1 Senaste redigerad av meduza33 (2010-02-08 09:36:51)

Tråd: Tele2 som tappat hastigheten

Kör tele2 large med Huawei 1820 och Dovado UMR.
har tills i torsdags haft mellan 6 och 9 Mbit ner.nu helt plötsligt ligger det på 048 till 1,45 Mbit.Har nyaste Firmware på både modem och Dovado.
vet inte om det beror på all snö,men i onsdags när det var full snöstorm här på
Gotland funkade det perfekt.
Har pratat med tele2 kundtjänst men de säger bara att dom inte fått någon
felrapport om det här.tycker de borde undersöka saken när jag ringt tre
gånger .

2

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Testat plugga in modemet i datorn för att se om de blir någon skillnad?
Kör du med mobileinternet.tele2.se?
Kanske är överbelastat bara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Har noll mottagning där datorn står.kör med Samirs färdiga templates,så jag vet inte vilken apn.

4

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Okey då bör de vara mobileinternet.tele2.se.
Du har inte tillgång till någon laptop för test, låna av någon kanske.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Tror inte det hjälper att testa,har samma värden i Dovado som innan det började
att gå sakta.45% 3g-signal.

6

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

någon skall på semester utomlands, och vill förbruka sin trafik innan, åk en bit och prova annan mast. då vet du om det är nätet eller dina saker.
kundservice slår alltid i från sig, dom har RL på antal samtal...

7 Senaste redigerad av Micke (2010-02-08 18:28:58)

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Jag tror att det måste vara en tillfällig överbelastning på resp. radiomast!?

Jag har nämligen också märkt något konstigt när jag testar hastigheterna med "Bredbandskollen". Enligt sidan skall jag kopplas till "servern närmast dig"!
Men rätt som det är blir det ibland Malmö i stället. Även i "Speedtest.net" är då Malmö förvald och mina fina uppströmshastigheter, som jag oftast har från V:ås till Stockholm, blir nästan obefintliga (0,3 Mb/s)! Då förstår jag varför det ibland inte kommer fram tillräckligt med saft till "Slingplayer:n" i Spanien (server "Elda").

Numera kör jag också med "E1820" igen och de nyaste firmwaren. Jag använder mig av en adapter-manchett från en yttre antennen...den fasta anslutningen i modemet ger mig faktiskt sämre signalstyrka och hastigheter!?

Mina genomsnittsvärden med "E1820" och max 35% signal (enligt UMR:en):
3 till 5 Mb/s nedåt och 0,6 till 1,2 uppåt.

Mina genomsnittsvärden med "E170" och max 50% ! signal (enligt UMR:en):
2 till 4 Mb/s nedåt och 0,8 till 1,2 uppåt.

Modem internal model: E1820
Modem firmware: 11.825.03.00.56 <----!!!
CONNECTED 35 % (3G)


Att komma ihåg:

På Tele2 Mobilt Internet Small, Medium och Large är det upp till 1,4 Mbit/s uppströms. Med gamla abonnemangsformer är det upp till 0,3 Mbit/s uppströms.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Har forfarande dålig hastighet,och inget svar från Tele2 kundtjänst.
Kan det vara så att det kan hjälpa att ominstallera firmware i Dovado .
har testat allt snart uppgraderat modemet.testat i en annan dator utan router
blev bara en aning snabbare.

9

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Har funderat på en sak,jag brukar dra ur transformatorn till Dovado varje kväll för att spara ström.kan det göra att det blir fel med tex firmware???

10

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

meduza33 skrev:

Har funderat på en sak,jag brukar dra ur transformatorn till Dovado varje kväll för att spara ström.kan det göra att det blir fel med tex firmware???

Nej de skall inte påverka

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

meduza33,

Sätt upp Huawei'n vertikalt mot fönstret med hjälp av en USB sladd och jämför skillnaden.

12

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Tack för tipset,men det sitter redan i fönstret.

13

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

ok, det KAN vara så att den "starkare" basstationen har antingen slocknat totalt, eller kapaciteten har ändrats antingen pga för många användare eller nån ny NOC-implementering. Har du märkt någon skillnad i signalstyrka?

14

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Jag har bättre signalstyrka än förut,mellan 41 och 45 % förut var det ca 38%.

15

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Har nu fått svar från tele2 support,dom hittar inget fel på masten.kan det vara modemet som gått sönder?el kan det vara fel på Dovado?

16

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Du får ju samma hastighet när modemet sitter i din PC, Så att det ska vara något fel i UMR:en låter osannolikt.

Mvh
Mathias

17

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Det har du ju rätt i.Tänkte inte på det.
tack

18

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Var på expert och fick låna ett nytt modem,har nu testat ingen skillnad.så nu funderar jag på kan det vara simkortet?

19

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

meduza33 skrev:

Var på expert och fick låna ett nytt modem,har nu testat ingen skillnad.så nu funderar jag på kan det vara simkortet?

åk någon mil, prova där. mer troligt att det är masten du kör mot som är problemet.

20

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Var i centrala VISBY igår,fick mellan 5,8 och 8mbit ner.Hemma är det fortfarande 0.3
till 1.7mbit. Fick svaret från Tele2 support idag,1.7 är acceptabelt enligt dom då
mobiltelefoni går före mobilt bredband,så det är väl bara att säga upp abbonemanget då. tycker deras attityd mot kunden är dålig.

21 Senaste redigerad av Micke (2010-03-23 10:39:09)

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Usch, vad tråkigt....!

Jag har mitt modem (E1820) liggande, alltså horisontellt, under snedtaket.
Usb-kabeln inkl. Y-kabel dit är ca. 1 m lång...längre sladdar funkar inte för mig!?
Den externa antennen (nu till den fasta kontakten igen) ger inga nämnvärda signalförbättringar, men får sitta kvar.
Ibland får jag med en lägre UMR-signalstyrka (säg 19%) högre hastigheter (både upp och ner) än med den hittills erhållen maxstyrka på 41%...också konstigt!?

Mina genomsnittsvärden med "mobileinternet.tele2.se" 1 mil söder om V:ås och bakom en kulle med max 41% signal: 3 till 5 Mb/s nedåt och 0,6 till 1,2 uppåt.

Ps.: Senaste modem firmware: 11.825.03.00.56 <----!!!
Deras update-datum på hemsidan är nämligen fortfarande felaktigt.

Tips, flyttar runt dit modem...rätt som det är får du kanske också en bättre uppkoppling!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22

Sv: Tele2 som tappat hastigheten

Nu hände något underligt. Jag skrev till Tele2 support, att jag är mycket missnöjd
med mitt mobila bredband och att jag nu säger upp alla mina abbonemang,som
jag har, tre mobilabbonemang,hemtelefon.
Dagen efter det har jag fått tillbaka min tidigare hastighet,så nu flyter det på.
Man kanske måsta hota dom lite för att det skall hända något.