1

Tråd: E1550 os x leopard

Hejsan. köptre precis detta modem tillsammans med Comviq surf.
Men jag får det inte att funka under os X. Jag kan installera programet och starta det. Men jag får hela tiden upp ett meddelande att "NetworkStatus" har krachat och måste startas om eller ignoreras.
Jag har provat både att starta om det och ignorera det utan resultat. Samma ruta dyker upp hela tiden.
Jag hitta väldigt lite information om detta modem på internet i övrigt så om någon vet ett annat dialer-program eller drivrutiner skulle jag bli glad.

Just nu måste jag köra parallels och windows cp för att kunna köra.. wink

2

Sv: E1550 os x leopard

Hade inga problem med att installera comviq mjukvaran på min 10.5.7 maskin.

Mvh
Mathias

3

Sv: E1550 os x leopard

Hmm.. Har precis installerat om hela datorn dessutom så det borde ju funka.
Det verkar vara något med java som gör att detta inte funkar jag får prova att installera om javaVM.

Finns det några drivrutiner på nätet?

4

Sv: E1550 os x leopard

Alla drivrutiner som behövs för Mac OS X 10.4 och 10.5 är inkluderade i modemet.
När det väl är installerat och man kört det medföljande connect-programmet (som tycks vara skrivet i java och drar en hel del onödig CPU när det bara ligger inaktivt) en gång för att välja profil och få in rätt APN i modemet behövs det inte längre.

Gör istället som så, efter första körningen och uppkopplingen, att du helt enkelt bara väljer "Anslut" i Anslutningsmenyn som du kan lägga uppe till höger, eller i nätverksinställningarna. (PIN-kod måste vara avstängt)

OS X "ringer upp" och allt är klart. Connect-programmet behövs bara för att se signalstyrka, SMS:a, ladda kontantkort, ändra APN, mata in PIN-kod.

För normal anslutning till internet klarar sig systemet helt självt.

Har testat detta under både 10.4 Tiger och 10.5 Leopard. Den medföljande mjukvaran och drivrutinerna fungerar dessutom problemfritt med e220.

5 Senaste redigerad av Lardh (2009-06-09 15:30:35)

Sv: E1550 os x leopard

Jag noterade också att e1550-modemet gör en märklig "bort-och-tillkoppling" på USB-porten efter någon minut, om inte drivrutinerna är installerade.

Det kan alltså vara en bra idé att ansluta det till datorn, enheten "Surfstickan" monteras, sedan vänta en minut, enheten kommer att försvinna och komma tillbaka igen (eventuellt med en varning att man tog bort en enhet utan att mata ut den), och därefter köra installationen.

Detta kan iofs ha varit bara mina datorer som var lurviga ... :-)

6

Sv: E1550 os x leopard

När jag labbade med modemet så kom jag fram till att modemet gör en modeswitch från CD läge till modem läge efter 1 minut.
Dvs då går det inte att komma åt "cdromen" längre på modemet.

Var så i linux iallafall.
Mvh
Mathias

7

Sv: E1550 os x leopard

Jag har också exakt samma fel. Provat att ominstallera ett antal gånger. Inget hjälper. På Comviqs Support tycker de man ska ringa till Apple.

Lardh: Var hittar man anslut? Jag antar att det borde finnas under Network och att det där borde finnas ett modem. Men nått sånt har jag inte.

8

Sv: E1550 os x leopard

Ha!

Jag drog ner 3s drivisar för e220. Ändrade apn till data.comviq.se. Funkade finfint.

9 Senaste redigerad av P.s (2009-09-07 16:40:17)

Sv: E1550 os x leopard

Fins det nån som vet var man kan få upplåsnigskoder gratis ??

10

Sv: E1550 os x leopard

Hörde om någon sida där de stod att de var gratis, men vettefan de såg inte ut som de när jag gick in.

Så tror nog man måste pynta för alla former.
Sen diffar de lite mellan 10-25 euro.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!