1

Tråd: tappar uppkopplingen ibland

Hej,

Jag har ett Huawei E220 och operatören 3. Då jag har problem att få vanligt ADSL så blev jag glatt överraskad när detta dök upp. Skaffade detta och har satt det i en dator som får aggera som internet anslutning och dela ut uppkopplingen via nätverket.

Jag har dock ett problem, vanligtvis fungerar det alldeles utmärkt, men ibland så slutar det att fungera och oftast så beror det på att den säger att hårdvaran redan används och kan inte koppla upp. Har ställt in datorn på att automatiskt ansluta, det är en WinXP dator. Har uppgraderat och avbrandat modemet. Någon som har någon ide om varför detta händer.

Borde jag byta till en Linux dist? Är det någon som har erfarenhet av detta? Har testat men har inte fått till något bra script som håller igång uppkopplingen.


Alla hjälp mottages tacksamt.


Bästa hälsningar
Marcus

2

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Hej Marcus.

Tappar de anslutningen när du belastar det eller händer det när du inte använt det på ett tag eller kanske sporadiskt?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Jag har nästa alltid någon form av trafik som går ifrån nätverket. Så jag skulle vilja säga att det är sporadiskt. Ibland fixar den att återansluta också men nu det sista så har det fungerat väldigt dåligt. Behövt starta om datorn för att den säger att hårdvaran är upptagen. I dessa fallen så har lampan slocknat också.

Jag kan inte riktigt hitta något mönster i varför det beter sig som det gör.


// Marcus

4

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Jag har samma problem samma modem fast abbonemang från tele2. Det blir något knas med antingen modemet eller nätverket efter allt mellan 3-25 minuter. När jag kopplar ner (med programvaran) och sedan försöker koppla upp igen så får jag meddelandet att modemet är redan uppkopplat eller felkonfigurerat. Modemet signalerar att det är upptaget och det enda som hjälper är en omstart. Jag kör win XP SP1

Det är första dagen jag provar detta och har redan bestämt mig för att lämna tillbaks hela rasket om det inte finns någon lösning. Kollade på tele2's websida där det står att de har haft problem med 3G-nätet sedan mitten av september. Kan det ha någon koppling med detta?
Har sökt runt lite på olika forum och många användare har liknande fel, fast marcus är den enda jag har stött på med samma problem som jag.

5

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Trotts att tele2 kanske har problem med nätet så skall inte de ha sådan effekt.
Då det säger att modemet är upptaget och inte att nätet är "okontaktbart".

Men men har haft de problemet också ett par ggr.

Nått du skulle kunna testa är att koppla upp utan att använda programet.
Utan du går in under ansutningar och hittar den som är modemet och testar att ansluta på så vis.

Nått man kan göra också är att testa att köra säkert bortkoppling av maskinvara.
Genväg till det skall finnas nere vid klockan i aktivietsfältet.

Testa och säg hur de gick.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: tappar uppkopplingen ibland

jag testade att logga in utan programvaran (måste användra programmet för att slå in PIN-koden först såklart), men ingen skillnad. Att använda sig av säker borttagning gjorde heller ingen skillnad (dvs, enheten är borttagen men modemet är fortfarande "uppkopplat")

7

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Du kan avaktivera pinkoden i programet så du inte behöver använda pinnen, då behöver du inte öppna de för att koppla upp.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: tappar uppkopplingen ibland

hattasken skrev:

Jag har samma problem samma modem fast abbonemang från tele2. Det blir något knas med antingen modemet eller nätverket efter allt mellan 3-25 minuter. När jag kopplar ner (med programvaran) och sedan försöker koppla upp igen så får jag meddelandet att modemet är redan uppkopplat eller felkonfigurerat. Modemet signalerar att det är upptaget och det enda som hjälper är en omstart. Jag kör win XP SP1

Jag har samma problem, och undrar om du eller/och Marcus kom fram till någon lösning på erat problem.

9

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Tidigare använde jag mig av det programmet som finns under övrigt som automatiskt kopplar upp igen.

Men numera har jag lagt in den senaste versionen av programmet ifrån Tre, det har en auto connect fuktion som man kan aktivera.


// Marcus

10

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Hej!

Huawei E220 och dess firmware och dashboard är ett hett diskussionsämne på nätet märker man om man googlar wink

Here's my story: Nappade på Telias erbjudande om uppgradering till fastpris och gratis E220-modem i våras efter att dittills ha använt PC-card modemet E620. Blev genast förskräckt över den usla stabiliteten. Med deras Telia Connect-mjukvara var det rent hemskt. Det kopplade ner mest hela tiden...  Med Mobile Connect som ligger i modemet har det gått bättre, men inte helt bra ändå. Modemet fick jag i Mars-April i år och firmwaren var samma som den de än idag har på hemsidan. 11.117.07.00.00

För några dagar sedan tröttnade jag på eländet och började googla. Eftersom det var sån tydlig skillnad mellan de två olika uppkopplingsapplikationer jag provat och deras drivrutiner, provade jag först med Tele2's Mobile Connect, då den hade annat versionsnummer än Telias. Efter att ha raderat de förinlagda profilerna och skapat en ny med rätt APN för Telia så kopplade det upp som det skulle. Någon timme senare märktes dock att stabiliteten var den samma...

