1

Tråd: Detta kanske?

Såg ganska så nyss att Ice.net fanns...
Enligt kartan verkar det som jag bor inom täckningsområdet, så om jag skulle kunna komma upp i alla fall över 1 Mbit/s och kanske ha lite bättre ping i spel så skulle det vara jäkligt bra!
Nu har jag Vodafone WRT54G3G 0.4Mbit/s och ligger väll som minst runt 200 ping i online spel.

Men alltså, jag är ändå så osäker på om det går eller ej.
På kartan har jag markerat Inomhus (rött) och man kan se att jag bor ungefär där det börjar bli sämre täckning, och gå över till Gult (Täckning utomhus med riktantenn).
Men det gula ser ut att täcka hela området där jag bor och flera kilometer bort...

Så om jag skulle beställa det, kan man köpa med en riktantenn då? eller köper man det på andra ställen, vad kostar dem?
Och det går väll bra då att köpa en sådan där router med USB uttag så att jag kommer åt internet på alla datorer?

Jag såg också att någon hade skrivit här att han hade laddat ner många GB och hade fått hastigheten nerdragen, det står ju obegränsad datamängd på PLUS paketet. Men det kan dom alltså göra ändå om man skulle ha laddat ner för mycket?

Det finns inte så att man kan få testa en månad eller så? För det hade varit tråkigt om det inte funkar bättre än mitt nuvarande.

Det hade kanske varit bättre om jag ringer till de och frågar allt det här, men jag frågar här först tänkte jag.

2

Sv: Detta kanske?

Jag spelar också en hel del och pingen på ice.net är svårslagen.
På 3G får jag aldrig bättre ping än 200 trots 5Mbit hastighet men med ice är jag nere på 80 som bäst trots att jag har 11km till masten.
Kör de nu igång med uppgraderingen av nätet kan vi få upp till 12Mbit och det  kommer att bli super!

Jag har D35:an och är nöjd, riktantenn kan du köpa till senare för 500-700kr + kabel.
Eventuellt så kommer det ny hårdvara då de kör igång med uppgraderingen av nätet men hur långt bort det är det vet jag inte.

Ska man ladda ner mycket måste man först inse att alla som är uppkopplade mot masten delar på 3.1Mbit ner och 0.8Mbit upp och slukar någon annan bandbredden så blir man inte nöjd då man försöker sitta och spela med 0.3Mbit och hysteriskt fladdrande ping.

Klart du ska fråga här först för det är här all kunskap finns wink

3 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-22 22:20:04)

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:

Jag spelar också en hel del och pingen på ice.net är svårslagen.
På 3G får jag aldrig bättre ping än 200 trots 5Mbit hastighet men med ice är jag nere på 80 som bäst trots att jag har 11km till masten.
Kör de nu igång med uppgraderingen av nätet kan vi få upp till 12Mbit och det  kommer att bli super!

Jag har D35:an och är nöjd, riktantenn kan du köpa till senare för 500-700kr + kabel.
Eventuellt så kommer det ny hårdvara då de kör igång med uppgraderingen av nätet men hur långt bort det är det vet jag inte.

Ska man ladda ner mycket måste man först inse att alla som är uppkopplade mot masten delar på 3.1Mbit ner och 0.8Mbit upp och slukar någon annan bandbredden så blir man inte nöjd då man försöker sitta och spela med 0.3Mbit och hysteriskt fladdrande ping.

Klart du ska fråga här först för det är här all kunskap finns wink

Tack för svaret!
Trodde det var en sån där dongel man fick, men nu såg jag ju att det inte var det.
http://www.ice.net/se/images/d-35.jpg
Så detta är D35:an då?
Trådlöst kommer jag ju inte köra, men det är fyra st nätverksuttag på den där ser det ut som va?
Hur lång är kabeln till riktantennen? jag skulle t.ex kunna ha gateway:en här nere vid min och min brors dator (så att kablarna räcker) och dra sladden ut genom fönstret upp till andra våningen och ha antennen där uppe, så att jag får bättre täckning. Om sladden är tillräckligt lång dvs.

EDIT: Tänkte det var en lite mindre antenn man satt i ett fönster eller var man nu vill ha den, men den är lite större och får sitta där man har TV antennen eller liknande va?

4

Sv: Detta kanske?

