1

Tråd: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Skall bygga en ny pryl som startar om modemet helt vid tex omstart för att undvika detta i framtiden:
http://s3.postimage.org/CdSSi.jpg

routern stått i 17 dagar efter UMR startat om pga problem med anslutningen,
enkel urdragning av USB sladden och åter i kopplning = funkar allt efter några sekunder.
UMR = ok
= modem problem, som umr ej klarat att fixxa.

har fått en möjlig och enkel ide hur detta löses... återkommer med resulat efter mina prov.
(ps undvik att QUOTEa texten då den blir uppdaterad vartefter det fortskrider)

2

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Nu är det provat,
pingade ip# som är EOF

dovadon ringde om tre gånger, bootade om, prylen bröt strömmen till usb modemet, routern kopplade upp sig på nytt via 3g.

Alt 1: Ström tas från USB porten till den, kopplas mellan USB modemet och routern = som vilken usb pryl som helst, garanti är ok?
Alt 2: Drivs via eget batteri, kopplas mellan routern och USB modemet på samma vis = slöseri med batterier, inget direkt alternativ.
Alt 3: Som jag använde pga enklare under test, ström tas via routerns nätadapter.

Kommer alltså bara att aktiveras i steg 4, 'omstarten' av dovadon efter tre "failed connect".
Dom problem jag själv haft så skall detta räcka för att få i gång allt.
Om du ev vill använda denna, kolla om problemen löses genom detta först:
- Modemet är svart när den inte kopplar upp sig.
- Men att dra ur usb sladden och åter koppla i modemet får routern att koppla upp sig utan andra åtgärder.
= Då skall den räcka, och samtidig lösa MODEM problemet, för det är INTE dovado relaterat.


Endast testat med enbart 3G uppkoppling, dvs utan failover men det lär inte påverka detta nämnvärt.

kan byggas in i routern om man ogillar garantier och vill undvika rassel runt den....

E220 och liknande som drar +500mA bör beaktas vilken modell man väljer, pga att dom max lastar USB kontakten om även denna skall drivas via USB. Den drar någon enstaka milliampere, knappt mätbart men kan skapa problem ev då det enbart testat med dom donglar jag har liggande.

3

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Bygge för test drift via USB matning på gång, monteras på USB sladden innan dongle.
http://s1.postimage.org/2RmXr.jpg

4

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Kan inte riktigt tyda vad du gjort eller använt.

Typ 2 IC kretsar, 1 kondensator, 1 motstånd, en power knapp?
Eller vad har du på bilden, shoppinglista för Elfa?

Schema också. smile

Coolt alla fall.
Ser fram emot en fina beskrivning för en novis.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

jag postar mer när jag är klar, prylarna jag använt är enbart saker jag har i lådorna liggande och således föga optimerade wink
Körde tidigare på matningen från dovados nätadapter, så skall bygga den som host powerd via usb, så bygger v2.
Kollade på elfa, och dom skulle ha 25.- för en usb kontakt ! hutlöst ! tog en USB kabel och klippte i stället då den är billigare...

När v3.30 är klar så blir det komponent lista wink
då denna ej kommer att vara ett skat bygge... testa testa liksom

knappen är en momentan brytare, för snabbare test(slipper vänta på 3 uppringningar, då sensor delen är redan kollad).

6

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Postar här pga teknisk fråga som gäller både umr och 3gn,
Det finns inget sätt att bryta strömmen på USB kontakten via programvaran? (så har jag uppfattat det)


Jag har byggt tre prylar som klarar att göra detta via olika sätt, de har sina för och nackdelar.
Den ena skulle kräva att:
"
Failure handling
What should happen when the connection goes down?
1. Redial only (in WAN Ethernet mode: Reinitalize interface)
2. Redial and Restart (UMR restarts itself after 3 failed redial attempts)
3. Auto fail-over to secondary interface. (WAN-to-USB or USB-to-WAN)
"
får ett fjärde alternativ:
1,5/2. Redial and Restart USB device(USB power off/on after 3 failed redial attempts) (+ ev omstart av umr).

Då prylen dyker upp som USB device, så kan detta göras per automatik via normala alt #2. C kod för styrning finns.

Ganska omständig/dyr lösning, men kan köras direkt på USB kabel mellan router och dongle utan att mecka i routern eller använda extern ström till den samt påverkar ej tex tellstick/gps/lan/wlan.
routern styr när den behövs, ingen feldetektering/onödig omstart.
--------------
Jag har även byggt en som krävde 'lödning' i routern, men denna kräver inget i FW för funktionen, den använder 2ans restart som trigger.
denna duger för mitt eget bruk, om inget intresse finns för det.

