1

Tråd: Externa antenner fungerar dom?

Hej!

Jag har problem med att jag har ett 3G-modem i en byggnad där mottagningen är riktigt dålig. Klättrar jag upp på taket med modemet har jag full mottagning (nåja i alla fall full GPRS mottagning).
Utan att läsa på köpte jag en riktantenn på Kjell o CO som säljaren rekommenderade samt 10 meter kabel och en omkopplare för att kunna ansluta kabeln till modemet.
Resultatet var uselt, det bästa jag kom upp i var "2 streck" av 5 i mottagning. Jag testade också en liten rundstrålande antenn  med 2,5 meter kabel + omkopplare.
Känns som den rundstrålande antennen varken gjorde till eller från.
Det fungerade knappt utan antenn och det är inte någon skillnad med den rundstrålande antennen.
Frågan är om det överhuvudtaget någon idé att använda en passiv antenn?
Är det kabeln och omkopplaren som sabbar resultatet?

Vad behövs för att få det att fungera? Aktiv antenn? Passiv antenn av högre kvalité?

Mvh

Olof

2

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Jag kör med en sån här, 10 meter sladd och en adapter för att den ska passa i modemet. http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 11dbi.html

Jag har mottagning i fönstret närmast masten men inte i andra änden av huset där modemet befinner sig, men med antennen på taket så blev det mycket bättre

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Du måste veta vart masten som du skall köra mot är placerad då antennen måste riktas åt rätt håll, tidigare hade PTS en sändarkarta som man kunde använda för att hitta lämplig mast samt typ av hastighet den kunde ge, samt vilken operatör som har den. den hjälpte bra för att hitta den närmaste masten och rätt operatör.
nu är 3G tillbaka på vilda västern igen.

Vad anger din operatör på SIN täckningskarta att du skall ha för typ av täckning, markera bort tex 3G och GPRS. GPRS är GSM surf, inte 3G.

Vad har du för modem?
Antennen behöver en adapter som passar modemet.
Antennen måste jobba på rätt frekvens, vissa säljare säljer antenner som ej är avsedda för 3G bredband.

långa kablar ger så pass hög dämpning att det blir meningslöst, en kabel med låg dämpning rekommenderas när modemet bor i gräns zoner till täckning och sladden är lång.

Vissa modem har dålig antenn och ger usel mottagning mot andra som är bättre, tex kan modem byte gå från ej brukbart till fullt fungerande.

Om det är så att modemet funkar när du har det längre upp i huset så ta en funderare på att tex placera modemet där via en USB skarvsladd för ~90.- på 3meter. det är så jag gör, pga att antenner lätt blir skadade och alla modem ej har extern anslutning och modemen byts helatiden pga högre hastighet.
Man kan tex placera en router en bit upp i huset och koppla modemet via USB skarv till denna, och sedan ansluta datorn via WiFi, eller TP sladd när man hittat en placering man gillar.

osv...

4

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Hej!

Att placera modemet utanför huset med en lång USB-sladd har jag funderat på.
Jag har testat att flytta modemet högre upp i ett fönster och det är stor skillnad. Från att inte fungera alls till att fungera någelunda.

Modemet är ett Huawei E169 (är inte 100 eftersom jag inte har tillgång till modemt just nu).
Adaptern jag köpte ska fungera till modemet men jag känner att passformen är dålig.
Jag kör GPRS eftersom 3G fungerar mycket sämre.

Det verkar som om byggnaden där jag har modemet ligger på en dålig plats.
Tror inte att någon operatör har bra täckning.
Har testat Telenor, Tele2 och 3. På taket får jag faktiskt in 3G med Telenor och 3.
GPRS har full styrka (på taket) så jag ställer in det som val i programvaran.

Jag har pratat med folk som bor i området och dom säger att Telia är det som fungerar bäst.
Tyvärr blockerar Telia trafik ifrån internet så deras abonemang kan jag inte använda.
Jag använder abonemanget för att komma åt en Axis övervakningskamera.
Kollade på ICE Nets täckningskarta och dom hade bara täckning utomhus så jag vågar inte chansa på deras abonemang heller.

Går det inte att ha någon sorts förstärkning som gör att det fungerar med längre kablage och skarvar? 

/Olof

5

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Clas Ohlson har usb kabel med förstärkare 5m kan förlängas upp till 25m.
finns här,http://www.clasohlson.se/product/category.aspx?category=datorer%2fdatortillbeh%C3%B6r:USB&id=88714448&_path=251882;85177600;88714440;88714448

6

Sv: Externa antenner fungerar dom?