Min pappa vill inte riktigt byta bredband... Jag förklarar att jag har läst att det förmodligen fungerar mycket bättre till att spela online med än det vi har nu.
Och kommer också att gå snabbare att surfa och ladda ner filer.
Men det tror han ju att de bara säger för att sälja bättre... Fast nu är det ju här jag har läst det och inte på Ice.net.

Det går inte testa det en viss period eller?

Det som skrämmer mig lite är om det är en gräns på hur mcyket man får ladda ner ändå om man har Plus paketet?
Om det nu kommer att gå mycket snabbare än det jag har nu kommer jag vilja ladda ner som en galning.. och det blir alltid mycket patcher till spel etc.

5 Senaste redigerad av keja01 (2010-02-22 23:36:14)

Sv: Detta kanske?

Det går att returnera modemet inom 14 dagar. Därefter blir man låst för 2 år framåt. Plus-paketet hade ett tag en gräns på 20-25 GB/månad innan det ändrades till obegränsad. Vid bra fart förbrukas nästan 1 GB per timme. Det är oavbruten användning dygnet runt som inte verkar vara tillåten. Framför allt inte torrent sändning/mottagning dygnet runt. Själv har jag 5GB abbonnemangenget. Jag brukar använda lite över det per månad utan att det blir någon åtgärd. Det är trevligt eftersom vanliga 3G-företag brukar begränsa hastigheten direkt vid uppnådd volymgränsen.

D35-modemet är bäst. Det har inbyggd router. Takantenn höjer hastigheten. Innan man sätter upp antennen är det värt att prova om hastigheten blir högst med antenn-pinnarna vinklade horisontellt som en tv-antenn eller den normala lodräta riktningen som ICE anger. Testa att rikta antennen mot de tre närmaste masterna för att se vilken som ger bäst hastighet. Det kan vara den som liggger längst bort.

6

Sv: Detta kanske?

Jag använder gratisprogrammen "bitmeter" för att övervaka användning per månad och "free download manager" för att ladda ner stora filer. Volymgränsen 5 GB syftar på summan av sändning och mottagning.

7 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-23 00:02:26)

Sv: Detta kanske?

keja01 skrev:

Det går att returnera modemet inom 14 dagar. Därefter blir man låst för 2 år framåt. Plus-paketet hade ett tag en gräns på 20-25 GB/månad innan det ändrades till obegränsad. Vid bra fart förbrukas nästan 1 GB per timme. Det är oavbruten användning dygnet runt som inte verkar vara tillåten. Framför allt inte torrent sändning/mottagning dygnet runt. Själv har jag 5GB abbonnemangenget. Jag brukar använda lite över det per månad utan att det blir någon åtgärd. Det är trevligt eftersom vanliga 3G-företag brukar begränsa hastigheten direkt vid uppnådd volymgränsen.

D35-modemet är bäst. Det har inbyggd router. Takantenn höjer hastigheten. Innan man sätter upp antennen är det värt att prova om hastigheten blir högst med antenn-pinnarna vinklade horisontellt som en tv-antenn eller den normala lodräta riktningen som ICE anger. Testa att rikta antennen mot de tre närmaste masterna för att se vilken som ger bäst hastighet. Det kan vara den som liggger längst bort.

Okej tack det låter bra!
1GB per timme låter för bra för att vara sant. big_smile
Mer än vad jag kunnat drömma om här ute i skogen... Men det hoppas jag verkligen att jag kommer upp i sådana hastigheter!

I nuläget måste jag nästan ha på datorn i över ett - två dygn för att få klart lite tyngre filer, men om det går 1GB/h så räcker det ju över natten nån gång ibland!

Det händer ju att man laddar ner torrents ibland, men det är mest om man laddar ner / seedar dygnet runt då som man kan få sänkt hastighet eller bli avstängd månaden ut?

8

Sv: Detta kanske?

Utan yttre antenn kan man hitta den bästa platsen för D35 i huset som ger högst hastighet. En bra plats är i ett fönster på översta våningen med fri sikt mot den bästa sändarmasten. 30 cm-pinnarna ska vinklas lika har jag märkt, antingen lodrätt som på bilden du har eller horisontellt
om det ger högre hastighet. Om man har pinnarna horisontellt ska man vända bredsidan mot masten.