7

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Skall jag välja den billiga lösningen eller den dyrare med fw styrning?
dom som är intresserade av lösningen .- ?

8

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Jag vill gärna se den billiga/simpla lösningen hur den är gjord i detalj.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

jag skulle vilja ha ett tekniskt svar från dovado, ej något från denna tråden.
den billiga lösningen jag provat idag i några timmar funkar bra, men skulle kräva lödning i 3gn routern, är den routern jag provat idag med ett E220 och 3 meter usb skarv.
Finns risk att bränna dovadon om värden överskrids, och jag vill ej lägga upp schema med något som ev kan förstöra routern pga att jag ej vet gränserna på vissa saker, det anledningen varför jag avvaktar med vidare information Andreas, för att klar göra anledningen.
Vill man prova iaf OCH kan löda osv så skicka ett pm eller dyl så kan jag skapa en principskiss så får man räkna på värden och komponenter själv.

10 Senaste redigerad av G-Man (2010-03-27 01:58:00)

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Inga direkt intresserade har skickat PM för prov,
'proof of concept' är klart för mig, funkar.

FW 4.1.5 löste inte det underliggande problemet heller när jag provade idag för att verifiera mitt bygge och att det fortfarande behövs.

Vill man få en billig lösning så är det timern som bla Samir har rekommenderat tidigare i forumet. (ca 30.-)

Jag har även meckat sönder en nexa fjärr strömbrytare som klarade att bryta strömmen på usb modemet med detta, är rent allmänt en sämre lösning 'på landet' då vid tex åska så åker ev router och usb modemet istället för bara ström adaptern till routern samt man måste mecka i högspännings delarna.
Det går att göra detta utan att skruva sönder den via extra delar, då drar det mer ström.
http://s2.postimage.org/xB1JA.jpg
Detta kräver ISF att Dovado fixar ett par saker i FW så reboot även kan styra TELLSTICK.

choice is yours !

11

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

Princip schema på billigare prylen för INTERN montering,
ej erhållit mer info ang frågor, därför saknas komponenter och värden.
om du inte klarar att bygga från detta så använd timer eller dyl.

http://s2.postimage.org/A9Ozi.jpg

de två jag byggt går på 5volt via en 7805 som är kopplad på routerns matning från adaptern, pga att det var enkelt att fixa för mig med dellar jag har liggandes. Är möjligt att mata den via usb bussen direkt för tex extern användning.
delarna kostade uppskattningsvis ca <100:- på farnell och är då smd.

12

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

G-Man skrev:

Princip schema på billigare prylen för INTERN montering,
ej erhållit mer info ang frågor, därför saknas komponenter och värden.
om du inte klarar att bygga från detta så använd timer eller dyl.

http://s2.postimage.org/A9Ozi.jpg

de två jag byggt går på 5volt via en 7805 som är kopplad på routerns matning från adaptern, pga att det var enkelt att fixa för mig med dellar jag har liggandes. Är möjligt att mata den via usb bussen direkt för tex extern användning.
delarna kostade uppskattningsvis ca <100:- på farnell och är då smd.

Ledsen men jag har gått alla fall ett år el och hade tidigare lite "eget" nöje av att bygga fm sändare osv men dessa scheman idag är ren grekiska.

Har ju kvar lödstationen i källaren och sen expriment plattor och lite ten osv. Men vore gult ifall du har ork eller lust att länka till farnell eller elfa på relät osv. Visst jag förstår R1 är beroende på matning men de skulle inte vara fel med lite ohms lag för den novisa. Då du kan de som att bre en frukost macka så tar de inte många minuter att skriva lite mer exakt, så även den som inte kan allt kanske vågar sig på all löda ihop detta för att första gången komma igång. smile

Hur som haver är du guld värd!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Hård USB modem omstart (UMR/3GN)

saken är den att man måste KAPA inne i routern, har ej något schema för att hitta lämplig placering som gör minst skada/lättast att o'göra det senare om så önskas. Och jag har ingen lust att 'förstöra' den 3GN jag har för ett skrivbords prov enbart på något jag ej kommer att använda på den routern.

Återkommer med mer info vad det lider... och en helt extern modell som ev matas via usb spänningen vilket kommer att göra att belastningen på usb ökar något och Y kabel krävs troligen för att det skall funka bra.

ps Du med Andreas wink