1

Tråd: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Hej!

"Ice.net inleder offensiv utbyggnad av mobilt bredband i hela Skandinavien "“ väljer Ericsson för att växla upp teknik och täckning" står det på deras hemsida under "press". 

Sen står det i pressmeddelandet att de ska ha presskonferens kl. 14 idag, så det är ju nu det...


Läs pressmeddelandet här:
http://www.ice.net/se/UserFiles/file/SE … icsson.pdf

Spännande!

2

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

kosse skrev:

Hej!

"Ice.net inleder offensiv utbyggnad av mobilt bredband i hela Skandinavien "“ väljer Ericsson för att växla upp teknik och täckning" står det på deras hemsida under "press". 

Sen står det i pressmeddelandet att de ska ha presskonferens kl. 14 idag, så det är ju nu det...


Läs pressmeddelandet här:
http://www.ice.net/se/UserFiles/file/SE … icsson.pdf

Spännande!

frågan är ju vad som händer med nuvarande modem, kommer de att kunna användas även efter att de har gått över till högre hastighet och ny leverantör ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

http://www.ericsson.com/thecompany/pres … 02/1384951

4

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Om ett nytt modem erbujder dubblad hastighet vill du förmodligen ha det. Men har man som du och jag flex abb så nöjer man sig. Jag tror det kommrer att funka vidare. Annars hade nog inte Verizon antagit D35 som standardmodem för CDMA i höstas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Trevligt att de växlar upp lite alla fall nu.

Prestanda: Ice.nets mobila bredband har överföringshastighet från 3,1 till 14 Mbit/sekund.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Tidsplanen ser ju också kul ut, hoppas den håller.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 729034.ece

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

7

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Mjadu, 4 månader "typ", tiden kommer gå snabbt så bara luta sig tillbaka och vänta smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

jonasolof skrev:

Om ett nytt modem erbujder dubblad hastighet vill du förmodligen ha det. Men har man som du och jag flex abb så nöjer man sig. Jag tror det kommrer att funka vidare. Annars hade nog inte Verizon antagit D35 som standardmodem för CDMA i höstas.

Jo, jag kommer nog inte att byta abb eller modem... fast teknikgalen som jag är...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Så det här blir nu CDMA Revision B i så fall med tanke på 14Mbps.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-02-16 20:36:02)

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Uppgraderingen till Rev B steg 1 var planerad till 2009 av gamla ice net

http://www.slideshare.net/firsttuesday/ … esentation

steg 1 var 9,3 nd och 5,4 upp. Nu går de direkt till steg 2 som är 14,7/5,4 och var planerat till i år. Enligt ursprunglig plan låg nästa steg som är LTE i pipeline för 2011 ca.

Edit: "Vi kommer att gå mot LTE så småningom, men det finns ingen brådska för oss att göra det", säger Per Borgklint (di)


Man undrar ju stilla vilka farter som kan fås i ytterkant cell. Min oro är att hög fart ska dra åt sig volymnedlastare som tynger nätet.

Om EVDO rev B

TIA-856 Rev. B

EV-DO Rev. B is a multi-carrier evolution of the Rev. A specification. It maintains the capabilities of EV-DO Rev. A, and provides the following enhancements:

    * Higher rates per carrier (up to 4.9 Mbit/s on the downlink per carrier). Typical deployments are expected to include 2 or 3 carriers for a peak rate of 14.7 Mbit/s. Higher rates by bundling multiple channels together enhance the user experience and enables new services such as high definition video streaming.
    * Reduced latency by using statistical multiplexing across channels -enhances the experience for latency sensitive services such as gaming, video telephony, remote console sessions and web browsing.
    * Increased talk-time and standby time
    * Reduced interference from the adjacent sectors especially to users at the edge of the cell signal which improves the rates that can be offered by using Hybrid frequency re-use.
    * Efficient support for services that have asymmetric download and upload requirements (i.e. different data rates required in each direction) such as file transfers, web browsing, and broadband multimedia content delivery.

Blir bra för VoIP som ice vill satsa på. Nytt namn? nIce

Här är en mer ingående presentation av rev B.

http://www.airvana.com/files/EVDO_Rev_B … Oct-06.pdf

det framgår att modemen inte kan uppgraderas men att de kan fortsätta att användas. Bör la gälla även med ericsson som hårdvaruleverantör. Ska bli intressant att se när Ice tänker komma med info till dom där små tomtenissarna som använder deras grejor i skogen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

*Reduced latency, wooooow big_smile

12

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

jonasolof skrev:

Uppgraderingen till Rev B steg 1 var planerad till 2009 av gamla ice net

http://www.slideshare.net/firsttuesday/ … esentation

steg 1 var 9,3 nd och 5,4 upp. Nu går de direkt till steg 2 som är 14,7/5,4 och var planerat till i år. Enligt ursprunglig plan låg nästa steg som är LTE i pipeline för 2011 ca.

