1 Senaste redigerad av colamage (2010-03-05 23:38:51)

Tråd: Hur placerar man bäst modemet?

Jag läste för någon månad sen om hur man kunde modifiera olika modem på bästa sätt osv. Självklart fanns det faktorer som längd på antennen(löda extern) men ävenriktingen, hur radiovågorna var polariserade(eller var det så det hette?) och hur detta skulle påverka placeringen av antennen.

Om vi har ett vanligt usb-modem som Huawei E1750(Telenor) så antar jag att antennen går i en krokig bana på kretskoret, och kortet sticker rakt ut från usb-porten på de flesta datorer(beroende på vart usb-portarna sitter så klart men vanligast så) vilket gör att modemet är horisontellt. Men Tre och deras modem(E169?) kan vinklas så att det kan stå vinkelrätt mot horisontalplanet.

Gör detta således någon skillnad?
Antar att det gör det eftersom jag läste det nåonstans, dock kanske inte så mycket påverkan? Det finns ju vissa routers (en åtminstone) som man stoppar i usb-modemet uppifrån, det blir ståendes vertikalt. Dovado har både med "liggandes" horisontell usb-port(3GN) samt "stående" horisontell usb-port(UMR)(porten stående på högkant).

Det jag egentligen vill veta är väl den teoretiska skillnaden, för det är ju inte alltid teori och praktik stämmer, och man bör ju prova sig fram till bästa placering. smile

2

Sv: Hur placerar man bäst modemet?

Stående med sidan med logon på mot närmaste mast. Förlängningssladd behövs.