1 Senaste redigerad av anna_mattias (2009-05-07 17:42:54)

Tråd: Hejsan

Hejsan

nu är det som så att jag och min sambo har idag mobilbredband igenom tre som bara strular. det bara dör hela tiden. och modemen vi har haft blir överhättade. blir så varmt så man kan steka egg på de.

vårat modem har varit inne på lagning 3gånger och vi har till och med fått modemet utbyt. det är bara fel på det. vi får ingen service genom support osv. allmänt trötta på tre. så vi funderar på att skaffa någon annan operatör som kan ge oss bredband. kan tilllägga att det är inget fel på simkortet. vi har kört simkortet i en av våra mobiler och då funkar det kanon.

så vi undrar om det går att häva mobilabredbandet hos tre. om det går hur ska man gå till väga? för vi är verkligen trött på att inget funkar

kan till lägga att vi skaffade mobilabredbandet 10/8 2008

mvh anna & mattias

2 Senaste redigerad av Proyeahyeah (2009-05-07 19:45:56)

Sv: Hejsan

Vilken signal styrka har du? Vart befinner du dig?

De två senaste dagarna har jag i allafall upplevt mycket strul med mitt mobila bredband. bredband.tre.se funkar inte alls i detta moment och data.tre.se tappar anslutning ovanligt mycket (Varanann minut).

Jag kan säga er att det inte finns bättre operatörer, de är sämre eller lika dåliga. Telia har höjt priset och har lågt surftak. Telenor/BredbandsBolaget strular mest av alla och Tele2 har samma surftak som Telia. Känner folk som har dessa.

Det är hopplöst.

Ni kan i allafall testa byta APN i 3Connect/inställningar/avancerade/anslutningar/3Sverige Egenskaper/Egenskaper/

Där skriver ni in antigen bredband.tre.se eller data.tre.se

Förut brukade jag kopplas ifrån precis som du beskriver det. Jag löste det genom att ändra lite i inställningarna på windows.

1. Gå in på kontrollpanelen

2. Prestanda och Underhåll

3. System

4. Tryck på maskinvara filken

5. Enhetshanteraren

6. Scrolla ner till USB-Styrenheter och öppna listan

7. Längst ner finns det ett antal (hub) vid namnet USB-rotnav

8. Högerklicka på den längst ner och sedan välj egenskaper

9. Tryck på Energisparfunktioner fliken

10. Kryssa av (Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström)


Sedan gör du så på alla vid namnet USB-rotnav (hub), kom ihåg endast på de.
Detta hjälpte i allafall mig, hoppas det hjälper dig.

3 Senaste redigerad av anna_mattias (2009-05-08 05:26:37)

Sv: Hejsan

har testat de de där apn:en många gånger men samma fel bara dör lr stänger av sig.

Befinner mig utanför norrköping (skärblacka) där sa dom på tre att det är super bra motagning. de hade inte för allt för länge sedan åkt med någon bil och kollat de lr va de nu var

Kan tilllägga att jag ser min hig3 tre antenn när jag går ut på balkongen så säningen är de inget fel på. har alltid full säning lr två plupppar ifrån fullt.

de där med energisparing är gjort för längesedan tongue

men vi har ju haft problem i 8månader lr något. så jag tycker det är dåligt att man måste betala full pris för något som inte fungerar och de sa vi senast i går till supporten på tre. de sa bara okej

4

Sv: Hejsan

Är det likadant på andra datorer ni har provat det på?

5

Sv: Hejsan

precis lika dant på de datorer som vi har testat de på. 2stationära och 2 bärbara. har ävent testat att vara i en annan ort osv men inte hjälpt

6

Sv: Hejsan

och den börjar koka-o-krascha på varje dator?

7

Sv: Hejsan

jupp fast modemet är ca 1-2månader gammalt

8

Sv: Hejsan

låter galet. Modem blir varm som allt annat, visst, men het borde den inte bli. Låter som en faulty enhet, med tanke på att den kraschar konstant. Det är inte varje dag man vinner på lottoriet.

