1 Senaste redigerad av patb (2009-11-29 16:09:14)

Tråd: Lite experiment med YAGI

Hej, nu har jag fått upp en YAGI ute i skogen där jag bor.

Jag har en D35 och har med orginal pinnarna inomhus max kommit upp i runt 0,35 Mbit i RX nån enstaka gång 0,2 Mbit i TX men ligger normalt runt 0,1 Mbit.

Jag har nu testat lite med en Yagi, en Aerial Oy AV1467-460 med 6dBi i förstärkning.
En väldigt dyr sak och det man får för pengarna är lång livslängd och väldigt bra vindtålighet, själva förstärkningen är fortfarande bara 6dBi som även kan fås med billigare antenner.

Jag har riktat mot fyra master:
Namn            Avstånd      Riktning
SE-UPP4825B    30.145km      302°
SE-UPP4890B    19.594km      265°
SE-UPP1047A    28.527km      202°
SE-UPP1046C    19.673km      17°

När jag riktar mot 202° så kör den ändå mot 17° eftersom den bara har 13dB i fram-backförhållande och det står ett stort hus mitt i vägen åt det hållet.
Det blir fortfarande ganska bra RX mellan 0,8 - 1 Mbit/sek men däremot blir TX hemskt runt 0,1 Mbit/sek. Signalstyrkan landar på -90 dBm.
Om jag riktar den mot 17° i stället, vilket är den bästa masten att rikta mot i mitt fall, så hamnar jag på RX ca 1,8 Mbit/sek och TX ca 0,9 Mbit/sek. Signalstyrkan landar på -79 dBm.

När jag kör mot 265° eller 202° så får jag runt samma signalstyrka -86 till -87dBm och ungefär samma RX ca 1 Mbit/sek och TX ca 0,5 Mbit/sek.

Alla test angivna ovan är med antennen Horisontellt polariserad, med antennen Vertikalt polariserad så blir alla test sämre.
   
En till grej jag märkt är att om jag står på taket och riktar då kan jag inte köra med USB eftersom dom grejorna sitter inomhus, så då har jag använt mig av svarstiden på tptest och signalstyrkan i AxessManager plus en kompass förståss.
Det verkar som svarstiden ökar markant så fort jag riktar lite "fel", om jag riktar "spot on" så blir svarstiden lätt under 100ms, annar över.

Det va lite om hur jag gick till väga och vad som fungerar bäst för mig.

2

Sv: Lite experiment med YAGI

Snyggt test!

Antennerna

http://www.aerial.fi/ep/tiedostot/aerial-uhf.pdf

verkar proffsiga men jag tvivlar på att det är värt att gå upp väldigt högt i pris såvida antennen inte sitter väldigt svåråtkomligt. Vore kul om du så småningom testade med en till (gärna billigare) antenn på den andra utgången.

Märkligt med ytterligare ett vittnesbörd om att horisontell polarisering funkar bättre. Inget vatten angivet där.

Om du använder RF status monitor och USB kan du se vilka basstationer D35 låser på. Med en iphone och logmeincom eller ngt vnc program kan man ta in en bit av PCns skärm, tex fönstret med status monitor - allt över wifi och på så vis få all infon i realtid däruppe (om det inte är för kallt och jäkligt). Vill man bara kolla pingtid är ping -t i command prompt bra, då får man svarstid varje sekund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Lite experiment med YAGI

Jag bor mitt ute i skogen, så det är mest träd(inget vatten).

Jag tror inte heller på nån skillnad mot en billigare, det är just kvalitén på materialet som är skillnaden, tjockleken på aluminiumen och "plasten".
Såg att den här antennen vägde lika som en billigare 8 elementare som va 1,4 meter lång, den här är bara 57 cm.

Ja har sett en del antenner som är av den billigare modellen som suttit uppe i 10 år på en 12-14 meters höjd och det är inte mycket kvar av dom.

Jag är sugen på att skaffa mig en till för RX och se om det gör nån skillnad på hastigheten. Är det nån som vet vad den antennen som marknadförs som ice.net riktantenn acy har för gain?
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=20870

Sen kör jag inte med några adaptrar för att få kablaget och passa utan pressad N-kontakt i ena änden och pressad TNC i andra och däremellan RG213. Det kanske gör nån skillnad.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-03 17:04:09)

Sv: Lite experiment med YAGI

Du säger inte hur lång antennkabeln är men visst är det bra att undvika dämpning på vägen ned  genom att ha kabel med låg förlust och få och rena övergångar. 

Bästa signal du får från basstationer två mil bort är -79 dBm. Detta är enligt Ice bättre än mycket stark signal, fem pinnar. Det kan jag få med en enkel rundstrålande antenn på D35 en mil från basstationen (sgs fri sikt). Ändå blir farten bättre med en riktantenn, förmodligen pga av att jag får in mindre multipathsignaler från basstationenn och färre andra signaler. (Multipath används mest i GPS sammanhang, det är indirekta signaler som studsat och snurrar till positionsbestämningen).

Förmodligen dämpar skogen du har runt omkring dig en hel del. Dessutom orsakar den reflexer. Med en riktantenn med hög dämpning i andra riktningar än rakt fram selekterar du rätt signal*.

Vad gäller antenn på RX kontakten så ökar ju antalet kombinationer att testa. Riktantenn, rundstrålande, polarisering, inriktning. Intressant med tanke på att  450 och Ice just uppfattas som bredband för de djupa skogarna.

De gamla allgonantenner jag köpte för tjugo år sedan är heavy duty. Däremot inte ACY7 som jag pushat för tidigare, vitsen för mig var just att den var lätt. Bra att utförandet och väderbeständighet kommer upp som kriterier för vad som skiljer antenner åt. Ice och Infoferenda är väldigt rädda för att överinformera konsumenterna. Direktbeställer du de finska antennerna?

Att wimax på flera GHz inte funkade i tallskog pga dämpning i barren vet man, men det vore intressant att se något om 450 i skog jämfört med 900 och 2GHz. Sedan kommer det ju ett mobilt bredband straxt under 900 också. Hur är dämpningen där i skog jämfört med 450? Hur skilder det sig mellan lövskog och barrrskog, mellan lövat och avlövat. Den spontana  känslan är väl att signalpenetrationen i miljö som dämpar mer än den ger reflexer (som byggnader) är bättre ju lägre frekvensen är men om detta är sant är ju osagt.

*På tal om spridning och skog och Finland, så här på sjutitioårsdagen av vinterkrigets början så  minns jag vad de sade oss i lumpen när vi jämförde våra simpla k-pistar med 9 mm pistolammunition med ryska AK47or. Erfarenheten av strid i skog under vinterkriget var att kpistarna var bättre eftersom andra starkare vapens kulor rikoscheterade mer och spred sig hur som helst vilket var farligt för de egna styrkorna. Kanske ljög våra befäl  bara, som Per-Albin.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Lite experiment med YAGI

Hej, nu har jag lekt lite igen.

Jag slängde på ett maströr till ovanför Yagin och i toppen på det sitter en styck Smartec Wireless AB VO450, matad med ca 10 meter RG213 med dubbla N-hanar i ändarna och en övergång från N-hona via RG58 (1 meter) till TNC-hane.
Detta för att det skulle bli smidigt och böja den mot kontakten på andra sidan modemet.

Yagin sitter som förut med ca 10 meter RG213 med en N-hane i ena änden och en TNC-hane i andra.

Resultatet blev som följer.

http://www.p0.se/uallfiles/statusmon1.jpg

http://www.p0.se/uallfiles/tptest1.jpg

RX1 RSSI pendlar mellan 78-79 dBm och RX2 RSSI pendlar mellan 84-85 dBm, ganska bra diff mellan en blindkäpp och en 6 dBi's Yagi.. big_smile

Jag va som sagt uppe i 1,8 Mbit/sek i RX men det verkar som det mer "normala" landar runt 1,5. Verkar ligga ganska stabilt där för det mesta.

Till sist en liten bild på antennerna.

http://www.p0.se/uallfiles/antenn.JPG

6 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-01 14:19:22)

Sv: Lite experiment med YAGI

Now you'r getting serious... verkar som om en till radioamatör kommit till forumet. 

Den här länken visar att upplänks (tx) farten kan öka avsevärt med en bra riktantenn även om man redan har bra signalstyrka och Ec/Io kvot, förmodligen för att man undertrycker multipath och störande signaler.

http://evdotips.blogspot.com/2009/03/pa … ignal.html

det är samma slags CDMA som ICe men på 1900 MHz så han kan använda en parabolisk gridantenn (en äldre modell av satellit-tv-antenn som dessutom ger 24 dB förstärkning på WLAN dvs otillåtet bra). Modemet tror jag är en variant av D50. Här info om antennen:

http://evdotips.blogspot.com/2008/10/pa … tenna.html

en sådan antenn kan naturligtvis ocskå användas för 3G.

