1

Tråd: surfa med mobiltelefon som modem

Hejsan. Jag har inte haft 3G-telefon tidigare men det är nu strax på gång. Går det att kombinera surfande med sin dator och 3G-telefonen på nåt praktiskt sätt så man slipper ha ett separat modem för datorn?

Om någon har erfarenheter så är jag mycket tacksam att ta del av dessa. Både vad gäller praktiskt hur man går tillväga och vilket abonnemang som är att rekommendera.

2

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

Det går alldeles utmärkt!
Själv har jag Tre som operatör och har tillägget 3Mobilsurf för 90:-/månad. Detta ger mig max 0,384MBit/s men det finns även en turbovariant för 150:-/mån.
3MobilSurf funkar både med abonnemang och kontantkort, jag har abonnemang.

Jag har en Nokia-telefon (6220c) och använder Nokia PC Suite för att koppla upp mig med telefonen som modem, via bluetooth  (Windows XP). Det skall även funka med USB-kabel men det har jag ej provat.

Jag har även en surfplatta, Nokia N810 och här använder jag också bluetooth för uppkopplingen.

Till min Acer Aspire One A110 (med Linpus) kör jag USB-kabel samt programmet gnome-ppp.

Vet att även Telenor har motsvarande möjlighet (Telenor Fri Mobilsurf) för 59:-/mån och detta skall finnas både  för abonnemang och kontantkort.

En variant till USB/bluetooth kan vara att använda JoikuSpot som konverterar telefonen till en hotspot så du kan surfa trådlöst. Detta kräver dock en passande telefon med WiFi (samt  en dator med WiFi). Jag har även provat detta med Nokia N95.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

Finns exempelguider för nokia och htc i "telefon" avdelningen.
Skall försöka göra en för iphone idag också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

jag har nokia + jokuspot = 3g telefon blir en wifi hotspot = inga sladdar ELLER nokias gigantiska buggiga koloss till program, detta funkar även med andra operativsystem än tex windows.

5

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

Jag själv använder Walking Hotspot i Nokia E71. Funkar bra där med. Det var en bra köp, även om batteriet töms ganska snabbt.

6

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

jag tyckte deras avgift på ~70:- månaden var lite saftigt.... men nu har dom ändrat det till en engångsavgift på ~250kr...
är ett bra alternativ nu !

7

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

G-man, vilket abonnemang syftar du på?

8

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

funkar det förresten att surfa samtidigt som man ringer?

9

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

brynte skrev:

G-man, vilket abonnemang syftar du på?

jag syftar på Walking Hotspot.

Ja det går att surfa med E71 samtidigt som man ringer, med tex BT headset(svårt annars).
samma gäller via datorn.

jag mailar och surfar samt babblar samtidigt och har streamad radio igång...
host host snabbare cpu tack nokia - men det går.

Jag diggar E71

tjockare telefon utan plåtmetalldelar(lättare), titan som gamla Erksn tex.
och ett större batteri, en telefon är inte bättre än sin batteri tid är mitt måtto.
ganska meningslöst med metalldelar på den när alla kanter är i billig plast iaf.

Kört streamad wifi radio på E71 via BT stereo hörlurar i 3timmar och batteri stapeln har tappat en plutt, och då har jag babblat surfat m.m. under tiden också sedan sista laddningen vilket var ca 6timmar sedan.

jag är nöjd, var den enda tlf för ett år sedan som hade liknande prestanda, nu finns det fler. men 10timmar snack borde väll alla klara om det är en tlf?
hellre det än pek skärmar och liknande för min del.

GPSen är blixt snabb och har bra mottagning även inne, tar 3sek max att få pos inom 1km när man har landat på ny plats och startar gooogle maps.

kör jag med SIP igång via wifi så går den länge på batteriet, jag vart ganska förvånad...

skall tilläggas att jag kör med enbart 3G läge, så får 'något sämre tid' pga detta.

Tänker inte rek att köpa denna tlf nu, finns säkert bättre nuför tiden,men jag iaf nöjd med min snart 1år gamla tlf även om den har sina hyss för sig.

Jag saknar ÄGG KLOCKA PÅ DEN, helt ido att inte inkludera detta i den från start av nokian!

10 Senaste redigerad av brynte (2009-05-07 19:29:47)

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

vad är det för skillnad mellan joikuspot och walking hotspot, mer än att det senare kostar pengar?

11

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

båda kostar pengar

12

Sv: surfa med mobiltelefon som modem

Hittade denna listan.

JoikuSpot Premium: A superb mobile phone software that lets you take control of your WiFi life with one easy to use interface. It also lets you exclusively and securely use your mobile WiFi 3G internet in dedicated mode through any laptops or in case you want to share it with your friends or even share it between multiple laptops that you own. It also offers internet sharing through Bluetooth and other similar Nokia softwares that are available in the market.

Psiloc Hotspot Finder: Psiloc Hotspot Finder can find you mobile internet even in hell! Super easy to operate with very powerful LAN connection capacity it lets you to keep yourself connected throughout the world, wherever you are. This is a must have Nokia mobile software!

Official Nokia VPN software: The official version of Nokia VPN manager is a great tool which can discover and configure a variety of Mobile VPN connections. It is primarily focused towards Europe however, it should work in all major cities worldwide.

WeFi for Nokia: This symbian Series 60 free mobile software can detect and configure internet access points on your phone and more. It has a growing community where other WeFi users are mapping HotSpots on the go for someone else to discover.

Easy Wifi: Even Nokia have decided to include easy WiFi as a default built in WiFi finder on the next N-Series and E-Series smartphones. It can automatically grant you WiFi accessibility from your Nokia N-Series or E-Series phones when you simply decide to turn it on.

Handy Wi: HandyWi Version 2.0 for Nokia gears you with the power to share online photos and media through your "œfaster mobile internet" on the go. It also lets you access and edit Flickr pics (simply use HandyWi APN as your access points default setting) easily using the Free wifi internet.

Fring Voip: Fring Voip is truly an all in one, free application for your S60 Nokia smartphones. Beside letting you to chat online through MSN, Google, VOIP calls, etc. it also conditionally comes with mobile WiFi access points and connectivity.

Whisher: Another community driven web 3.0 smartphones software, Whisher lets you take advantage of true mobility. Also features a simple yet effective interface which most users will appreciate and it also offers dedicated and shared mobile internet connections.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!