1

Tråd: Option Icon 505

Telia har valt att använda Option Icon 505 till sitt turbo-3G+ nät.

http://www.telia.se/privat/produkter_tj … _byt_modem

2

Sv: Option Icon 505

Intressant att de har sagt en tid när de kommer nu.
Kommer nog försöka köpa ett sådant.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Option Icon 505

Tjo!
var och tog mig mobilt bredband hos Telia här i Eskilstuna och fick
Option iCON 505 som usb modem. smile
Har lite svårt att få den att fungera för modemet skall innehålla
drivrutiner för både windows och Os X men har bara till windows.
Tänkte: inga problem till tillverkarens sida o hämta. Snopet ser jag att
modellen inte finns i deras sortiment och de nyaste drivissarna behöver
imei eller serienummer för att komma åt och sida känner inte igen dem. sad
Får palla ner till butiken, men har inte riktigt förtroende för deras
kompetensen när de gäller Mac och Os X...

4

Sv: Option Icon 505

Du kan testa att ringa eller maila  Option i Belgien. De borde kunna lösa problemet. De talar förmodligen bra engelska. Jag ringde de en gång och en mycket hjälpsam dam svarade.

Kontaktinfo: Sales related requests
Please contact sales@option.com
Tel +32 16 317 411
Fax +32 16 207 164

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Option Icon 505

så här kan det se ut med 505'an smile  (bor i skogen hehe)

http://img55.imageshack.us/img55/4113/resultat.jpg

\\splex

'Äfter rägn kåmmeer sooolskeeén, de tycker ja e braa'

6

Sv: Option Icon 505

pal knatade till telias butik, med liknande problem, fick annat modem som skulle funka... han ringde, och sa vad han gjort...
när jag kollade på det och nya modemet klarar 'bara' 6mbit, men han betalar fortfarande för den högre...
snyggt jobbat telia!
haha
borde han inte fått drivisar istället?

antar att modemen är hårdvaluta...
gäsp

7

Sv: Option Icon 505

Jag var på telia idag för att skaffa mobilt bredband och fick med mig ett Option Icon 505 hem. Står på kartongen att det ska funka med OSX och killen i butiken hävdade att det skulle funka. När jag kom hem så visade det sig att det bara är drivrutiner med till WIndows.

Mailade sales@option.com och frågade var man kan ladda ner drivrutiner och fick då det här svaret:

sales@option.com skrev:

Dear Sir,

The 3G device you have purchased is an OEM product. We are sorry that we are not able to assist you with your support inquiries. The product has been commercialized and is supported by your local supplier. Please contact your local supplier-support helpdesk (Teliasonera Sweden).

Telia säger att de kommer släppa drivrutiner vecka 27, så det är väl bara att vänta..

8

Sv: Option Icon 505

somayo skrev:

Jag var på telia idag för att skaffa mobilt bredband och fick med mig ett Option Icon 505 hem. Står på kartongen att det ska funka med OSX och killen i butiken hävdade att det skulle funka. När jag kom hem så visade det sig att det bara är drivrutiner med till WIndows.

Mailade sales@option.com och frågade var man kan ladda ner drivrutiner och fick då det här svaret:

sales@option.com skrev:

Dear Sir,

The 3G device you have purchased is an OEM product. We are sorry that we are not able to assist you with your support inquiries. The product has been commercialized and is supported by your local supplier. Please contact your local supplier-support helpdesk (Teliasonera Sweden).

Telia säger att de kommer släppa drivrutiner vecka 27, så det är väl bara att vänta..

H Ä V   K Ö P E T  !!!
av bara princip,
köp det igen när dom får det att funka nästa år

9

Sv: Option Icon 505

Att drivisarna kommer v27 (förhoppningsvis) är helt ok för mig.
ska på läger v26 så det blir inte mycke att sitta o surfa där.
Men det är bra om de verkligen kommer v27 för v28 tar vi husbilen och börjar sakta men säkert ta oss norr ut... så småningom hela vägen till nordkap (undra om man har täckning där) big_smile

10

Sv: Option Icon 505

Konstigt att de står på options sida att de stödjer OSX, är det skillnad på det brandande från Telia?

Ingen som sitter med ett orginal icon 505 som kan ta en titt i filarkivet som Option har, man måste logga in med IMEI och SerieNr från modemet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Option Icon 505

Suttit och tittat igenom options filer nu men inte hittat mycket.

Kanske värt att testa att installera denna.
GlobeTrotterConnect3.0.25_P0126.dmg

Och denna
Option USB Drivers v1.10.0 for Mac OS 10.4 and 10.5.zip

Båda hittas här under.
http://www.mobilabredband.se/files/___Option+GTConnect

Edit:
Finns de ingen mer operatör som kör med icon 505 i vår värld?
Då de kan ha filerna på sin sida.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Option Icon 505

Andreas skrev:

Suttit och tittat igenom options filer nu men inte hittat mycket.

Kanske värt att testa att installera denna.
GlobeTrotterConnect3.0.25_P0126.dmg

Och denna
Option USB Drivers v1.10.0 for Mac OS 10.4 and 10.5.zip

Båda hittas här under.
http://www.mobilabredband.se/files/___Option+GTConnect

Edit:
Finns de ingen mer operatör som kör med icon 505 i vår värld?
Då de kan ha filerna på sin sida.

Testade med de där filerna men verkade inte funka med de drivrutinerna tyvärr.

13

Sv: Option Icon 505

häv det, skicka en signal till telia att SLUTA sälja saker som dom inte har full funktion på ännu... finns inga garantier att det funkar senare, dom kan som tidigare 'våra modem stödjer bara windows'
. slut

varför betala för något som du inte kan använda?
om dom är hjälpsamma/seriösa så fixar dom drivrutiner direkt!

