1 Senaste redigerad av QZGBT5 (2010-03-05 09:19:31)

Tråd: Koppling mot Tele2 fungerar ej

I min lägenhet har jag en fast 100 Mbits-lina från Tele2. Om jag kopplar min Dovado UMR (Firmware 4.12) till den får jag en IP-adress, men får ingen kontakt med Internet. Jag har satt om routern till att nyttja Ethernet som primär förbindelse.

Kopplar jag däremot routern till ett ADSL-modem (Telia 8 Mbit/s) så fungerar internetförbindelsen.

Förklaring?


/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

2

Sv: Koppling mot Tele2 fungerar ej

Startade du om routern efter du byte uppkopplingen?

3

Sv: Koppling mot Tele2 fungerar ej

Samir skrev:

Startade du om routern efter du byte uppkopplingen?

Ja, många gånger.

Det sitter normalt en ZyXEL P-320W i denna installation och den har alltid fungerat.

Anledningen till att jag kopplade in Dovadon var att jag vill kolla den automatiska funktionen för överkoppling till mobilt bredband när ethernetförbindelsen går ned.

Dovadon har tidigare suttit i en annan lägenhet (utan telefon och därför inget ADSL) i samma område. Där har jag nu satt upp en D-Link Di-524 (mot Tele2) och den fungerar också som den ska.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

4

Sv: Koppling mot Tele2 fungerar ej

Jag fick igång förbindelsen med firmware 4.12 genom att lägga till adressen till DNS-server 2 på sidan LAN - DHCP. Adressen tog jag från  DNS 1 på sidan Internet - WAN Port Settings.

Efter uppgradering till firmware 4.13 fungerar förbindelsen till Internet via Tele2 utan denna komplettering.

Förtydligande: Jag tog bort kompletteringen efter uppgradering till 4.13 och kallstartade om både router och dator.

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg