning. Tecknar man något av hemmaabonnemangen får man ingen rabatt för att de slipper bjuda på en D35 - "för den var ju ändå gratis".

Själv använder jag ice med D35 då jag vill vara säker på att kunna få uppkoppling oavsett var jag beinner mig. Men jag har också telia 3G som jag använder till iphone alt router alt modem och dessutom har jag fast adsl i Sverige. Ice är således marginellt, men den marginella funktionen är viktig ibland, dock inte så viktig att jag vill lägga ut 3000 kr om året på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

jonasolof skrev:

Eftersom jag också har flexabonnemanget om 49 kr i månaden ringde jag upp. Det besked jag fick är att mitt abonnemang är igång och fortsätter att vara igång så länge jag själv vill. Har inte kunden sagt upp abonnemanget så ska det fortsätta - under förutsättning att Ice net inte finner sig föranlåtna att stänga det t ex pga obetalda fakturor.

Här bör påpekas, att jag i våras fick ett brev från en advokatfirma som bevakade konkursbhoets fordringar. De ansåg att jag inte hade betalt fakturor till gamla Ice net men det kunde jag visa att jag gjort.

Har abonnemanget stängts av utan skälig anledning bör du kunna kräva att misstaget rättas till och att du återinförs.

Jag råkade ut för något liknande på telia mobil. Hade ett förmånligt abonnemang som deinte fick erbjuda längre av konkurrensskäl. En försäljare från telia ringde och övertalade mig att byta till en annan variant. Det visade sig inom någon dag att han inte nämnt nackdelar med det nya abonnemangetjämfört med det tidigare. Först var kundservice mycket negativa till att låta mig ha det gamla abonnemanget eftersom det ju inte fick erbjudas, men efter en del argumenterande om att det inte innebar nyteckning om jag återinsattes så gick det.

I ditt fall bör Ice bevisa att du sagt upp abonnemanget eller att det funnits giltigt skäl för företaget att säga upp det. Av vad som framkommit är det blotta förhållandet att flex inte kan nytecknas inte skäl nog att säga upp befintliga abonnemang. Hur det ligger till juridiskt och i vilken mån det befintliga avtalet var bindande för Ice är förmodligen en knepig fråga. Om det inte funkar så skicka mig ett PM så ska jag ge dig ett kontaktnamn till en person som är angelägen om att ice ska ha kunder som testar utrustning och funktioner.

En annan sak som bör påpekas är att det mobila abonnemanget för 199 kr/månad inte kan kombineras med routern D35 utan bara med D50 som då levereras gratis. Som vi alla vet så kan D50 och en Dovado funka bra men man tappar i alla fall fördelen med två antenner och diveristy mottagning. Tecknar man något av hemmaabonnemangen får man ingen rabatt för att de slipper bjuda på en D35 - "för den var ju ändå gratis".

Själv använder jag ice med D35 då jag vill vara säker på att kunna få uppkoppling oavsett var jag beinner mig. Men jag har också telia 3G som jag använder till iphone alt router alt modem och dessutom har jag fast adsl i Sverige. Ice är således marginellt, men den marginella funktionen är viktig ibland, dock inte så viktig att jag vill lägga ut 3000 kr om året på det.

Ska ringa till Ice i morgon och påpeka " att andra kunder har ju fortfarande Flex aktiverat ".

Enligt killen på kundservice så kunde han inte hitta mig i faktureringssystemet, men hur kan man då då julkort ?

jag har aldrig tänkt på att jag vill säga upp mitt Flex, och det är konstigt att Ice väljer att kasta ut en kund istället för att ta tag i fakturaproblemet. Jag har ingen bindningstid på mitt modem, men man bör få ett brev hemskickat om att de tänker se över sina olika avtal.