14

Sv: Option Icon 505

Fick låna ett annat modem så det är lugnt..

15

Sv: Option Icon 505

Jag köpte mitt på www.promobility.se. Kom med bud dagen efter. Sjukt bra leverans. Säljer visserligen bara till företag. Framgick dock inte att de hade den i lager hemma så jag ringde och de svarade direkt och sa att det finns hur mycket som helst för omgående leverans. Köpte med Telias kampanj med fri månadsavgift året ut. 0 bagis för modemet om man binder i 18 månader. Bra skit smile

16

Sv: Option Icon 505

Hmmm, det är vecka 27 nu och inga os x drivisar så långt ögat når. Skall åka iväg på fredag så man vill ju få dem så snabbt som möjligt så man kan testa att allt funkar rätt innan man sitter i en husbil o knatar uppåt norr. Kommer att ha min iPhone som jag kan använda som modem och kan tanka drivisarna senare men helst inte!

17

Sv: Option Icon 505

Jahopp! Nu finns 505:an på options hemsida, men de har oxå bara windows drivisar sad

18 Senaste redigerad av somayo (2009-07-03 09:52:50)

Sv: Option Icon 505

Nu har telia uppdaterat sin webbsida där drivrutiner för modemen ligger. Tyvärr verkar vi med OS X få vänta till vecka 31.

http://www.telia.se/privat/kundservice/ … n_iCon_505

Måste ju gå att få fram drivrutiner från tillverkaren eller andra operatörer!!?

19

Sv: Option Icon 505

De gäller att hitta en operatör som kör med icon 505, inte stött på någon annan en telia so far.
Sökt men inte hittat nått.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Option Icon 505

Jag skaffade Telia mobilt bredband i början på juli, och fick då Icon 505. Köpte också en USB-kabel med tanken att kunna optimera modemplaceringen...viktigt eftersom det ligger precis på gränsen för att få HSPA-signal här i skogen där jag befinner mig nu (EDGE funkar dock bra). Nu visade det sig att modemet inte fungerar med förlängningskabel! Påtalade detta för Telia, men det hade de inte en aning om...varken på support eller i affären. Då ligger verkligen modemet på pottkanten utan marginaler (=> usel design  m a p strömförsörjning förmodligen). På Options hemsida står f ö följande - hittade jag senare:
"Please note that the iCON 505 is designed for a direct connection to the PC. Option declines any responsibility for malfunctioning of the device if used with a USB-cable."
Denna upplysning fick jag inte vid inköpstillfället, och det står ingenstans på Telias sidor att detta är fallet (men under supportchatten lovade teknikerna att detta skulle komma ut som upplysning - har dock inte skett ännu). Sammanfattning, en ofullständigt utvecklad produkt.
Det finns ju minst två skäl för att använda kabel:
(1) Optimera modemets placering för att få bäst mottagning
(2) Undvika att modemet blir skadat/USB-kontakten blir skadad p g a modemet är fäst direkt i datorn. Lätt hänt att bryta sönder modemet!

Har någon annan noterat detta problem?

Andra saker som uppträder då och då är att modemet lägger av - t ex "firmware error" eller att pin-koden plötsligt begärs - liknande problem som uppträder direkt med en USB-kabel inkopplad till modemet.

21

Sv: Option Icon 505

Om det är strömförsörjningen så borde det kunna lösas med separat strömförsörjning, antingen via en USB hub eller genom att lägga in extra ström.
Det finns anledning att misstänka att det inte är strömförsörjningen som är den begränsande faktorn. Maila sales@option.com och påpeka att telia suport inte känner till problemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Option Icon 505

jonasolof skrev:

Om det är strömförsörjningen så borde det kunna lösas med separat strömförsörjning, antingen via en USB hub eller genom att lägga in extra ström.
Det finns anledning att misstänka att det inte är strömförsörjningen som är den begränsande faktorn. Maila sales@option.com och påpeka att telia suport inte känner till problemet.

Jo, skall göra det. Oberoende av om det är strömförsörjningen, USB-timingen eller annat som orsakar problemet så visar det att det är taskiga marginaler. Jag har ju en del problem även utan kabel. Skillnaden är att det aldrig funkar med kabel; utan kabel fungerar det "för det mesta". Har f ö testat på två helt olika LapTop:ar...samma beteende på båda.

23

Sv: Option Icon 505

Borde gå att ta en usb y kabem för att få extra kräm också, som huawei e220.
Men försvinner så mycket spänning när mn kör med en ~5m kabel?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

24

Sv: Option Icon 505

Joggnisse skrev:

Jag skaffade Telia mobilt bredband i början på juli, och fick då Icon 505. Köpte också en USB-kabel med tanken att kunna optimera modemplaceringen...viktigt eftersom det ligger precis på gränsen för att få HSPA-signal här i skogen där jag befinner mig nu (EDGE funkar dock bra). Nu visade det sig att modemet inte fungerar med förlängningskabel! Påtalade detta för Telia, men det hade de inte en aning om...varken på support eller i affären. Då ligger verkligen modemet på pottkanten utan marginaler (=> usel design  m a p strömförsörjning förmodligen). På Options hemsida står f ö följande - hittade jag senare:

Är det en 5m USB kabel med eller utan inbyggd förstärkare du använder ?

Jag använder en 0,75m USB kabel till modemet och Icon 505 får kontakt med datorn.

25

Sv: Option Icon 505

Jag har testat både med en 3-meters och en 1.5-meterskabel. Ingen fungerar....och detta stämmer ju med vad Option själva skriver...numera! Det är ju möjligt att det skulle fungera med en ännu kortare kabel. Har inte provat med en mellanförstärkare....men det skall man väl ändå inte behöva!