1

Tråd: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Jag har haft en Dovado UMR med 3's mobila bredband ett tag nu och det funkar klockrent. Inga problem att koppla upp nya laptops och bandbredden är bra och stabil.
Men...
så kom jag på att jag skulle vilja ha en skrivare i nätverket och inhandlade därför en trådlös Topcom Print server 1000G på Kjell&Co att koppla in min multi-skrivare på. För att konfigurera WLANet på den kopplas den in via en LAN-port på Dovodon och så nås den via sitt gränssnitt. När konfigurationen är gjord kan LAN kabeln plockas bort och kommunikationen går sedan via WLAN. Dte är ju straight forward. Problemet är att min Dovado aldrig hittar printservern när jag kopplar in den sad
Routern är inställd som DHCP och som sagt det är aldrig problem om jag t.ex. kopplar in en laptop via LAN-portarna.
Jag har tagit min printserver till ett annat hemnätverk (med en Netgear WLAN router) och där funkade det perfekt. Alltså tror jag nu att det har med Dovadon att göra. Nån som har något tips? Det vore så skönt att få igång detta så jag slipper ha en usb-kabel dragen genom huset till skrivarn.

Lite info:
Product Name: Dovado UMR
Serial Number: 16a610636a
Product Number: 629110327005-4
LAN MAC-address: raderat
WAN MAC-address: raderat
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: Upgraded successfully
USB Modem: Huawei 3G
Firmware Revision: 4.1.3.1637 official
Firmware build date: 2010-02-19T13:51:31Z

2

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Vilken WLAN kryptering använder du?

Sedan så är det så att Dovado kopplar aldrig upp sig mot din Topcom utan det är Topcomen som försöker logga på ditt trådlösa WLAN,

Kan du se i UMR:en om den givit ut någon IP address till din Topcom,

Ses under LAN=>DHCP=>View DCHP TABLE.

På din TOPCOM borde antagligen det finnas en sticker med en MAC address se om den finns i listan.

Mvh
Mathias

3

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Wow, tack för det snabbaste svaret i historien!
Jag har enkel WEP kryptering i nätverket
Eftersom jag aldrig har sett printservern så har jag heller aldrig kunnat "nypa" fast en ip-adress till den. Dock har jag manuellt assignat en ip-adress till den mac-adress printservern har men den plockar ändå inte upp den. Jag har startat om printservern efter att jag lagt till adressen i UMRen
Så här ser min DHCP table ut:

Client ID                  IP Address
00:16:ea:xx:xx:xx 192.168.0.2
00:24:d6:yy:yy:yy 192.168.0.3

Bägge dessa ip-adresser är laptops

4

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Om du angett ett ip# i topcomen så är det inte säkert/troligt att den kommer att synas i DHCP.

gå in på:
LAN/Hosts/Show Hosts on LAN

sakerna brukar dyka upp efter ett tag annars när det är/varigt trafik.

5

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

prova att köra den helt via dhcp eller statisk ip,
minskar du dhcp utrymmet som finns så är det lättare att hitta dhcp saker.

6

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Jag har pingat igenom alla dhcp adresser och ingen gav träff.
Jag har skruvat lite på nätverket från min Vista-burk och bland annat sett till att det är ett privat närverk med minsta antal spärrar mellan datorerna i det. Inte heller det gav nåt. Jag har också lagt till en usb-filserver som jag kan hänga en usb-disk på. Den dyker inte heller upp i Dovados gränssnitt under hosts på LANet.
Däremot har en ip-adress delats ut till mac-adressen 00:00:00:00:00:00. Skumt!!! Det går inte att pinga denna adress (192.168.0.4)

7

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

Kollade lite snabbt i topcom manualen
http://www.topcom.net/downloads/usergui … 01000g.pdf


Har du gjort det som står på sidan 7 och valt ditt dovado nät med rätt nyckel.

Också valt rätt med HEX / ASCII??

Blev inte helt klok på den manualen

/M

8

Sv: Ser inte Topcon print server på mitt dovado nätverk

svante66 skrev:

.....

kan du posta alla inställningarna från top grunkan