9

Sv: Detta kanske?

keja01 skrev:

Utan yttre antenn kan man hitta den bästa platsen för D35 i huset som ger högst hastighet. En bra plats är i ett fönster på översta våningen med fri sikt mot den bästa sändarmasten. 30 cm-pinnarna ska vinklas lika har jag märkt, antingen lodrätt som på bilden du har eller horisontellt
om det ger högre hastighet. Om man har pinnarna horisontellt ska man vända bredsidan mot masten.

Okej, tack!

Var ifrån ska man köpa antennen?
Någon som vill länka till en antenn som ni vet är bra.. och inte alltför dyr?

10

Sv: Detta kanske?

ICE kundtjänst säljer standard takantenn, bilantenn, båtantenn. Trots att de inte står med på hemsidan just nu. Takantennen kostade 750 kr inklusive frakt senast de angav priset på hemsidan. Då ingår sådär 10 meter sladd och en liten kontaktadapter fme-tnc för anslutning till D35.

Det finns två andra lite bättre men dyrare takantenner som tillverkas av Carant Norge.

11 Senaste redigerad av keja01 (2010-02-23 09:52:19)

Sv: Detta kanske?

Här säljs samma antenn som ICE säljer. Sladd och kontaktadaper tillkommer.
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20870

Här säljs en något bättre antenn Carant ACY7:
http://webbshop.dialect.se/m4n?famid=0& … did=441479
Det står att sladd och adapter ingår i priset. Moms och frakt tillkommer.

Carant ACY12 är den bästa jag vet
http://www.infoferenda.com/index.php?pa … p;Itemid=2

12

Sv: Detta kanske?

keja01 skrev:

Här säljs samma antenn som ICE säljer. Sladd och kontaktadaper tillkommer.
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20870

Här säljs en något bättre antenn Carant ACY7:
http://webbshop.dialect.se/m4n?famid=0& … did=441479
Det står att sladd och adapter ingår i priset. Moms och frakt tillkommer.

Carant ACY12 är den bästa jag vet
http://www.infoferenda.com/index.php?pa … p;Itemid=2

Tack igen!
Ska kolla på dem.

13

Sv: Detta kanske?

Ladda patcher till spel händer inte så himla ofta så att det gör nått men ligger man och seedar torrents 24/7 så kan mycket väl andra klaga på att de har dålig hastighet och då kan du räkna med nerdragen fart på linan.

Apropå placering.
Själv föreslår jag att man sätter modemet så nära antennen som möjligt (utan att överdriva) och drar nätverkskabel till datorn alt. kör trådlöst eftersom lång antennsladd dämpar signalen rätt mycket.

Jag har en ACY7 på taket på samma maströr som jag har parabolen på + att jag har satt upp det ena sprötet från D35:an där också och har mycket bra signal men det räcker rätt bra att bara ha riktantennen men mycket vill ha mer...

Du kan hälsa din pappa att vi är bara vanliga kunder till ice här som försöker få ut maximal hastighet från vår uppkoppling och inga säljare smile
Jonasolov är vår guru och han kan mer än de som byggt systemet tror jag.

14 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-23 21:19:39)

Sv: Detta kanske?

Rikard skrev:

Ladda patcher till spel händer inte så himla ofta så att det gör nått men ligger man och seedar torrents 24/7 så kan mycket väl andra klaga på att de har dålig hastighet och då kan du räkna med nerdragen fart på linan.

Apropå placering.
Själv föreslår jag att man sätter modemet så nära antennen som möjligt (utan att överdriva) och drar nätverkskabel till datorn alt. kör trådlöst eftersom lång antennsladd dämpar signalen rätt mycket.

Jag har en ACY7 på taket på samma maströr som jag har parabolen på + att jag har satt upp det ena sprötet från D35:an där också och har mycket bra signal men det räcker rätt bra att bara ha riktantennen men mycket vill ha mer...

Du kan hälsa din pappa att vi är bara vanliga kunder till ice här som försöker få ut maximal hastighet från vår uppkoppling och inga säljare smile
Jonasolov är vår guru och han kan mer än de som byggt systemet tror jag.

Jag tror inte jag kan köra trådlöst, vi har 3 st stationära datorer så isåfall måste man lägga ut pengar på att kunna göra det också.