EDit: I den här länken visar Dennis att han får bättre fart om han med en riktantenn undertrycker signaler från andra basstationer som hans modem vill låsa på samtidigt:

http://evdotips.blogspot.com/2008/02/di … nt42982467

den tråkiga basen PN 87 trillar ur och Ec/Io för PN 450 förbättras till -1.2. Data rate control gick till max och packet loss från 62 procent till noll. Klicka på bilden så kommer den i storformat. Rx power -74dBm, som redan är gott nog, förbättras till -66 med en enkel panelantenn.


När vi ändå är inne på pimp my antenna upprepar jag att det finns kinesiska gridparaboler för 450 med diameter över två meter.



Till evdotips siten kommer man via den länklista med cdma-siter som fanns i slutet av en thailändsk tråd nämnd igår.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av patb (2009-12-01 19:05:24)

Sv: Lite experiment med YAGI

Kom hem precis och nu verkar masten rejält nedlastad, testa lite olika grejor.

Med endast blindkäppen på modemet så fick jag löjligt låg speed + att den höll på och byta mast hela tiden vilket resulterade i en hel del misslyckade försök och få nån data överhuvudtaget.

Med endast Yagin monterad fick jag runt 4.5 dB i Ec/Io,0.38 Mbit/sek i download och 0.48 Mbit/sek i upload.

Med Yagin på RX/TX och blindkäppen på RX så fick jag 1.8 dB i Ec/Io, 0.87 Mbit/sek i download och 0.48 Mbit/sek i upload.
Här verkar man tydligt se skillnaden med och utan diversity mottagning. Nu blev jag sugen på och kasta upp en Yagi till.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-02 09:20:33)

Sv: Lite experiment med YAGI

Kvällens hypotes för min del är att den rätt låga nedströms-hastigheten skulle kunna förbättras med en ännu kraftigare riktverkan för att få renare signal i skogen. Du skulle haft något liknande den 17elements allgonyagi jag köpte 1991.  Sådana borde finnas begagnade - eller så kanske de ligger på någon vind hos dem som tog över Allgon. Radioamatörerna på 432 MHz kanske känner till några till salu.  För att syftet ska nås måste dock fram back förhållandet vara stort och ta bort oönskade signaler också.

När man vrider om antennen från vertikalt till horisontellt får man en smalare öppningsvinekl i horisontalplanet. Om man då antar att dålig datafart beror på multipath pga scatter (spridning) i skogen framför såskulle man minska inflödet av signaler som gått omvägar.

Upprepade studsat ändrar också polarisationen så till slut så vet inte antennen om huruvida ursprungssignalen var vertikal eller horisontell.

Bästa boten vore att höja antennen tillräckligt mycket för att signalen inte ska behöva studsa fram bland en massa träd. Effeken av att höja antennen i skog är påtaglig. Har jag märkt med NMT900 på den tiden det begav sig, antenn i toppen på ett kolfiberspö, samma med GSM (ericsson telefoner hade antennkontakt)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av patb (2009-12-03 12:09:03)

Sv: Lite experiment med YAGI

Jag köper den hypotesen. smile

Det verkar ha hänt grejor nu efter att all fukt i alla träd har kristalliserat sig och blivit is istället. Nu är det bättre signalstyrka med vertikal polarisation, signalstyrkan vid horisontell blev sämre än med blindkäppen, jag går nu sämre mot 17° och har därför riktat om mot 265°.
Jag får där i alla fall högre download än upload. Ligger uploaden runt 0.8 så ligger downloaden över 1 i alla fall (det varierar lite så klart) och sjunker downloaden så sjunker även uploaden så det känns som ett mer normalt beteende.

Jag har höjt yagin så mycket det går på befintliga maströret och tänkte väll senare flytta upp grejorna på skortsstenen, då blir det i alla fall en 4-5 meter till.

Vidare har jag beställt en 12 elements yagi, så där får vi se om det blir någon skillnad. big_smile

Mer rapporter kommer bara postbefodran sköter sitt. wink

En intressant sak och notera är att mot 265° så har jag samma signalstyrka -86 dBm som jag hade i den inledande posten, mot 17° har den försämrats märkbart så det verkar ha varit ett "fenomen".

