1

Tråd: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Jag har en fundering.

Jag får mellan 1,5-2mbit/s ner här hos mig (fast inte nu när det ligger snö, då går det långsammare, då ligger det på cirka 0,4-0,7 ner.) med mitt D35, utan några andra antenner förutom de som sitter på.

Hur blir det nu när de går "över" till högre hastighet. Ska de också bättra på täckningen? Ger det då exempelvis mig bättre hastighet tro? (även om jag förstår att jag troligen inte kommer kunna köra den höga hastigheten på det nya "Systemet")

Vad tror ni, eller vad vet ni?

2 Senaste redigerad av Discover (2010-02-26 13:19:20)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

kosse skrev:

Jag har en fundering.

Jag får mellan 1,5-2mbit/s ner här hos mig (fast inte nu när det ligger snö, då går det långsammare, då ligger det på cirka 0,4-0,7 ner.) med mitt D35, utan några andra antenner förutom de som sitter på.

Hur blir det nu när de går "över" till högre hastighet. Ska de också bättra på täckningen? Ger det då exempelvis mig bättre hastighet tro? (även om jag förstår att jag troligen inte kommer kunna köra den höga hastigheten på det nya "Systemet")

Vad tror ni, eller vad vet ni?

Vad jag har läst på Telekomidag.se så uppfattade jag det som att täckningen kommer att förbättras genom att de bygger fler " mindre " master, var tal om att de nu har 150 basar i sitt nät, jämför det med UMTS där ett nät har ca 8 000 st mobilmaster.

Med mindre master så menar jag de som inte är klassade som TV / FM - mast.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2010-02-27 11:01:30)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Kunde inte finna den uppgiften på telekomidag.se men det är klart, att råkar du få en basstation närmre dig, och över horisonten, så ökar möjligheten att komma upp i maxfart 3,1 mbit/s.

Det finns bara ett begränsat antal högmaster i landet, mest betingat av vad som krävdes för det analoga TV-nätet, så vill Ice net låna in sig på andra måste de nöj sig med lägre alternativt resa egna. Kruxet är bara att hela Ice idé bygger på stora celler vilket kräver ordentlig höjd, långt utöver vanliga GSM-masters där räckvidden är begränsad av tidsluckor. Ice använder redan nu mycket fler master än de tillgängliga FM/TV msterna. "Min" mast är 140 meter hög och är en telekom mast för länkar mm.

Jag skulle dock gissa att de kommer att lägga större vikt vid täckning utmed stora vägar för att VoIP ska funka. Det är mycket svårare att få bra förbindelse under rörelse än om routern står still.

PS räknar man på täckningskartan norrifrån så är man uppe i ett hundratal basstationer redan i trakten av Sundsvall. I pressmeddelandet om ericssons byte av hårdvara stod att det gällde ettusen basstationer. Men varje mast har tre celler så det beror på ur man räknar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Nu kanske jag hoppar i galen tunna, men med det nya Rev B så bör ju basstationerna matas med högre bandbredd än just nu. Ganska logiskt då man ska kunna uppnå teoretiska 14 Mbit/s med Rev B. De användare som då fortsätter använda Rev A-modem bör väl då få en stabilare och mindre begränsad uppkoppling? Alltså lättare att uppnå maxhastighet under hela dygnet.

Som jag förstått det delar ju idag användarna, på varje basstation, på de mellan 2-3,1 Mbit/s som stationerna matas med. Fått för mig att det skiljer sig beroende var masten är lokaliserad, men jag kan absolut ha fel.

//Kim

Dovado UMR
ice.net D-50

5

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

kim_sv skrev:

Nu kanske jag hoppar i galen tunna, men med det nya Rev B så bör ju basstationerna matas med högre bandbredd än just nu. Ganska logiskt då man ska kunna uppnå teoretiska 14 Mbit/s med Rev B. De användare som då fortsätter använda Rev A-modem bör väl då få en stabilare och mindre begränsad uppkoppling? Alltså lättare att uppnå maxhastighet under hela dygnet.

Som jag förstått det delar ju idag användarna, på varje basstation, på de mellan 2-3,1 Mbit/s som stationerna matas med. Fått för mig att det skiljer sig beroende var masten är lokaliserad, men jag kan absolut ha fel.

//Kim

Är basen inplacerad i en TV / FM-mast så är det troligen fiber den matas med, förutsatt att den aktuella masten inte är byggd ute i skogen, mil från närmaste väg / samhälle för att husera slavsändare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

jonasolof skrev:

Kunde inte finna den uppgiften på telekomidag.se men det är klart, att råkar du få en basstation närmre dig, och över horisonten, så ökar möjligheten att komma upp i maxfart 3,1 mbit/s.

