1

Tråd: Flera 3G radio i ett modem för högra fart - bra idé?

Förhoppningsfull teknikstartup i Singapore föreslår att man buntar ihop flera kommunikationskanaler och sedan sammanför ip strömmen. Liten nackdel - det behövs ett simkort för varje kanal. Men man kan köra olika operatörer.

http://www.manovega.com/_files/whitepaper.pdf

Det finns ingen stans i dokumentationen ett cost - benefit resonemang. För mig stupar det på att det bara är en liten del av användingstiden som jag så gärna vill ha högre hastighet än en 3G kanal erbjuder att jag vore beredd att betala för extra abonnemang. Dessutom misstänker jag att det råder en omvänd relation mellan efterfrågan på hög bandbredd och betalningvilja/förmåga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Flera 3G radio i ett modem för högra fart - bra idé?

Jag undrar lite hur de skulle funka praktiskt.
De borde fungera fint om man surfar då "modemen" då kan hjälpa varandra att hämta.
Men det kan vara svårt att få ut någon nytta av systemet.

Beroende på protokollet som används, det skulle kunna fungera på torrent då den hämtar småbitar från olika källor.
Men t.ex. ftp funkar inte då den hämtar 1 fil i sin helhet.

Men kul grej alla fall.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Flera 3G radio i ett modem för högra fart - bra idé?

funkar ej praktiskt, då andra ändan måste stödja last delning = ej värt pengarna