10

Sv: Lite experiment med YAGI

Kul, blir intressant att se hur det blir  när vintern är över och skogen ser annorlunda ut.

Det går inte att föreställa sig radiovågor men så småningom får man radioempati där man anar sig till vad som funkar bäst. Ungefär som att begripa vad katten vill. Då nu fukten blivit is måste mycket ha  ändrats, framför allt sjunker ju luftens vatteninnehåll.

Både Sveaskog och SCA har ju blivit företagskunder hos ice.net. Dina iakttagelser om föränderliga mottagningsförhållanden i skog borde vara intressanta för dem som är ute i skogen och ska koppla upp sig via Ice. Inga fasta regler gäller, ibland bättre horisontell, ibland vertikalt. Stå still och högt är nog ett bra grundtips.  Dom får väl uppfinna en antenn som kan fällas ut med hydraulik på skotarens arm. Skotaren har ju sedan inget problem med att inta olika lägen... Mycket roligare än en trist liten 450 dutt på taket.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Lite experiment med YAGI

Ska bli kul och se vad som händer över året. Jag går i väntans tider på den nya antennen, så länge får jag nöja mig med denna..
http://www.p0.se/uallfiles/nyantenn.jpg

Testade lite snabbt att rikta den inomhus mot samma mast som den på taket.
Det jag kunde mäta upp var att med Yagin på taket och blinkäppen landade jag på 0.5 till 0.7 Mbit och med den här ansluten inomhus (på RX) så landade jag på 1.1 till 1.2 Mbit så nån skillnad verkar det göra.

Den ersätter blindkäppen i morgon kväll. Hoppas 12 elementarn infinner sig i morgon också.

12

Sv: Lite experiment med YAGI

I morgon blir det någon plusgrad som kallast norr om uppsala enligt min favoritsajt new.meteo.pl så du får väl rikta antennerna horisontellt igen... Inget regn och max 4 sekundmeter sydostlig  vind. Råfuktigt. Lycka till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av patb (2009-12-05 15:25:50)

Sv: Lite experiment med YAGI

Vi har haft plusgrader i två dagar nu.
Nu sitter 2 st likadana antenner uppe.

Ec/Io är nere och pendlar mellan -0.9 till -1.4 dB nu, tyvärr verkar det va ganska belastat i nätet så jag får ingen bra download, ska bli kul och se lite senare i kväll/natt.

Råfuktigt har det varit, det syns klart och tydligt under värmepumpen..

14 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-06 00:48:42)

Sv: Lite experiment med YAGI

Hur går det borta i Hemingsby? Länskartan-gis inzoomat på fastighetskartenivå visar hur skogen och fälten ligger.

lattjo att den basstation i 17 grader från dig  som ligger lite norr om linjen Östhammar - Dannemora skulle vara så belastad  Problemet för dig är dock att du ligger i minimum mellan basstationens lober åt sydöst respektive sydväst. Det kan göra att din anslutning hoppar mellan de två loberna 1046 A och B. Andra har rapporterat sådana problem här på forumet. Och det går ju inte att lösa med riktantenn eftersom båda ligger åt exakt samma håll.

Du har så många basstationer inom räckhåll att täckningskartan blir lite virrig och inte räknar upp dem konsekvent. Ta täckningskartan inställd på inomuhus och gå in i glipan mellan de två södra loberna så ser du att båda loberna kommer med i listan. 

I detta läge kan det vara bra att rikta antenn två mot en alternativ basstation som någon av de två mellan Uppsala och uppåt Tierp. Eller till och med antenn mot sydväst och den andra mot nordväst.

En annan sak som kan nämnas att de flesta täckningskartor är beräknade på topografiska terrängmodeller där den kraftiga lokala dämpningen av skog inte inkluderas. Jag har zoomat in på ett par små ställen i Småland där ice täckningskarta visar vita fläckar t o m med riktantenn. Tittar man efter med terrängkarta - fasighetskarta eller Google earth så kan den vita fläcken ligga över öppen mark medan intilliggande skog har täckning. Det är troligen nys.

