1

Tråd: VirtualPC och mobilt bredband

Hej,

inte säker på i vilket forum jag ska ställa frågan , så jag chansar här.

Jag jobbar en hel del mobilt och behöver ofta koppla upp mig mot div. kunder via nätet. För att fortsätta ha en fungerande dator så har jag installerat VirtualPC där jag kan skapa en massa virtuella datorer med olika VPN-klienter för att ansluta mot de olika kunderna.
Normalt när man startar VPC så tilldelas den nya VPC'n en IP-adress via DHCP (vilket funkar toppen när jag kör t.ex. ICE och deras D35), men ibland så måste jag använda min Telia-koppling via Option 505 och där får jag bara en IP på modemet och kan inte skapa en ny IP för VPC'n.
Vad är den enkla lösningen på detta.

Förstod nån frågan?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

Har tyvärr inget matnyttigt att komma med.

En fråga bara:
Du tycker inte du är en aningens övernojjig när du måste köra med VPC för att koppla upp dig mot dina kunders datorer? Eller dina kunder kanske har extra farliga virus?

Jag menar det tar ju inte mycket mer än en timma att slänga in ett OS på nytt och installera lite programvara. Men iofs om alla dina kunder har stygga virus som smittar ner din dator så kan det va en aning tråkigt, men detta låter ganska osannolikt om du frågar mig. smile

3

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

LasseT skrev:

Normalt när man startar VPC så tilldelas den nya VPC'n en IP-adress via DHCP (vilket funkar toppen när jag kör t.ex. ICE och deras D35), men ibland så måste jag använda min Telia-koppling via Option 505 och där får jag bara en IP på modemet och kan inte skapa en ny IP för VPC'n.
Vad är den enkla lösningen på detta.

Förstod nån frågan?

Jag kör MASSOR av virtuella maskiner.
Du skriver aldrig vilken Virtuel Maskin programvara du använder dig av.

Är det så att du kopplar upp med Option modemet från din Host (huvudmaskin) eller låter du din virtuella maskin få access till modemet?

Om det är din Host som ansluter till internet, Då måste du ställa om att nätverks kortet är i NAT läge istället för bryggat läge.
Då kommer virtuella maskin programvaran att göra en NAT..

DOCK så vet jag att tex vmware har problem med att NAT:a VPN traffik text PPTP.

Så här brukar jag göra då.

1. Slår på NAT på nätverks interfacet för den virtuella maskinen
2. Koppla upp mig från min host till internet,
3. Låt hosten koppla upp sig på VPN
4. Nu kan den virtuella maskinen koppla upp sig in i VPN:et genom hosten

Dock är detta en säkerhetsrisk då min Host maskin är ju inkopplad i VPN:et oxå.

Så mitt tips är att låta den virtuella PC:n få access till Modemet och installera drivrutinen till modemet och sedan ansluta till internet från den.

Mvh
Mathias

4

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

Scinner skrev:

Har tyvärr inget matnyttigt att komma med.

En fråga bara:
Du tycker inte du är en aningens övernojjig när du måste köra med VPC för att koppla upp dig mot dina kunders datorer? Eller dina kunder kanske har extra farliga virus?

Jag menar det tar ju inte mycket mer än en timma att slänga in ett OS på nytt och installera lite programvara. Men iofs om alla dina kunder har stygga virus som smittar ner din dator så kan det va en aning tråkigt, men detta låter ganska osannolikt om du frågar mig. smile

Det är inte jag som är nojig, det är mina kunder!

Dessutom så har alla olika VPN programvaror, och om du har testat nångång att installera mer än 2 VPN-klienter på din dator så vet du att det är ett säkert sätt att få strul med datorn!

Och jag kan INTE avsätta 1 timme varje gång jag behöver koppla upp mig för att installera nya OS.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

5

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

Mathias,

jag använder Micrsoft VirtualPC.
Ide'n om att installera modemet i VPC'n är antagligen det enklaste sättet, tänkte bara inte på det :-}

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

LasseT skrev:

......

'kräv' att dom skaffar routrar med webb baserade vpn... funkar YBER för mitt brukande iaf, samt billiga och man slipper alla J.vL.A clienter och licenser som blir skvalpande i datorn.

7

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

Varför inte köra Logmein eller GotomyPC?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

Jonas,

jag kan inte ställa några krav utan får "köpa" de sätt som dessa anger för remoteaccess (försök övertyga en IT-avdelning på ett större företag om att att de gör fel!), så enkelt är det om jag vill dem som kunder, alternativet är att åka och sätta sig onsite vilket jag helst undviker att göra i onödan.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

9

Sv: VirtualPC och mobilt bredband

du kanske miklar med en kund jag dumpat pga krångel, he he.