Jag har aldrig fått något brev från någon advokatfirma som du har fått, de gånger jag har fått fakturor så har det varit för mitt äldre WLAN-modem där jag har ( hoppas jag ) ett veckoabonnemang ( 149 kr / veckan & fri surf ). Det abonnemanget aktiveras bara då jag startar modemet, och har man inte startat modemet ska man heller ej få faktura och Ice försökte få mig att betala för det abonnemanget fast modemet ligger nerpackat. Sedan dess har jag inte fått någon faktura, inte för något modem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-05 08:43:00)

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Du får väl skicka in bevis på att du betalat fakturor för flexabonnemang - om du nu har det. Det förefaller motsatsvis från det du säger som om du inte fakturerats för flex. Om de nu har missat att få in dig i systemet så är ju inte det likvärdigt med att du sagt upp abonnemanget. Du skulle inte kunnat använda ditt D35 modem om det inte hade varit aktiverat. dock är det inte säkert att aktivering av modemet och fakturering kopplade ordentligt. Jag noterar också att jag aldrig blivit fakurerad för trafik som  man ju ska enligt flex (å andra sidan så har jag knappt använt Ice till egen nytta, det mesta har varit experimenterande med antenner osv eftersom jag tycker det är en kul teknik. Jag har haft tillgång till adsl och därtill knutet rabatterat telia mobildata abbonnemang också (5GB per månad till en kostnad av 99 kronor).

Det är ju med tanke på hur gamla Ice drevs kanske inte så förvånande om de inte kan finna dig i faktureringssystemet. Man undrar smått om det inte förelåg ett massivt bokföringsbrott. Hoppas du har ditt kundnummer tillgängligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Har nu fått veta att det är problem med Gävlemasten ( Gävle, Skogmur ) som gör att connect lampan inte lyser, för killen på kundservice kunde hitta modemet i nätet ( det är igång ). Han skulle även kolla upp faktueringen så att det rättas till - var nämligen inte med i det systemet.


Som du skriver så kan man tycka att man inte bör ha kommit ut på internet utan att det varit aktiverat, så Flex har ju varit aktiverat fram tills nu då jag upptäckte problemet med uppkopplingen.


För att göra en egen koll på om det är problem med Gävlemasten eller inte så får modemet följa med till Tallin, men endast vara igång när vi glider genom skärgården i Stockholm.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

30

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Trevligt att det verkar ordna upp sig med abonnemanget.

Nackamasten är så hög att ligger ovan horisonten ända ut till Svenska högarna. Så Ice kommer att funka länge via dem.  Sedan finns en basstation på Sandhamn men den masten tror jag bara är ca 50 meter hög så den försvinner rätt snabbt under horisonten. Fast färjan kanske går från Kapellskär eftersom den ska till Mariehamn först.

När du är någon mil bortom finskt land så bör du lugnt kunna ha på modemet. Det vore kul att höra om du får connect över estniska nätet. Räckvidden bör vara mycket lång till sjöss där miljön är mycket fri från störningar från andra signalkällor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31 Senaste redigerad av Discover (2010-01-06 00:30:14)

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

jonasolof skrev:

Trevligt att det verkar ordna upp sig med abonnemanget.

Nackamasten är så hög att ligger ovan horisonten ända ut till Svenska högarna. Så Ice kommer att funka länge via dem.  Sedan finns en basstation på Sandhamn men den masten tror jag bara är ca 50 meter hög så den försvinner rätt snabbt under horisonten. Fast färjan kanske går från Kapellskär eftersom den ska till Mariehamn först.

När du är någon mil bortom finskt land så bör du lugnt kunna ha på modemet. Det vore kul att höra om du får connect över estniska nätet. Räckvidden bör vara mycket lång till sjöss där miljön är mycket fri från störningar från andra signalkällor.

Jo, hoppas det fungerar.

Hur hög är Nackamasten ? ( Gävlemasten är ca 326 m )

Det är Baltic Queen vi åker med.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

32

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … _i_Sverige

Nackamasterna är 299 meter plus står 56 m ö h.

För att nå över horisonten även vid en cellradie på 62 km behöver Ice sändarantenner vara i Teracoms högmaster.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av Discover (2010-01-06 22:00:32)

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Nu fungerar mitt Ice igen!

fick detta resultat nyligen: http://www.speedtest.net/result/674176404.png

Är ( vad jag vet ) uppkopplad mot Gävlemasten, enligt övervakningsmjukvaran
" Axessmanager " så har jag full signalstyrka.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

34

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Discover skrev:

fick detta resultat nyligen: http://www.speedtest.net/result/674176404.png

3.38/0.47/96ms
och med t3G med 25%mottagning enligt umr fås typ
http://www.speedtest.net/result/674223980.png

så då är det bra sprutt på ice i mitt tycke.

35

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

G-Man skrev:
Discover skrev:

fick detta resultat nyligen: http://www.speedtest.net/result/674176404.png

3.38/0.47/96ms
och med t3G med 25%mottagning enligt umr fås typ
http://www.speedtest.net/result/674223980.png

så då är det bra sprutt på ice i mitt tycke.

Jo, jag befinner mig ca 5 km från Gävlemasten.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

36

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Intressant att inte bara jag har märkt att 3G ger dubbelt så hög ping som CDMA oavsett om bandbredden är dubbelt så hög på 3G uppkopplingen.

Det som verkar tråkigt är att jag trodde pingen hängde ihop med bandbredden på ice.net och har därför levt i nån form av hopp att det skulle gå att tweaka till en ping runt 50-70 med bättre signal men det går ju tydligen inte då man ser att 3.3Mbit ger runt 100 i ping det med sad
Pingen blir stabilare med högre bandbredd men inte bättre.

Är masterna förbundna med varandra via radio eller fiber?

37

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Rikard skrev:

Intressant att inte bara jag har märkt att 3G ger dubbelt så hög ping som CDMA oavsett om bandbredden är dubbelt så hög på 3G uppkopplingen.

Det som verkar tråkigt är att jag trodde pingen hängde ihop med bandbredden på ice.net och har därför levt i nån form av hopp att det skulle gå att tweaka till en ping runt 50-70 med bättre signal men det går ju tydligen inte då man ser att 3.3Mbit ger runt 100 i ping det med sad
Pingen blir stabilare med högre bandbredd men inte bättre.

Är masterna förbundna med varandra via radio eller fiber?

när det gäller Ice.nets inplaceringar i TV-masterna så är det med fiber har jag för mig

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

38

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Discover skrev:

när det gäller Ice.nets inplaceringar i TV-masterna så är det med fiber har jag för mig

Bra då har man alltså 20 i ping från masten mot övriga nätet då + den man får mot masten men med tanke på att alla får samma effekt på mottagaren så är det väl bara att få så lite packetloss som möjligt kvar då?

39

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Packet loss ser du in RF status monitor. RX power är all energi inom bandet, dvs den allmänna brusnivån (alla signaler som inte är kodade för din förbindelse uppfattas som brus). Ec/Io är signal/brusförhållandet.

Jag har haft pingtider på ca 70 millisek om jag minns rätt. Då får man inte använda WLAN från routern för det lägger till pingtid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

jonasolof skrev:

Jag har haft pingtider på ca 70 millisek om jag minns rätt. Då får man inte använda WLAN från routern för det lägger till pingtid.

Du menar att man ska inte ha datorn trådlös mot routern eller menar du att man ska slå av WLAN för att det stör?

41

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Discover skrev:

Har nu fått veta att det är problem med Gävlemasten ( Gävle, Skogmur ) som gör att connect lampan inte lyser, för killen på kundservice kunde hitta modemet i nätet ( det är igång ). Han skulle även kolla upp faktueringen så att det rättas till - var nämligen inte med i det systemet.


Som du skriver så kan man tycka att man inte bör ha kommit ut på internet utan att det varit aktiverat, så Flex har ju varit aktiverat fram tills nu då jag upptäckte problemet med uppkopplingen.


