1 Senaste redigerad av frpeon (2008-01-03 19:59:27)

Tråd: Val av utrustning och Operatör

Hej gott folk!

Nu ska ni få ge en rookie lite tips och guidning....

Jag bor en bit ut på landet och har inte tillgång till ADSL eller liknande, sitter idag med ett Icon 7.2 modem och Telenor.
Jag ser masten som är ca 600m bort men det verkar inte utbyggd till Turbo 3G....kommer up i ca 40k, när jag frågade på 3s affär så har dom täkning säger dom...delar inte dom 3G master?
Funderar på att byta till tre.....

Surfar normalt och tankar lite då och då...
Jag vill gärna kunna sätta en 3G GW på mitt TP nät och dela den med flera pc´s, xbox mm utan att vara beroende av en pc som är igång.

Vad ska jag välja för GW... Ericsson, Dlink, Linksys etc.?
Ska jag ha ett USB modem eller ett PC Card?
Räcker strömmen bättre i ett PC card vid nertankning av torrents?
Finns det reconnect funktionallitet i routrarna?
Vad är mest framtidsäkert?

Sprid lite ljus i denna djungel:)

3Bredband Max - UMR - E182E

2

Sv: Val av utrustning och Operatör

Dovado, Linksys, Huawei, D-link.

Skulle ta dovado eller d-link.
Ang pc-card eller usb så beror det lite på också hur du vill göra med extern antenn kontakt, om du ens behöver det eller om det är bortkastade pengar bara.
Behöver du inte möjlighet till extern antenn så kan du lika gärna behålla ditt usb modem.

Men sen är det kanske lite sniket stöd för icon modemet på routrarna.

Linksysen kräves det ett pcmcia modem, huawei's gateway har inbyggt modem men ingen extern antenn möjlighet.

Sen ang om strömen räcker så är vissa pcmcia kort sämmre på det en andra.
T.ex. Huawei E630 slukar lite mer ström en vad som är satt som standard på pcmcia.

Vilket gör att de kan funka sämmre på routerar/gateways som inte är lite flexibla som bärbara datorer.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Val av utrustning och Operatör

Det lutar nog åt en Dlink...

Extern antenn beror lite på valet av operatör.
Om jag ska ha kvar telenor så behövs det inte...har full mottagning med USB modemet idag(3G), byter jag till tre så är jag enligt kartan precis i utkanten av deras (T3G)....börjar misstänka att dom har samma mast fast Telenor är lite försiktigare med deras löfter om T3G.

Men i alla fall så är det nog bra att kunna ha möjligheten till en extern antenn.

Jag ska sätta modemet/GW i en annan byggnad och sedan köra TP in i boningshuset så det är bra om det går att styra det på distans...brukar ju funka med Dlink.

...problemet med Dlink och USB är väl om strömmen inte räcker och man skulle vilja koppla in Y-kabel eller liknande....isåfall får man väl ha en USB hubb efter....borde väl funka ?

3Bredband Max - UMR - E182E

4

Sv: Val av utrustning och Operatör

Jag kör Dlink med USB, dock måste man använda båda USB kontakterna till modemet, den orkar inte att köra bara på det ena, jag valde att koppla in "ström-usb:n" i en USB-hubb, fungerar hur bra som helst. Körde med Linksys tidigare, uppkopplingen gick ner minst 1 ggr om dagen, lösningen, starta om routern.....Dlink har hitills aldrig strulat på något sätt.

5

Sv: Val av utrustning och Operatör

Min Dlink 451 fungerar bra med E220 med endast den korta usb kabeln...:D
Körde TP-test som visade att jag hade 3,77 Mbit lol
Och det bakom en Dir-451