Det finns bara ett begränsat antal högmaster i landet, mest betingat av vad som krävdes för det analoga TV-nätet, så vill Ice net låna in sig på andra måste de nöj sig med lägre alternativt resa egna. Kruxet är bara att hela Ice idé bygger på stora celler vilket kräver ordentlig höjd, långt utöver vanliga GSM-masters där räckvidden är begränsad av tidsluckor. Ice använder redan nu mycket fler master än de tillgängliga FM/TV msterna. "Min" mast är 140 meter hög och är en telekom mast för länkar mm.

Jag skulle dock gissa att de kommer att lägga större vikt vid täckning utmed stora vägar för att VoIP ska funka. Det är mycket svårare att få bra förbindelse under rörelse än om routern står still.

PS räknar man på täckningskartan norrifrån så är man uppe i ett hundratal basstationer redan i trakten av Sundsvall. I pressmeddelandet om ericssons byte av hårdvara stod att det gällde ettusen basstationer. Men varje mast har tre celler så det beror på ur man räknar.

Uppgiften om 150 st basar är från när Ice var nytt och man var en av testpiloterna.

VoIP fungerar med dålig täckning ( utan dåligt ljud ), men Ice kanske vill vara säkra på att det ska fungera, de gånger jag har ringt med VoIP över Ice är när man varit på Åland och i Gästriklands djupa skogar där UMTS inte fungerar så bra.


Sedan om masten är 140 m hög så betyder ju inte det att just Ice har antenner i toppen. Gävlemasten är 326 m hög, men Ice huserar inte i toppen, inte heller i närheten.

Artikeln på Telekomidag.se ( finns en sökfunktion där )

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=29779

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

kosse skrev:

Jag har en fundering.

Jag får mellan 1,5-2mbit/s ner här hos mig (fast inte nu när det ligger snö, då går det långsammare, då ligger det på cirka 0,4-0,7 ner.) med mitt D35, utan några andra antenner förutom de som sitter på.

Hur blir det nu när de går "över" till högre hastighet. Ska de också bättra på täckningen? Ger det då exempelvis mig bättre hastighet tro? (även om jag förstår att jag troligen inte kommer kunna köra den höga hastigheten på det nya "Systemet")

Vad tror ni, eller vad vet ni?

Vad Jag vet och vad jag tror.

Hastigheten kommer att bli bättre.
Även den max täckningen kommer att bli bättre.
För fartyg är det sagt att den beräknas öka från 90km till 120km från basstationerna.

Så långt allt väl.
Den stora frågan nu är vad händer med D35 och USB Modemen???
Här finns inga svar att få!
Eller det ges i alla fall inga svar från Ice.net!

Uppgraderingen handlar om en helt ändrad överföringsteknik.
Så uppgraderingen även på modem sidan måste bli ny hårdvara för att kunna nyttja den bättre täckningen och hastigheten.

Men vad blir de då av de gammal modemen?
Går det att använda?
Kommer det någon form av rabatterat utbytes förfarande?

Det ges inga svar i nuläget!!

8

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Mr T,

ser att du har en HTC Advantage X7500.
Vad tycker du om den?

Jag jobbar på en firma där vi bl.a gör en applikation för fastighetsskötare, som körs på Winmobile. Men eftersom vanliga telefoner typ HTC Touch Pro har tangentbord för unga fröknar så har jag varit på jakt efter en HTC Advantage för att bara titta & klämma.
HTC är ju inte världens bästa företag när man vill kolla på ett demoex, är den så bra att man kan beställa en utan att riskera att bli besviken?

Ledsen för att jag är off topic.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

10

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

LasseT skrev:

Mr T,Men eftersom vanliga telefoner typ HTC Touch Pro har tangentbord för unga fröknar så har jag varit på jakt efter en HTC Advantage för att bara titta & klämma.

Iphone har överlägset det bästa tangentbordet och jag har tjocka fingrar!

11

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

[Mr.T] skrev:

Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor

Detta var ett intressant svar!
För Jag har som befintlig kund med både USB och D35 ställt denna fråga till Ice vid fyra tillfällen nu.

Men inte fått något svar als!
Har frågat om utbyte och användbarhet av gammal utrustning i de uppgraderade nätet.

12

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Rikard skrev:
LasseT skrev:

Mr T,Men eftersom vanliga telefoner typ HTC Touch Pro har tangentbord för unga fröknar så har jag varit på jakt efter en HTC Advantage för att bara titta & klämma.

Iphone har överlägset det bästa tangentbordet och jag har tjocka fingrar!

Problemet är att vi är ett "all Windows company" så det funkar inge bra med Iphone (om det nu inte finns en Winmobile emulator till den) lol

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

13

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Info skrev:
[Mr.T] skrev:

Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor

Detta var ett intressant svar!
För Jag har som befintlig kund med både USB och D35 ställt denna fråga till Ice vid fyra tillfällen nu.

