1

Tråd: Dovado + Telenor?

Hej
Jag har ett modem Sony Ericsson MD400 som jag använder tillsammans med abonnemang FastPris från Telenor. Detta funkar perfekt när jag sätter USB-modemet rakt in i datorn.

Jag har nu köpt en Dovado UMR i hopp om att kunna skapa ett hemmanätverk. Jag har uppgraderat till nyaste firmware. Modemet kan dock inte ansluta till internet när det är kopplat till Dovado:n. Modemet identifieras men sedan händer inget mer, förutom att det står "Modem failed" (tror jag) under "Modem"-fliken i Dovado:s konfiguration.

Det står att nyaste firmware skall klara detta modem...
När man ansluter USB-modemet i datorn används ju ett speciellt program (Telenor Stay Connected) för att kunna ansluta.

Finns det någon som har lösningen på detta problem??

Tack på förhand

2

Sv: Dovado + Telenor?

Använder du PIN på ditt sim kort?
Isåfall tabort PIN koden och testa igen. Görs enklast genom att sätta sim:et i en telefon.


Modem limitations:
# Sony Ericsson modems do not display radio signal information in UMR's graphical user interface (GUI). This limitation is imposed by Sony Ericsson, and not by DOVADO UMR.
# Sony Ericsson modems do not support PIN code on SIM-card, if you have a PIN code on your SIM card please disable it in your computer or mobile phone first. This limitation is imposed by Sony Ericsson, and not by DOVADO UMR.

Mvh
Mathias

3

Sv: Dovado + Telenor?

Jag använder PIN på sim-kortet.
Förlåt en dum fråga, men hur tar man bort PIN? Måste den inte ha en sifferkombination?

/Robin

4

Sv: Dovado + Telenor?

Vet inte om det går att göra i Telenors Mjukvara.

Annars sätt sim kortet en mobiltelefon.
1.Starta up telefonen
2.Den kommer fråga efter PIN
3. Någonstans bland inställningarna i telefonen så kan du stänga av SIM Lås /Lock.

Sätt tillbaka SIM:et i ditt modem.

Mvh
Mathias

5

Sv: Dovado + Telenor?

Modemet är igång tack vare hjälpen med att ta bort PIN! Tack.

Dock verkar jag inte kunna ansluta till 3G när jag är kopplad via routern, bara 2G. Går hur bra som helst när jag sätter modemet direkt i datorn...

/Robin

6

Sv: Dovado + Telenor?

Vilka resultat får du på www.bredbandskollen.se ?
Vilket APN använder du?

Mvh
Mathias

7 Senaste redigerad av G-Man (2009-06-20 23:00:56)

Sv: Dovado + Telenor?

prova att forcera 3G, om signalen är 'så där' så väljer det 2g ganska ofta tycker jag iaf.
har haft auto, hela dagen igår, då var det korta stunder 3G och mest 2G,
idag har jag forcerat 3G, och det har brummat med 3G hela dagen klanderfritt och snabbt.

till och med voip/sip har funkat klanderfritt idag pga detta smile

8 Senaste redigerad av Snoopyman (2009-07-04 12:08:10)

Sv: Dovado + Telenor?

Resultat på Bredbandskollen är:
Skicka: 0,19 Mbit/s
Ta emot: 0,52 Mbit/s

APN (det enda som verkar funka för mig): internet.telenor.se

Sätter jag modemet direkt i datorn (i samma rum som när jag sätter det i routern) får jag mottagningshastighet på mellan 1,8 och 2,1 Mbit/s.

Är ju sannolikt 3G jag får in även med modemet i routern, men bara betydligt långsammare än vad mottagningsförhållandena verkar möjliggöra...

9

Sv: Dovado + Telenor?

Använd "Y"-kablen och prova igen. Samt, ska du ändra dina inställningar i SYSTEM->NETWORK SETTINGS och välja "3G" profil där, som beskrivet här: www.dovado.com/hspa