På ICE fungerar externa antenner bra vad jag märkt. Frekvensen är lägre vilket gör att antennsladden inte dämpar så mycket som för 3G.

Enligt vad jag lärt mig på högskolekurser i radio gör det egentligen inget om en antennsladd dämpar eftersom bruset från antennen dämpas lika mycket samtidigt. Förhållandet signal/brus som oftast brukar vara det kritiska i radiosammanhang blir oförändrat. Att sladden ändå har betydelse för 3G tyder på att USB-mottagaren inte förstärker tillräckligt, antar jag.

7

Sv: Externa antenner fungerar dom?

ON skrev:

Går det inte att ha någon sorts förstärkning som gör att det fungerar med längre kablage och skarvar? 

/Olof

är det USB eller antenn sladd du menar?
till usb finns det, till antennen är det mindre troligt, och isf väldigt dyrt.
är några som kör med usb-förstärkare/reapeater på forumet (sök)

jag rek iaf en en router, med lämplig/kort usb skarv, dra sedan ner TP kabel eller kör via wifi.
men det behövs 230volt, eller så kan man använda egenbyggd POE över eternet kabeln, dovado stödjer ej vanlig POE vad jag vet.

USB lösningen med skarvkabel är extremt billig lösning och funkar oftast lika bra som riktantenner.


ICE har lägre frekvens, och går därför igenom väggar osv bättre, således bättre täckning inomhus teoretiskt, med då sändarna är glesa så blir det ett nollsumme spel.

8

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Ska testa med en långa USB sladd.
Är lite orolig bara att ett USB-modem inte mår bra att vara utomhus. Får nästan bygga något litet "hus" i plast till modemet.
Idag använder jag en Dovado UMR router som jag kopplar kameran till.
Det har fungerat bra.

Skulle gärna testa med bättre antenn/kabel men vill samtidigt inte slänga ut mer pengar på grejor som kanske inte fungerar.

/Olof

9 Senaste redigerad av G-Man (2010-03-24 16:23:56)

Sv: Externa antenner fungerar dom?

ON skrev:

Ska testa med en långa USB sladd.
Är lite orolig bara att ett USB-modem inte mår bra att vara utomhus. Får nästan bygga något litet "hus" i plast till modemet.
Idag använder jag en Dovado UMR router som jag kopplar kameran till.
Det har fungerat bra.

Skulle gärna testa med bättre antenn/kabel men vill samtidigt inte slänga ut mer pengar på grejor som kanske inte fungerar.

/Olof

USB skarv funkar utmärkt med 90% av modemen, jag kört med max 3meters, och det har funkat ok, sedan skiljer det lite på kvalitén "arean" på olika usb kablar, det har betydelse på modem med hög strömförbrukning som är känsliga för spänningsfall. tex E220 är ett sådant.

Jag kör med plaströr/petflaska/kodis/osv beroende på placeringen, undvik svarta saker/modem om dom skall placeras så solen kommer åt dom. dom lever längre av mindre värme.

Jag har haft ett E169 UTE utan skydd under tak som experiment i vinter, -30grader och det har funkat klanderfritt hittils, varigt lite problem med usb kablar som ej tålde kylan... även dovado UMR har klarat vintern... den är iof innanför väggen i o uppvärmt utrymme. är iaf lätt -20...

Antenn är bra om man är i utkanten av en turbo3G mast, men har en ren 3G mast närmare och vill höja hastigheten via byte av mast tex.

10

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Skönt att höra att det fungerat bra med USB-förlängning och att modemen verkar tåla kyla bra.
Jag har 30 mil till kameran/modemet så jag får se när jag orkar åka dit och testa.

/Olof

11

Sv: Externa antenner fungerar dom?

Att ha dongeln/dovadon "ute i kyla" för mig betyder inte att det kommer att funka problem fritt för dig, eller att sakerna håller...

Körde även AXIS webbkameror i o uppvärmt utrymme, och vid mindre än +7grader så kraschade linuxen i dom... tryckte reset, fixxade inställningarna igen... +7 poff samma sak igen. alla tre gjorde samma sak, innan dom havererade gav dom judderish bilder... Har även ett par billiga "oem" webbkameror som funkat bra i kallt väder, men bilden blir sämre. Har även några DCS-2121, har funkat klanderfritt hela vintern med -30grader lite då och då, klart bra kamera för pengen även om rörelse detekteringen ej funkar i praktiken. är ingen fanboy för dlink wink

/olov
tongue