Vad är det för modell av USB modem? Är den en gammal "soap-on-the-rope" Huawei E220 eller en pinne som Huawei E180/Huawei E169?

9

Sv: Hejsan

Huawei E220. vi har haft 2sådana nu. den första var på lagning 3-4gånger tro jag. denna har vi inte lagat än

10

Sv: Hejsan

Ok, jag kan inte verfiera om detta är sant eller ej, men jag har googlat runt efter "Huawei E220 overheating" och vissa folk fått bedtydligt bättre resultat efter att ha borrat håll på topp-locket av deras modem (nånting jag skulle INTE rekommendera pga garantin), men två grejer du kan prova istället är:

- Byt ut USB sladden. Huawei E220's USB sladd har mer metal i sig eftersom den skall hjälpa agera som antenn. Ta nån vanlig USB sladd som är stor på ena ändan och mini på andra (ni kanske har nån kamera eller mobil hemma som har en sådan redan).

- Tejpa fast Huawei'n mot en fläkt eller lägg den i en liten torr kylväska! :-)

F-n, jag provar gärna allt först!

11

Sv: Hejsan

vi har redan en annan usb-kabel inkopplad tongue en på 1meter tror jag det är. har 2 sådana som vi har kört med. och orginala kablarna te modemet fast blir varmt ändå

12 Senaste redigerad av PsyDonia (2009-05-08 14:55:27)

Sv: Hejsan

1. Kräv Pengar tillbaka för dom månader som det strulat.
Ni ska int ebetala för nått som inte funkar.
Och kräv att ni inte ska betala något förens problem är åtgärdat.
dom har ingen rätt att ta betalat för en tjänst dom inte levererar.

2. Kräv att dom byter ut till en annan modell som i butik har samma prisvärde ungefär. För att byta ut till annan model som är dyrare kan ni inte kräva.
Man måste vara ganska hård Men trevlig mot dom.
(gäller alla butiker saker varor inte just TRE.)
När ni fått den utbytt vad stog det på lappen som skickades med modemet.
stog det SWAP eller nått anat.
SWAP då ska den vara utbytt till en helt ny.
Står nått annat än swap har dom bara bytt ut den mot en utbytenenhet.
alltså en dom fått tillbaka pga av trasig som dom lagat.
När ni testar annan usb kabel testa med en annan kortare.
Längre kabel gör mer försluter och modemet kan funka sämre.
Dock bör den bli mindre varm med längre kabel då mindre ström når fram.

13 Senaste redigerad av anna_mattias (2009-05-08 16:15:02)

Sv: Hejsan

svar på 1: vi har redan sagt att vi inte tänker betala något som inte funkar. men ändå har vi fått betala för bredbandet, de har inte gjort något åt det när vi har sagt de. det har i stortsätt aldrig funkat som det ska. skaffa ju det 2008-08-10.
De har aldrig lyssnat på min fästmö (hon står på bredbandet 18år) det verkar som att de inte bryr sig. visar ingen respekt lr något. för vi vill ha pengarna tillbaka de månaderna då det inte har funkat.

Vi betalar ju bredbandet varje månad. för man är ju rädd som privatperson att om man inte betalar så kan de ju hamna oss kronofogden.


har någon något förslag på hur man kan framföra de så de lyssnar osv.


2. på service ordern när vi fick den utbyt står det:

åtegärd: utbyte av modemet.

Beskriving:
Swap
Huawei E220-Hi3G Se,black
Frakt


---
vi har testat alla möjliga kablar men samma problem. varm, internet dör/lägger av.

14

Sv: Hejsan

ring kundtjänst och be att få prata med  dennes chef.
alternativt att dom ringer upp igen när dom pratat med sin chef.

2. Ring ARN (Allmänna reklamtions nämden.)
När ni pratat med dom så ringer ni TRE igen och berättar vad dom sagt.
Och gör dom inget åt det.
Gör en polis anmälan.
Då tre tar betalt för något som inte funkar.
Men när ni pratar med TRE be dom att kolla deras loggar så kan dom se att ni har tappat kontakten och det inte funkat.
Men det borde räcka med ARN.
Företag brukar lyssna då.