Jag hade tänkt att testa först om det går att ha modemet på samma ställe som routern står nu (undervåningen) och antennen kommer att sitta utanför detta fönstret några meter upp där TV antennen sitter.

Jaja.. jag får se vad som går och får testa mig fram lite, annars frågar jag bara er... smile

Tack.

Edit: Det är ju inte så bra att kablarna böjs väldigt skarpt.
Vi har 2 st 20 meters TP kablar, en till datorn på kontoret och en upp till ett Xbox 360.
Båda Går från Routern ut genom fönstret och in på två olika fönster, så alltså kläms dom ganska hårt på två ställen.
Antennsladden kommer ju också att gå ut genom fönstret här i så fall, vad skulle man kunna göra åt det annars?

15 Senaste redigerad av keja01 (2010-02-23 21:53:49)

Sv: Detta kanske?

Antennsladden är känsligare än TP-kablar och tål inte att klämmas eller böjas tvärt. Det är samma som TV-antenn kabel. Jag brukar använda ett särskilt 0,5 meter långt borr för att göra hål i träväggar. När borren är igenom kan man knyta fast kabeln i borrspetsen och dra tillbaka borren så att kabeln följer med.

Kontaktadaptern till D35 är bredare än borrhålet och skruvas på antennkabeln efter att den har dragits genom väggen.

16

Sv: Detta kanske?

Ringdeoch kollade med teknisk support Ice, de har inget besked att ge om när routrar som klarar högre farten under Rev B kommer. D35 ska funka, men troligen inte med högre fart än tidigare.

Axesstel säger inte pip om rev B routrar

Föreslår att public relationsavdelningen på Ice sammanträder och funderar över vad passivitet innebär för kundrelationerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Detta kanske?

dom vill väll rea ut alla modem av gamla modellen dom har i lager innan dom säljer dom nya... rent logiskt...

18

Sv: Detta kanske?

Då kan man väl hjälpa till genom att påpeka, att så vitt känt kommer D35 att kunna användas med rev B men inte kunna uppgraderas till högre fart eftersom det kräver byte i hårdvaran. Då bör också priset sättas därefter-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Detta kanske?

Efter en mail-diskussion med vd i dec 09 som jag inte fick några förnekanden på så förutsätter jag att om man skaffat sig nytt modem/ab. under senare delen av 09 så kommer de att uppgradera mer eller mindre gratis.

Om detta INTE sker så är det klart uselt med tanke på att jag ställde VÄLDIGT raka frågor om just detta när jag nytecknade mitt ab. i dec 09.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

20

Sv: Detta kanske?

Eftersom det var en maildiskussion bör du ju kunna åberopa detta. Var den instundande uppgraderingen känd i december?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Detta kanske?

jonasolof skrev:

Då kan man väl hjälpa till genom att påpeka, att så vitt känt kommer D35 att kunna användas med rev B men inte kunna uppgraderas till högre fart eftersom det kräver byte i hårdvaran. Då bör också priset sättas därefter-

Off Topic, men vad sägs det om D-50? Kommer det kunna köras med Rev B (i lägre fart naturligtvis)? Om så inte är fallet så får man verkligen hoppas att ice.net fixar en schysst deal till oss med äldre abonnemang.

//Kim

Dovado UMR
ice.net D-50

22

Sv: Detta kanske?

jonasolof skrev:

Eftersom det var en maildiskussion bör du ju kunna åberopa detta. Var den instundande uppgraderingen känd i december?

Ja, att en uppgradering skulle ske under 2010 var klart, däremot inget om tidplan.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

23 Senaste redigerad av jonasolof (2010-02-26 11:16:20)

Sv: Detta kanske?

kim_sv skrev:
jonasolof skrev:

Då kan man väl hjälpa till genom att påpeka, att så vitt känt kommer D35 att kunna användas med rev B men inte kunna uppgraderas till högre fart eftersom det kräver byte i hårdvaran. Då bör också priset sättas därefter-

Off Topic, men vad sägs det om D-50? Kommer det kunna köras med Rev B (i lägre fart naturligtvis)? Om så inte är fallet så får man verkligen hoppas att ice.net fixar en schysst deal till oss med äldre abonnemang.