Gotland är rätt platt. Ändå är loben ut från Visby åt havet inte större än de lober som rikts inåt landet mot söder och norr, snarare tvärtom. Tror jag inte på. Skogsdämpning är för svår att beräkna för de här stora cellerna förmodar jag.  Med riktantenn går det dock att få täckning var som helst utom i en del fjällområden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Lite experiment med YAGI

Alla ICE siter är ju tydligen byggda Norr, SydVäst, SydÖst och inte som andra operatörer där dom riktat en lob mot en storstad tillexempel och utgått från det.

Just av den anledningen så går jag bäst mot SE-UPP4890B just nu.

Dom två antennerna jag satt upp nu gör ingen större skillnad mot den lilla 6dBi'n och VHF pinnen, det enda som verkar bli bättre är Ec/Io.
Jag ska testa och rikta mot både 4890 och 1046 så får vi se.

16 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-06 11:10:20)

Sv: Lite experiment med YAGI

4890 B straxt norr Björklinge
1047 B hög mast öster om södra utfarten till Uppsala. Den gör att Ice funkade nere i underjordiskt garage när jag var i Uppsala för en månad sedan.

Det outredda problemet här är hur en basstation som 1046 som har ett minimum i sitt antenndiagram åt ditt håll tar emot signalen från din router. Det är många decibels skillnad på antenn-max och antenn-min. Det ginge inte heller att ha för stort  överlapp mellan treklöverns blad för då får man det här hoppandet som någon beskrev i ett inlägg.   Undrar om Ice kan styra detta och stänga ute en router från en antennlob för att undvika eventuella problem.

Att Ice har treklöverkonfigurtionen beror ju på att kravet på täckning över cirkulära områden med 62 km radie (en vald gräns). Cirklarna är det optimala sättet att täcka landet. Ritar man det hela som trearmingar istället med armarna separerade 120 grader utvisande max riktverkan i basstationens antenner så är det lätt att se att det blir områden mellan basstationerna där man kan sitta mitt i med bara ett par mil till masterna men ändå är  i antennminimum.

Så är det inte i ditt fall eftersom utplaceringen inte är regelbunden, både Björklinge och Uppsala ligger snarare i max. Eftersom det är signalstyrka och eventuell belastning på var och en av de tre cellerna i varje mast  som räknas och inte antalet kilometer dit så kan det mycket väl vara så att en något  avlägsnare masten tar emot din router bättre. Om sedan skiftande väder och andra naturförhållanden modifierar situationen ute i skogen så blir det ju svårt att alltid ligga på topp.

Detta till skillnad från 3G operatörerna som ställer masten vid en stor väg och skickar en lob upp och en lob ned utmed vägen medan den som sitter i skogen i sin stuga vid sidan av masten får tji signal. Fast just i Uppland har tydligen axeln Uppsala - Gävle favoriserats.

Kollade utbyggnadsplanerna enligt täckningskartan och det händer inget i området. Annars hade en basstation mellan Alunda och Knutby bättrat på situationen i Upplands vita fläck.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Lite experiment med YAGI

Lite update.

Nu har jag fått (köpt) en lite bättre antenn, 12 elementare riktad mot SE-UPP4890B, i kombination med blindkäppen så ger det ett Ec/Io runt 1.5 och en download just nu runt 2 Mb/s.

18

Sv: Lite experiment med YAGI

jonasolof skrev:

4890 B straxt norr Björklinge
1047 B hög mast öster om södra utfarten till Uppsala. Den gör att Ice funkade nere i underjordiskt garage när jag var i Uppsala för en månad sedan.

Det outredda problemet här är hur en basstation som 1046 som har ett minimum i sitt antenndiagram åt ditt håll tar emot signalen från din router. Det är många decibels skillnad på antenn-max och antenn-min. Det ginge inte heller att ha för stort  överlapp mellan treklöverns blad för då får man det här hoppandet som någon beskrev i ett inlägg.   Undrar om Ice kan styra detta och stänga ute en router från en antennlob för att undvika eventuella problem.

Att Ice har treklöverkonfigurtionen beror ju på att kravet på täckning över cirkulära områden med 62 km radie (en vald gräns). Cirklarna är det optimala sättet att täcka landet. Ritar man det hela som trearmingar istället med armarna separerade 120 grader utvisande max riktverkan i basstationens antenner så är det lätt att se att det blir områden mellan basstationerna där man kan sitta mitt i med bara ett par mil till masterna men ändå är  i antennminimum.