Märkte vid ny spaning på Tele2's hemsida att deras versionsnummer på firmwaren även det var annat än Telias. 11.117.09.01.56

Flashade in den och lade sedan tillbaka Telias Mobile Connect då den ju ändå inte verkade ha varit boven. Och nu: Rock stable !! tongue

Slutsatsen jag drar är att Tele2's firmware med det högre versionsnummret är rejält mycket bättre än Telias. Inte särskilt förvånande heller att Telia är lite sega med sina uppdateringar... wink Hoppla lilla modemet, hoppla ! big_smile

Anledningen till att det är operatörerna som tillhandahåller firmware-uppdateringarna till modemet kan man bara gissa om. Jag tror för min del att det är en uppgörelse mellan dem och Huawei. Eftersom operatörerna ändå modifierar eller "brandar" dashboarden så faller det sig kanske naturligt att de tar ansvaret för firmwaren också. Någon teknisk orsak tror jag inte på. Modifieringarna som görs på Mobile Connect mjukvaran är ju mest operatörens logga istället för Huaweis, operatörsanpassade profiler med rätt standarsinställningar o.s.v. Att det skulle ha att göra med kompatibilitet med operatörernas hårdvara i masterna verkar också tveksamt. Masterna innehåller förmodligen teknik från någon av ett fåtal tillverkare, såsom Ericsson, Nokia, Siemens, Alcatel, Huawei eller liknande. Dessutom så reser ju folk och använder ibland modemen i andra länder. Skulle de då behövt ha en anpassad firmware som passar varje operatör de för tillfället kopplar upp sig mot ?? Nja.... tveksamt.

/Larsy

11

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Jag har uppdaterat en E220 från Tele2 och en E220 från TRE nu med Tele2's firmware och testar här ute på landet där den kopplar ner JÄMT.

Kommer tillbax med resultat!

12

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Samir, ska bli intressant att höra hur det fungerar för Dej smile

Jag använder också mitt mobila bredband på landet, närmare bestämt i Dalsland. Har mitt föräldrahem som sommarställe/helgbostad och där är det ju så himla perfekt med mobilt bredband. Jag har inte fast telefon här heller utan använder mobilen.

* Man slipper fast abonnemangsavgift för telefon
* Man behöver inte oroa sig för några telefoner eller modem som kan bli tagna av åskan.

Mina problem med Telias firmware har inte bara varit nedkopplingarna utan även något som påminner om andra erfarenheter i denna tråd. Ibland så dök det upp en dialogruta från Mobile Connect applikationen om att det inte fanns någon trådlös enhet tillgänglig. Detta alltså utan att det ens kopplat ner !!

Nu har det varit uppe i snart 94 timmar sen jag bytte firmware. Stadig uppkoppling hela denna tid, så himla skönt smile

Jag har förutom egen erfarenhet och nåt inlägg jag såg nånstans av någon annan mobil bredbandskund här i sverige, även sett ugggifter om att Vodafone uppmanar de kunder som haft E220 modem med 11.117.07.xx.xx firmware i sina Vodafone-brandade modem att uppgradera till den versionen de har nu, vilken också verkar vara 11.117.09... nånting..

Utan att göra anspråk på att detta är några klara bevis eller säkerställda slutsatser så tycker jag ändå det tyder på att de första 7.2 MBit firmwaren som släpptes hade buggar.

Apropå versioner och buggar förresten. Med en del erfarenhet av programmering och viss insikt i teorierna om versionshantering, har jag funderat lite kring detta..

Versionsnumrering går ju ut på att siffergrupperna står för olika grader av omfattning på kodförändrigarna. Om man tar ett versionsnummer för linux-kärnan t.ex. så brukar ju det kunna se ut ungefär såhar: 2.6.36-16

Då betyder 2an major version level, alltså vilken generation. Detta är ju den allra högsta nivån, där det är en helt ny generation.. Sedan kommer minor version level, därefter ytterligare en nivå och sist patch-level. Den sista nivån gäller små förändringar. Det får aldrig röra sig om ny funktionalitet eller nåt, utan bara rena fixar.