//Kim

Nej det finns ingen anledning att tro att D50 är förberett för RevB som kräver mycket mer på radiosidan eftersom protokollet kör med flera kanaler samtidigt. Däremot kan både D50 och D35 användas under rev B med oföräåndrad fart jämföt med tidigare enligt vad som sägs i jänförelser mellan rev A och rev B.

Det är likadant som att ett 3G modem som Huawei E220 inte klarar 15 mbit/s.

(fast det viktigaste man kan göra med D50 för att få upp farten är att ansluta yttre antenn).

Nästa frågeställning är följande: I och för sig är de 3 mbit/s ned och en upp med d35 och d50 redan rätt bra fart som räcker gott och väl för många användningsområden. Men om jag inte har bra mottagningsförhållanden - skulle då ett nytt modem ge mig bättre fart än  de gamla vid givna yttre halvtaskiga förutsättningar? Det är ju i sig skäl att köpa ett nytt modem.
Men samtidigt är det ju kul om det finns fungerande övervakningsprogramvara som RF status monitor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-26 12:53:12)

Sv: Detta kanske?

Ajaj... nu kommer farsan inte gå med på att köpa Ice.net:s bredband.
Han pratade med en som jobbar på nåt ställe, och de råkade vara återförsäljare av ice.net.
Och den killen rekommenderade det inte, för det var alltid svårt att få kontakt med dem, det blev bara massa krångel då de kunde skicka 2 fakturor och sånna grejer.
Tror inte jag har sett någon som har haft sådana problem här?
Kanske bara han som hade otur?

I alla fall fick vi en Usb dongel från telia som vi ska testa, "Kul..." tänkte jag.
Har kollat på Telias teckningskarta innan och vi kan inte få in turbo 3G, men nu till min förvåning verkar det t o m vara bättre teckning än vad Ice kan erbjuda där vi bor (enligt kartan då).
Det verkar t o m som att vi kan få in Turbo 3G+.
Ska bli spännande att testa när jag kommer hem.

Edit: "Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 120 kbit/s om användandet överstiger 10 GB/mån."
Detta gillar jag inte, Moddar till spel, uppdateringar, spel från Steam t.ex blir absolut över 10GB per månad...
Speciellt om jag kommer upp i högre hastigheter så kommer jag ju bli frestad att ladda ner grejer.

Jag laddar nog ner bra över 10GB redan nu med 35kb/s ner max.

Edit igen: Har telia ens något abonnemang där man betalar en viss summa och surfar obegränsat?
Det enda jag hittar är 10kr/MB i mobila nätet, 0kr/MB i Telia surfzon.
Så alltså om jag inte bor i en surfzon så måste jag betala 10kr/MB ?? eller vadå?

25 Senaste redigerad av Rikard (2010-02-26 13:03:48)

Sv: Detta kanske?

hejjeh skrev:

Ajaj... nu kommer farsan inte gå med på att köpa Ice.net:s bredband.
Han pratade med en som jobbar på nåt ställe, och de råkade vara återförsäljare av ice.net.
Och den killen rekommenderade det inte, för det var alltid svårt att få kontakt med dem, det blev bara massa krångel då de kunde skicka 2 fakturor och sånna grejer.
Tror inte jag har sett någon som har haft sådana problem här?
Kanske bara han som hade otur?

Jag har haft mitt abonnemang i 3år och aldrig haft fakturastrul en endaste gång, visserligen har jag aldrig haft anledning att kontakta kundtjänst heller för det bara fungerar hela tiden.

Jag fick tvärtom ett tyst råd av en säljare (som bara sålde 3G) att inte ta 3G då jag berättade att jag spelade en del och att jag inte skulle stirra mig blind på hastigheten.
Jag är mycket glad för det i efterhand.

Hur har ni tänkt göra med internetdelning på Telias 3G, blir det bara en dator med internet då eller kommer ni köpa en svindyr 3G router?

Tänk även på att det är i princip omöjligt att förbättra mottagningen på 3G modemet om du inte vill hänga upp dongeln i ett maströr för 3G körs på så hög frekvens att all förstärkning man får med yttre antenn försvinner i kabeln om du inte köper 2cm grov antennkabel.

3G är tyvärr inget för den som bor på landsbygden med halvtaskig mottagning för då håller den bara på att koppla mellan 3G och GPRS hela tiden och gör vilken sansad människa som helst vansinnig.