Men inte fått något svar als!
Har frågat om utbyte och användbarhet av gammal utrustning i de uppgraderade nätet.

Själv har jag både modem D35 & D20 och till dessa modem har jag " Flex " abonnemanget på båda och frågan är ju om man får ta med samma abonnemang man har nu, till det nya modemet.

D20 ( Huawei EC506 ) är det första modemet med WLAN som kom 2007.


Sedan får jag fortfarande inga räkningar från Ice.net, trots att man har 2 abonnemang, dock får man besked på snigelpost angående att de gjorde om mitt veckoabonnemang (D20) till ett Flex ( 49 kr månad, 2 kr MB )


Men varför måste alla modem bytas ut bara för att de byter till Ericsson ?

Om man är kund hos 3 så använder man ju nät från både Nokia & Ericsson om man pendlar mellan 3´s eget nät och 3GIS-nätet - det fungerar ju!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14 Senaste redigerad av Info (2010-03-21 08:32:51)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Discover skrev:
Info skrev:
[Mr.T] skrev:

Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor

Detta var ett intressant svar!
För Jag har som befintlig kund med både USB och D35 ställt denna fråga till Ice vid fyra tillfällen nu.

Men inte fått något svar als!
Har frågat om utbyte och användbarhet av gammal utrustning i de uppgraderade nätet.

Själv har jag både modem D35 & D20 och till dessa modem har jag " Flex " abonnemanget på båda och frågan är ju om man får ta med samma abonnemang man har nu, till det nya modemet.

D20 ( Huawei EC506 ) är det första modemet med WLAN som kom 2007.


Sedan får jag fortfarande inga räkningar från Ice.net, trots att man har 2 abonnemang, dock får man besked på snigelpost angående att de gjorde om mitt veckoabonnemang (D20) till ett Flex ( 49 kr månad, 2 kr MB )


Men varför måste alla modem bytas ut bara för att de byter till Ericsson ?

Om man är kund hos 3 så använder man ju nät från både Nokia & Ericsson om man pendlar mellan 3´s eget nät och 3GIS-nätet - det fungerar ju!

Även Jag har problem med att Ice fakturerings system inte fungerar ;-)
Varja gång Jag har frågat om detta så får Jag svaret att det pågår en översyn och uppgradering av faktura systemet.
Fakturering samt Aoutogiro och e-Faktura skall fungera i närtid, (men detta svar har Jag fått i snart två år ;-)

Angående modem bytet så har behovet av att byta moden inget med övergånget till Ericsson att göra.
Utan att de helt byter överförings teknik.
Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så bör gammla modem kunna fungera efter mjukvaruuppgradering.
Men dessa moden kan då inte utnytja den högre datahastigheten eller den förbättrade täckningen!
Den största förändringe med det nya systemet är ju den kraftigt ökade datahastigheterna samt kraftigt förbättrade täckningen.
Med högre datahastigheter även i cellernas absoluta ytterkanter.
För fartyg sägs max täckningen på cellerna ökas från 90km till 120km.

Edit: Rättade den felaktiga räckvidds uppgiften ;-)

15 Senaste redigerad av Discover (2010-03-20 21:15:34)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Info skrev:
Discover skrev:
Info skrev:

Detta var ett intressant svar!
För Jag har som befintlig kund med både USB och D35 ställt denna fråga till Ice vid fyra tillfällen nu.

Men inte fått något svar als!
Har frågat om utbyte och användbarhet av gammal utrustning i de uppgraderade nätet.

Själv har jag både modem D35 & D20 och till dessa modem har jag " Flex " abonnemanget på båda och frågan är ju om man får ta med samma abonnemang man har nu, till det nya modemet.

D20 ( Huawei EC506 ) är det första modemet med WLAN som kom 2007.


Sedan får jag fortfarande inga räkningar från Ice.net, trots att man har 2 abonnemang, dock får man besked på snigelpost angående att de gjorde om mitt veckoabonnemang (D20) till ett Flex ( 49 kr månad, 2 kr MB )


Men varför måste alla modem bytas ut bara för att de byter till Ericsson ?

Om man är kund hos 3 så använder man ju nät från både Nokia & Ericsson om man pendlar mellan 3´s eget nät och 3GIS-nätet - det fungerar ju!