Överfört på firmwaren till våra kära modem, så känner jag mej aningen skeptisk till ett versionsnummer vars båda sista siffergrupper är 00.. För mej antyder det att de inte justerat mjukvaran någonting efter senaste färändringen av den tredje sista siffran från slutet. Detta skulle antyda att det inte funnits några små fel att rätta. Som programmerare känner jag mej tveksam till att det kan vara så bra wink

13 Senaste redigerad av Samir (2008-07-27 20:45:50)

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Tyvärr så tappade jag kontakt med båda Huawei E220 modem hos TRE. Ena var brandad TRE, och andra är Tele2 med TRE SIM kort. Dem höll i en timme och ena varade en halv timme längre än den andra. Jag hade trafik i gång på bägge.

Jag har försökt ringa TRE kl.10 idag, men ingen svarar även efter halvtimmes väntning. Man vet inte vart man ligger i deras kö....så jag gav upp.

Det jag ville säga till dem var att i Stockholm, allting funkar ok, men ute på Nynäshamn så tappas IP trafiken men PPP sessionen är fortfarande igång. Jag har bekräftat det här förstås med massa olika modem (Huawei, Option, Bandluxe, Novatel) direkt in i datorn och även via våran UMR. Samma resultat. Mitt mistanke är att GGSN/SGSN noderna som står bakom bassationen är boven i det hela.

Jag har kört ICE (CDMA450) och Tele2 HSUPA (tänk dig.....Turbo-3G utan HSDPA), och dem var klart bättre där ute.  Först funkade inte DNS uppslag alls, men när jag ringde in (kundtjänst svarade i Haparanda......nICE!), dem var riktigt profssiga och hjälpsamma. Först gjorde dem ett trace på mitt USB modem och hittade mig på kartan och sa "jaru.....du är uppkopplad på två basstationer. Ena är i Nynäshamn och andra är i Tulinge. Rikta din antenn 67 grader.....". Sen gav dem mig ett sekondär DNS server, som jag sedan matade in i DHCP servern i min Dovado UMR, som därefter tilldelade den till XBOXen samt all datorer och PSP vi hade där ute på den här jäkla varma helgen. Båt turen var rolig också......kom hem med mörkbruna armar.  smile

14

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Haha...

Det är tråkigt med TRE tycker jag, de har skött sig hos mig vad gäller kundbemötande iaf. men jag börjar tappa humöret vad gäller den verkliga uppkopplingen. Jag har fri surf upp till 7.2Mbit, jag får på sin höjd 0.37 och då är det när det fungerar. Det kopplar ner osv. hela tiden, det får gå någon dag till sedan skall jag börja agera på allvar.

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

15

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Samir smile

Tur att man inte är 3-kund och använder mobilt bredband i Nynäshamn... wink

Hehe, ja det var ju lite speciellt... High Speed Uplink Access, men inte High Speed Downlink Access ? wink Kanske borde byta till Tele2 jag då som inte är intresserad av att ta del av någon information, bara publicera wink

Hmm, DNS-problem... påminner mig om tiden med uppringt internet och senare ISDN via Telia. De har ju haft ett system med geografisk styrning av tjänster som DNS och mail. Alla har haft samma DNS-serveradresser inom deras privata nätverk, men beroende på var man befunnit sig, har man i praktiken styrts till olika slavservrar. Det hände då och då att länken kom upp men man kom ingen vart på nätet, såvida man inte kände till ip-adresserna till sajterna man ville nå... Lite jobbig surfning.. big_smile

16

Sv: tappar uppkopplingen ibland

obinett,

ja, det suger verkligen när något krånglar på det viset och man inte får ordning på't !! För mig funkar det kanon nu. Förbindelsen varit uppe i 104 timmar nu. Som en dansk skulle sagt: Det virker bare !! smile

Gjorde en intressant upptäckt tidigare i somras. Av (för mig) okänd anledning blev ett rätt rejält område här omkring strömlöst frampå kvällen. Kan säga att det dröjde inte många röda sekunder innan signalen från Telia/Tele2's 3G-mast dog. Apropå debatten om reservström till mobilnäten som blossade upp efter stormen Gudrun menar jag.... Denna masten är typ 1-2 år gammal bara wink

17

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Hej igen alla smile

Efter mycket letande på nätet och besvikelse efter att uppkopplingen började krångla igen, har jag lärt följande:

Det sista paret siifror i versionsnumren för såväl firmware som dashboard är knutet till operatörerna. De verkar ha individuella koder De versioner vars två sista siffror är 00 är däremot för "general use", d.v.s. inte specifika för någon operatör smile Hittade denna information i ett release notes-dokument från Huawei. Hittade på nätet en firmware som låg i ett zip-arkiv precis som Mobile Connect och Mobile Partner programvarorna på Huaweis sajt gör. I arkivet fanns de två katalogerna VER och DOC.

