1

Tråd: Varierande prestanda D35

Jag blir så trött..........
Kan nån förklara varför prestanda varierar så f......t!

Jag har trimmat om min antenn(riktantenn) ett antal ggr, och nu även provat med horisontal(?) polarisering, alltså monterat antennen med spröten vågrätt.

Enligt RF status monitor så har jag DRC på drygt 2,45, alla TX på ~-20 samt RxPwr på ~70 vilket väl är ganska hyfsat.

Enligt Axessmanager så ligger EvD0 på 70-dbm, EvD02 på -93dbm samt 1xRTT på -100dbm (har ingen aning om vad det betyder).

ned 0,57 Mbit/s, upp 0,7 MBit/s

Detta har varierat över tiden så att jag vissa tider har legat uppe på
ned 1,5 Mbit/s, upp 1,2 MBit/s
till
ned 0,3 Mbit/s, upp 0,1 MBit/s

Personligen anser jag detta vara största problemet med tjänsten.

Använder Ice.net's riktantenn på stolpe c:a 0,5m över nock, antennen har "fri" sikt åt det håll masten står (Bogsta i Nyköping), riktar jag mot nån annan mast så är det bara g'natt direkt.
Bor c:a 1mil väst/sydväst om Gnesta.

Vad finns det att göra?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2 Senaste redigerad av Rikard (2010-03-14 23:29:40)

Sv: Varierande prestanda D35

Jag har samma erfarenhet som du och det enda jag kan konstatera är att när man (förmodligen) är ensam på masten dvs. på nätterna eller sent på kvällarna är det mest stabil hastighet och ping.

Mellan 17-21 är det som sämst.

Så här ser det som vanligast ut på nätterna, jag bor utanför Umeå.

http://i44.tinypic.com/2qxcia8.jpg

3

Sv: Varierande prestanda D35

LasseT skrev:

Jag blir så trött..........
Kan nån förklara varför prestanda varierar så f......t!

Jag har trimmat om min antenn(riktantenn) ett antal ggr, och nu även provat med horisontal(?) polarisering, alltså monterat antennen med spröten vågrätt.

Enligt RF status monitor så har jag DRC på drygt 2,45, alla TX på ~-20 samt RxPwr på ~70 vilket väl är ganska hyfsat.

Enligt Axessmanager så ligger EvD0 på 70-dbm, EvD02 på -93dbm samt 1xRTT på -100dbm (har ingen aning om vad det betyder).

ned 0,57 Mbit/s, upp 0,7 MBit/s

Detta har varierat över tiden så att jag vissa tider har legat uppe på
ned 1,5 Mbit/s, upp 1,2 MBit/s
till
ned 0,3 Mbit/s, upp 0,1 MBit/s

Personligen anser jag detta vara största problemet med tjänsten.

Använder Ice.net's riktantenn på stolpe c:a 0,5m över nock, antennen har "fri" sikt åt det håll masten står (Bogsta i Nyköping), riktar jag mot nån annan mast så är det bara g'natt direkt.
Bor c:a 1mil väst/sydväst om Gnesta.

Vad finns det att göra?

Kan bara hålla med.
Det varierar kraftigt.
Räknar dock med att det blir bättre med det uppgraderade nätet under året.
Ice.net har stora celler med få basstationer, blir det många användare så sjunker hastigheten kraftigt detta även fast jag sitter 5km från masten och har fri sikt.
Märkte bland annat av detta då det pågick skogsavverkning i området, skogsmaskinerna är direktuppkopplade via Ice.net.
Detta drog ner hastigheten.

4

Sv: Varierande prestanda D35

Rikard skrev:

Jag har samma erfarenhet som du och det enda jag kan konstatera är att när man (förmodligen) är ensam på masten dvs. på nätterna eller sent på kvällarna är det mest stabil hastighet och ping.

Mellan 17-21 är det som sämst.

Så här ser det som vanligast ut på nätterna, jag bor utanför Umeå.

http://i44.tinypic.com/2qxcia8.jpg

Skulle jag ligga på dom hastigheterna så lekte livet!
Skulle säga att snittet är 1Mbit ned och 0,8 Mbit upp.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

5 Senaste redigerad av Rikard (2010-03-18 16:09:08)

Sv: Varierande prestanda D35

Lasse T jag har också en riktantenn men det blev riktigt bra först när jag satte upp det andra sprötet på masten med.

Tog alltså D-35:ans orig. spröt och drog upp det under riktantennen och ställde in så jag bara fick in en mast på bägge antenner, det gjorde stor skillnad.

Jag ska fixa en bild på mitt provisoriska montage så ni får se!