För att göra en egen koll på om det är problem med Gävlemasten eller inte så får modemet följa med till Tallin, men endast vara igång när vi glider genom skärgården i Stockholm.

Problemet med Ice har löst sig, fick detta mail idag:

Hejsan,

Vi har haft lite problem med faktureringen för Flex-abonnemangen, så därför har du inte fått någon faktura.
Du kan komma att efterdebiteras, men troligtvis inte.

Men det kan vara så att du i framtiden kommer att behöva byta prisplan.

Med vänlig hälsning
Nicklas
ice.net Kundservice
____

Blir man efterdebiterad så blir det ju bara ca 294 kr + ev datatrafik.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

42

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Frågan är hur pass tvingande formuleringen "behöver" är. Jag skulle kontakta dem igen och säga att andra fått beskedet att flex kvarstår tills abonnenten säger upp det. Finns också skäl att påpeka att Ice för en del är en priskänslig användning på marignalen. Att betala fullt pris bredbandsuppkoppling när man redan har andra alternativ är inte så intressant. Ice egenskap att alltid vara tillgängligt är dock intressant för marginalanvändningen. Bättre då att de ökar flex till 99 kr per månad och behåller det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Nu är ett nytt datum stämplat för Tallinnkryssningen... den 15:e åker vi från Stockholm.

Hur ska man genomföra ett test ?

ska jag ta med riktantennen för D35:an ?


Jag kommer att ha med mig både Ice.net och Telia ( E1750 & E180 ).

Jag tänkte börja mätningen medans vi är i skärgården och då gå efter tid ( från att fartyget lagt ut ) då jag inte har någon riktig GPS.

spelar det någon roll om D35:an står innanför ett fönster eller utanför, på däck ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

44 Senaste redigerad av jonasolof (2010-04-07 15:24:05)

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

Är vädret hyggligt kan du ju ha D35 utomhus (och själv sitta inomhus och kolla via WLAN.

Använder du bara D35 kan du ju prova med båda antennerna i samma plan och vrida modemet horisontellt och vertikalt.

Riktantenn fördubblar nog räckvidden, men du behöver nog någon som håller den åt dig. Ta inte med den i land i Tallin. Men där kan du ju också pröva om du får kontakt via det estniska nätet. Det bör faktiskt funka så snart båten kommer in i Finska viken, norr om de västligaste estniska öarna. Men även om routern hör en esntisk basstation så är det inte säkert att du får kontakt, det beror på deras cellstorlek.


PS sitter i Italien på skidort, uppkopplad på prepaid 3G datakort fr TIM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Finns liten risk att ICE.NET släcks.

jonasolof skrev:

Är vädret hyggligt kan du ju ha D35 utomhus (och själv sitta inomhus och kolla via WLAN.

Använder du bara D35 kan du ju prova med båda antennerna i samma plan och vrida modemet horisontellt och vertikalt.

Riktantenn fördubblar nog räckvidden, men du behöver nog någon som håller den åt dig. Ta inte med den i land i Tallin. Men där kan du ju också pröva om du får kontakt via det estniska nätet. Det bör faktiskt funka så snart båten kommer in i Finska viken, norr om de västligaste estniska öarna. Men även om routern hör en esntisk basstation så är det inte säkert att du får kontakt, det beror på deras cellstorlek.


PS sitter i Italien på skidort, uppkopplad på prepaid 3G datakort fr TIM.

okej, modemet kan säkert stå ute på däck, dock tycker jag inte att modemets egna batteri är något bra... så då kommer jag att ha med ett 12 v 7 Ah batteri.

föredrar nog att ha sladd mellan modem och dator utifall det kommer någon nyfiken, så denne kan se vems modem det är.

Varför ska någon hålla i antennen åt mig då man kan skruva fast den på lämpligt rör ?

Och för UMTS-surf så funderar jag på att köpa prepaid datakort i Tallinn, beror dock på hur mycket det kostar, ska kolla med Telia om de har någon roaming med homerun i Tallinn.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.