Edit: "Vi kommer att gå mot LTE så småningom, men det finns ingen brådska för oss att göra det", säger Per Borgklint (di)


Man undrar ju stilla vilka farter som kan fås i ytterkant cell. Min oro är att hög fart ska dra åt sig volymnedlastare som tynger nätet.

Om EVDO rev B

TIA-856 Rev. B

EV-DO Rev. B is a multi-carrier evolution of the Rev. A specification. It maintains the capabilities of EV-DO Rev. A, and provides the following enhancements:

    * Higher rates per carrier (up to 4.9 Mbit/s on the downlink per carrier). Typical deployments are expected to include 2 or 3 carriers for a peak rate of 14.7 Mbit/s. Higher rates by bundling multiple channels together enhance the user experience and enables new services such as high definition video streaming.
    * Reduced latency by using statistical multiplexing across channels -enhances the experience for latency sensitive services such as gaming, video telephony, remote console sessions and web browsing.
    * Increased talk-time and standby time
    * Reduced interference from the adjacent sectors especially to users at the edge of the cell signal which improves the rates that can be offered by using Hybrid frequency re-use.
    * Efficient support for services that have asymmetric download and upload requirements (i.e. different data rates required in each direction) such as file transfers, web browsing, and broadband multimedia content delivery.

Blir bra för VoIP som ice vill satsa på. Nytt namn? nIce

Här är en mer ingående presentation av rev B.

http://www.airvana.com/files/EVDO_Rev_B … Oct-06.pdf

det framgår att modemen inte kan uppgraderas men att de kan fortsätta att användas. Bör la gälla även med ericsson som hårdvaruleverantör. Ska bli intressant att se när Ice tänker komma med info till dom där små tomtenissarna som använder deras grejor i skogen.

Kanske det blir fart på kundhandteringssystemet nu också...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

"Man undrar ju stilla vilka farter som kan fås i ytterkant cell. Min oro är att hög fart ska dra åt sig volymnedlastare som tynger nätet."

Måste nog tyvärr erkänna mig skyldig!
3 barn(slynglar i tonåren) som spelar allt som går att spela, samtidigt som dom lyssnar på Spotify, kollar nån film, chattar och använder Skype!
Jag själv som försöker arbeta seriöst och en hustru som surfar allt hon kan avseende hundar & uppfödning.

har rest önskemål till ICE om trafikmätning i routern + kunna tilldela bandbredd på olika anslutningar.

Men det funkar! alltså att dom (oftast) kan göra allt detta på en gång!

Min nödutgång när det blir för segt är Telia, en halv pinne på UMTS om jag skickar upp dongeln nån meter ovanför huset.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

14

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

LasseT skrev:

"Man undrar ju stilla vilka farter som kan fås i ytterkant cell. Min oro är att hög fart ska dra åt sig volymnedlastare som tynger nätet."

Måste nog tyvärr erkänna mig skyldig!
3 barn(slynglar i tonåren) som spelar allt som går att spela, samtidigt som dom lyssnar på Spotify, kollar nån film, chattar och använder Skype!
Jag själv som försöker arbeta seriöst och en hustru som surfar allt hon kan avseende hundar & uppfödning.

har rest önskemål till ICE om trafikmätning i routern + kunna tilldela bandbredd på olika anslutningar.

Men det funkar! alltså att dom (oftast) kan göra allt detta på en gång!

Min nödutgång när det blir för segt är Telia, en halv pinne på UMTS om jag skickar upp dongeln nån meter ovanför huset.

"Alternativ" finns för just trafik delning men inte i deras orginal router, utan om du t.ex. köper en gammal Linksys WRT54G för några hundra och lägger in DD-WRT firmware så öppnas många möjligheter.
Alltså får linksysen bli en slav router för att hantera de lilla extra.

"QoS, Bandbreddsfördelning (Optimera för Spel och tjänster / Nätmask / MAC / Ethernet Port Prioritet)"
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/DD … tionslista

Så t.ex. du kanske vill sätta att ynglignarna enbart får surfa mellan 06:00-22:00 och får endast använda 0.2mbit.

Routrar som stödjer DD-WRT.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/DD … _av_DD-WRT

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Finns det inte någon efterföljare till wrt54 g eller gl som stödjer dd-wrt?
En sak jag gillar med dd-wrt är att jag kan fjärradministrera routern och se vilka IP som är anslutna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av Rikard (2010-02-20 14:23:14)

Sv: ICE ska ha presskonferens kl. 14:00

Här finns det en sökmotor där man kan se vilka som stöder DD-WRT http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Verkar som det går att få till det på en Dir-615 med modifierad firmware.