Så är det inte i ditt fall eftersom utplaceringen inte är regelbunden, både Björklinge och Uppsala ligger snarare i max. Eftersom det är signalstyrka och eventuell belastning på var och en av de tre cellerna i varje mast  som räknas och inte antalet kilometer dit så kan det mycket väl vara så att en något  avlägsnare masten tar emot din router bättre. Om sedan skiftande väder och andra naturförhållanden modifierar situationen ute i skogen så blir det ju svårt att alltid ligga på topp.

Detta till skillnad från 3G operatörerna som ställer masten vid en stor väg och skickar en lob upp och en lob ned utmed vägen medan den som sitter i skogen i sin stuga vid sidan av masten får tji signal. Fast just i Uppland har tydligen axeln Uppsala - Gävle favoriserats.

Kollade utbyggnadsplanerna enligt täckningskartan och det händer inget i området. Annars hade en basstation mellan Alunda och Knutby bättrat på situationen i Upplands vita fläck.

Kanske kan vara kul att veta, men det finns en basstation för Ice strax söder om Dragon Gate ( Kineshotellet vid Dalälven )


" Fast just i Uppland har tydligen axeln Uppsala - Gävle favoriserats. "

- axeln Uppsala - Gävle ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2010-02-09 12:07:36)

Sv: Lite experiment med YAGI

Sorry, jag bor i ett franskspråkigt land sedan tjugo år. Dans l'axe bör väl heta utmed sträckningen på svenska.

Patb

Vilka basstationer visar RF status monitor att du är ansluten till? flera?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Lite experiment med YAGI

jonasolof skrev:

Sorry, jag bor i ett franskspråkigt land sedan tjugo år. Dans l'axe bör väl heta utmed sträckningen på svenska.

Patb

Vilka basstationer visar RF status monitor att du är ansluten till? flera?

jag är inte insatt i RF status monitor och sedan använder jag väldigt sällan min uppkopplingen genom Ice.


Men då jag bor inne i Gävle så gissar jag på att jag blir ansluten mot Gävlemasten
( TV-FM mast )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Lite experiment med YAGI

discover - hur gick det på färjan?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Lite experiment med YAGI

jonasolof skrev:

discover - hur gick det på färjan?

Har inte kommit iväg än, nytt datum blir i Juni. Ska försöka köpa en magnetantenn innan ( bör ju vara perfekt på ett fartyg )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Lite experiment med YAGI

Jag tror inte att en magnetantenn är bättre än om du håller D35 med antennerna i ett plan, pröva horisontellt och vertikalt. Ska du ha något bättre får du pröva yagis. Viktigt är att stå högt upp med fri sikt åt det håll man hoppas få kontakt. Ska man verkligen DX-a så tar man laptop med RF status monitor. Då kan man se om basstationer hörs fast man själv är utanför cellerna eller hör för svagt för att det ska vara läsbart. Jag har testat lite att få kontakt i Danmark från tyskt fastland sydväst om Femahrn, drygt sex mil. Fem går inte sex. Tror inte estniska celler är större heller. Max 62 km.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Lite experiment med YAGI

jonasolof skrev:

Jag tror inte att en magnetantenn är bättre än om du håller D35 med antennerna i ett plan, pröva horisontellt och vertikalt. Ska du ha något bättre får du pröva yagis. Viktigt är att stå högt upp med fri sikt åt det håll man hoppas få kontakt. Ska man verkligen DX-a så tar man laptop med RF status monitor. Då kan man se om basstationer hörs fast man själv är utanför cellerna eller hör för svagt för att det ska vara läsbart. Jag har testat lite att få kontakt i Danmark från tyskt fastland sydväst om Femahrn, drygt sex mil. Fem går inte sex. Tror inte estniska celler är större heller. Max 62 km.

Har en riktantenn från Ice, dock tänkte jag endast mäta hastighet och övervaka modemet med mjukvaran som följde med.


Ska försöka ordna så att modemet kan få stå i en väska + batterier så jag själv kan sitta " innomhus " under test, kommer nog att testa under nattetid med för att slippa konstiga blickar som modemet kan dra till sig.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Lite experiment med YAGI

Ju mer man smyger desto värre blir det. Säg vad du gör istället om någon frågar, dvs jag kollar om jag kan få kontakt med trådlöst bredband över det här avståndet. När jag har testat på färjan Rödby Puttgarden och någon tittat undrande så har en förklaring funkat bra. Folk vet att trådlöst bredband är struligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.