Även Jag har problem med att Ice fakturerings system inte fungerar ;-)
Varja gång Jag har frågat om detta så får Jag svaret att det pågår en översyn och uppgradering av faktura systemet.
Fakturering samt Aoutogiro och e-Faktura skall fungera i närtid, (men detta svar har Jag fått i snart två år ;-)

Angående modem bytet så har behovet av att byta moden inget med övergånget till Ericsson att göra.
Utan att de helt byter överförings teknik.
Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så bör gammla modem kunna fungera efter mjukvaruuppgradering.
Men dessa moden kan då inte utnytja den högre datahastigheten eller den förbättrade täckningen!
Den största förändringe med det nya systemet är ju den kraftigt ökade datahastigheterna samt kraftigt förbättrade täckningen.
Med högre datahastigheter även i cellernas absoluta ytterkanter.
För fartyg sägs max täckningen på cellerna ökas från 90km till 1200km.

Okej, vi får väl se vad vi nuvarande kunder får för erbjudande när det nya nätet är på plats och de nya modemen erbjuds. Hoppas bara att de har något modem liknande D35 ( eget batteri, tål 10-20 minusgrader osv. )


Du menar väl 120 km från 90 km i räckvidd ?

Misstänker att de inför ett nytt kundhanteringssystem och fakturasystem i samma veva som de bygger nytt mobilnät.


Någon som vet vad som händer med den gamla utrustningen från Huawei ?
( tänker ej på modem )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Discover skrev:
Info skrev:
Discover skrev:

Själv har jag både modem D35 & D20 och till dessa modem har jag " Flex " abonnemanget på båda och frågan är ju om man får ta med samma abonnemang man har nu, till det nya modemet.

D20 ( Huawei EC506 ) är det första modemet med WLAN som kom 2007.


Sedan får jag fortfarande inga räkningar från Ice.net, trots att man har 2 abonnemang, dock får man besked på snigelpost angående att de gjorde om mitt veckoabonnemang (D20) till ett Flex ( 49 kr månad, 2 kr MB )


Men varför måste alla modem bytas ut bara för att de byter till Ericsson ?

Om man är kund hos 3 så använder man ju nät från både Nokia & Ericsson om man pendlar mellan 3´s eget nät och 3GIS-nätet - det fungerar ju!

Även Jag har problem med att Ice fakturerings system inte fungerar ;-)
Varja gång Jag har frågat om detta så får Jag svaret att det pågår en översyn och uppgradering av faktura systemet.
Fakturering samt Aoutogiro och e-Faktura skall fungera i närtid, (men detta svar har Jag fått i snart två år ;-)

Angående modem bytet så har behovet av att byta moden inget med övergånget till Ericsson att göra.
Utan att de helt byter överförings teknik.
Vad jag kunnat läsa mig till på nätet så bör gammla modem kunna fungera efter mjukvaruuppgradering.
Men dessa moden kan då inte utnytja den högre datahastigheten eller den förbättrade täckningen!
Den största förändringe med det nya systemet är ju den kraftigt ökade datahastigheterna samt kraftigt förbättrade täckningen.
Med högre datahastigheter även i cellernas absoluta ytterkanter.
För fartyg sägs max täckningen på cellerna ökas från 90km till 1200km.

Okej, vi får väl se vad vi nuvarande kunder får för erbjudande när det nya nätet är på plats och de nya modemen erbjuds. Hoppas bara att de har något modem liknande D35 ( eget batteri, tål 10-20 minusgrader osv. )


Du menar väl 120 km från 90 km i räckvidd ?

Misstänker att de inför ett nytt kundhanteringssystem och fakturasystem i samma veva som de bygger nytt mobilnät.


Någon som vet vad som händer med den gamla utrustningen från Huawei ?
( tänker ej på modem )

Ja en nolla för mycket, räckvidds ökningen är från 90km till 120km vid fri sikt tex över vatten.

För Min del är en motsvarande modem typ som D35 ett måste.
Använder i huvudsak D35 på tre fasta platser där har Jag installerat Lan och fast placering för D35'an.
Så Jag behöver Router funktionen med både W-lan och Lan!

USB Modemet används för resor med lätt packning.

17 Senaste redigerad av Info (2010-05-06 16:37:47)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

Dags att ge denna tråd en knuff. wink

Läs komplett info i denna tråd.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 612#p11612

Men om bytet till ny sändningsteknik med 14,4 sker redan nu i Maj.
Var är D-35 ersättningen?
Samma gäller ju ersättningen av USB D50?

När kommer det av kundtjänst sedan länge omskrivna.
Klipp:
*Du kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor*

18

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

det kommer när dom fixat ditt område...

19 Senaste redigerad av Info (2010-05-06 18:49:29)

Sv: Vad innebär hastighetsökningen för oss med D35?

G-Man skrev:

det kommer när dom fixat ditt område...

Än så länge har ju ingen fått detta erbjudande.

Samt att deras hemsida inte innehåller något om den nya hårdvaran

Men en möjlig tanke är ju att den nya hemsidan och tänkta pressinformation den 10/5.

Kommer att innehålla denna information big_smile

Båda dessa domäner är nyligen sålda wink
http://www.net1.se
http://www.net1.no