I dokumentet framgår också att de övriga siffrorna i versionsnumret, d.v.s. alla utom de två sista, är Huawei internt versionsnummer.

Jag har provat olika firmwares fram och tillbaka, men det som ligger i modemet nu är senaste firmwaren, ver. 11.117.10.00.00 samt Mobile Partner (den senaste som finns att ladda ner från Huawei). smile Det råder i alla fall i mina ögon ingen tvekan om att Mobile Partner är en både visuellt snyggare och funktionellt bättre applikation än Mobile Connect.

Jag har också noterat vilka drivrutinsversioner som följer med de olika dashboards jag provat. Det verkar som om Mobile Partner-paketet har den senaste versionen smile Nu fungerar det hittills (ta i trä) alldeles förträffligt. smile

Jag tycker om min lilla dongel, även om den inte är en sån där söt "tjejdongel" som Tre visar i sin reklam. Sämsta reklamen jag skådat. Fååååånigt !! wink

/Larsy

18

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Jag hade också problem med TRE, att modemet (E220) vissa perioder fungerade
hur stabilt som helst, sedan plötsligt så började det tappa anslutningen var 10:e
minut. Fick koppla ur modemet från USB-porten ibland och när det var som värst
fick jag starta om XP.
Det lustiga var att efter jag ringde TRE och klagade så blev det med ens bättre.
Men det var nog bara ett sammanträffande.

Det råd jag fick från TRE var att gå in i "Computer Management" (Enhets-
hanteraren), högerklicka egenskaper på HUAWEI (under Modem), sedan
gå in i energisparfunktioner och avmarkera (ta bort krysset) från:
"Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström".

Energisparfunktionen kan alltså vid inaktivitet stänga av internet-anslutningen.

Nånting annat man kan göra ifall modemet krånglar, prova att ansluta båda
USB-kontakterna i datorn som finns i ena ändan av USB kabeln. Kan vara att
modemet inte får tillräckligt med ström! Vissa datormodeller har detta problem.

Till sist så måste jag säga att jag aldrig gillat TRE's egen "Mobile Connect".
Ser ut som ett hemmabygge gjort i VB och fungerar tvivelaktigt!
Så jag körde in HUAWEIS "Mobile Partner" istället som jag hittade på deras
websida. Efter det har modemet funkat hur bra som helst. Snyggare utseende
också!

Ska tillägga att jag även låst upp modemet. Tror inte att det påverkar
funktionaliteten nånting, Men det är ju bra ifall man vill byta leverantör! Slipper
köpa nytt modem och spar därmed lite pengar!
Är hur enkelt som helst. Instruktioner finns här på sajten! Tack Andreas! big_smile

Lycka till allihop...

19 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-20 21:13:36)

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Re Mobile Partner

Vilket OS har du? Kan du ge en länk och tala om vilket av eventuellt flera olika alternativ du använt

Använder själv Vista och XP.

Är det taskigt med ström från USB portarna kan man lägga en strömförsörjd hub emellan. Kjell & Co säljer en fyrportshub där nätadaptern ger 5 V 2 A.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Jag har WinXP (sp3). För det första så är Huawei's websida värdelös när
det gäller att hitta programvaror, drivrutiner etc...
Jag hittade "Mobile Partner"-mjukvaran tack vare Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_E220

Finns en hel del intressant info här. Längts ner på sidan har du länkar.

Mjukvaran Mobile Partner (XP / VISTA) som jag använder finns här, längst ner
på sidan, version: UTPSB002D03SP16C03
http://www.huawei.com/mobileweb/en/doc/ … amp;id=736

Har även lagt in programmet "Redial" i datorn och det fungerar suveränt.
Så fort uppkopplingen "dyker" så startar den upp den automatiskt igen!

La förresten in "Redial" i mappen "StartUp", så jag behöver inte ens koppla
upp mig manuellt när jag kommer in i XP, det sköter "Redial" om!

21

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Ser nu att det finns en nyare programvara att ladda ner på sidan.

Den jag använder heter:
UTPS.....

Den nyare heter:
HOST.....

Såg att HOST står tydligen för "Mobile Connect" medans UTPS
är HUAWEI's "Mobile Partner".

Jag har inte testat nya "Mobile Connect" så jag vet inte hur den
fungerar i ny version.
Men jag är så nöjd med Partner att jag inte ens tänker ge Connect
en chans!

22 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-21 22:03:36)

Sv: tappar uppkopplingen ibland

Tack för länken till wikipediaartikeln. Bra info. Kunde var kul om det funnes en programvara för att se signalstyrkan i dB under windows, artikeln nämner bara linux.

Antar att E220 förblir låst på operatören 3 även om jag använder Huaweis UTPS eller HOST programvara.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.