1

Tråd: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

har en Axis 207 som funkar riktigt bra, bl a i iPhone 3G med appen mobiscope. funkar även fint över edge. På www.mobiscope.com finns även en webtjänst fär man kan registrera sina kameror och koppla upp tioll dem snabbt från vilken dator som helst. Sedan finns också ett program att ladda ned så att man kan använda pc-ansluten web kamera och accessa den utifrån.

Axiskameran har egen dyndnsfunktion. Man hittar sedan sin kamera via xxxx.axiscam.net.

Har två problem med rörelsedetekteringen. Man ställer in den på funktionssidor. Men man ska kunna följa detekteringen i något som heter aktivitetsfältet. Hur jag än viftar händer inget i den rutan. Ändå går email iväg med en radda bilder. Eftersom aktivitetsfälter inte regearer har jag svårt att ställa in de tre parametrarna objektstorlek, historia och känslighet.

Nästa problem är hur man enkelt ska kunna koppla in och ur larmfunktionen. Det går inte att nå inställningar via iphonen, skärmen reagerar inte vid tryck på den länken. det ska vara något enkelt - en skript som skickas till kameran, eller kanske att en extern kontakt sluts så aktiveras rörelsedetektering. SMS blir lite dyrt. email tar den nog inte emot men det vore smidigt med ett kommando i subject line.

Jag skickar mail till en hotmailadress. Inkommande mail på det kontot ger ett SMS larm. Därmed kan rörelsedetekteringen funka som tjuvlarm när jag är på rörlig fot. Vill jag kan jag lätt se på bilderna i hotmail alt. gå till direktströmning via Mobiscopeapplikationen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

jag har fått det att funka,
men har ej iföön.

använder min operatörs mejl, får gratis sms när nya larm kommer, och kopplar upp mig enkelt via min föön.

3

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

vilken operatör ger gratis SMS vid mail och hur ordnar du det? KOmmer du åt att aktivera rörelsedetektering fjärrstyrt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

Ja, men har 207w om det nu är någon skillnad.
något annan hårdvara och mjukvara än dig.
har inte iphone

ang sms vid epost, det får du förhandla med din leverantör vid kontraksskrivandet.
antar att dom flesta leverantörer kan fixa detta som har epost bland sina tjänster.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2009-04-27 13:25:34)

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

Aktivitetsfältet där man ställer in trösklarna för rörelsedetektering blockeras av en del antivirusprogram fr a NOD 32. Inaktiverade NOD 32. Nu funkar det.

Gjorde bokmärke på even settings sidan, nu går det rätt smidigt att sätta på av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

jag har en lokal qnap som lagrar filmerna och emejlar när det händer saker, och mobilen får ett sms.
använder den mejlen enbart för övervakning av servers, backuper kameror m.m.
bla en röstbrevlåda styrd mot den.
dvs allt prio ett.

7

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

Tja det vore ju kul att veta någon gång hur man bygger upp ett qnap system som lagarar filmerna, skickar mail och smsar. finns det någon systematisk beskrivning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

jonasolof skrev:

Tja det vore ju kul att veta någon gång hur man bygger upp ett qnap system som lagarar filmerna, skickar mail och smsar. finns det någon systematisk beskrivning?

inte vad jag sett,
man får 'pilla sig fram'
har qnap'en lokalt där kamerorna är placerade för att spara bandbredd på 3g abg även om snabbt/vanligt finns, därför mejl/sms lösningen. och kunderna kan själva drifta delarna efter eget önskemål eller så gör jag det.

kameran har div funktioner, qnap'en har div funktioner.

qnap drar <15watt med 1Tb disk = 130:-/år i el så billig i el drift och anledningen jag använder dessa fnv.
går länge med en 'enklare UPS' pga låg förbrukning har stöd för ups styrning.
tillverkaren av qnap har ytterst dålig support, trotts deras forum och priset på burken (~3500:- + disk).
men funkar ok med axis 207.
klarar 2TB disk fnv.
går att installera vanlig linux på dom, men det är ARM cpu så tex intel kernel funkar ej! sedan saknas div drivers för special funktionerna som enbart funkar med deras linux.
kontentan är deras os eller använd vanlig dator istället.

har inte så mycket med "mobilabredband" att göra ivf.

9

Sv: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?

adderar lite då rå... pga ev intresse!

har provat kjells "ip cam" för 1100:- på kul...
Och...
Är som det mesta på kjell SKRÄÄP.... men här följer info för intresserade

natt seende, och smtp,ftp,sd kan den skicka bild via.
via smtp: blir oftast tomma bilder... antingen skickar den virus via bilderna som rensas, eller så skickar den tomma bilder titt som tätt... BUGG!
via SD: dumpar bilder ok. nästan omöjligt att radera bilderna.... lättare via dator, genom flytt av SD krotet! logisk bugg i fw, uppdatering saknas på kjells webb fnv.
FTP: ej testat fnv, torde funka, kanske.

går att markera området den skall trigga på. två områden samtidigt kan väljas = bra, den visar triggat område.
ställbara triggers, för varje område.
Bilden är nästan svart-vit vid trotts bra ljus = extremt dålig bildkvalite! men ok upplösning 640x480.
följer med bords och vägg fötter, vägg modellen = mysko och oprovad...
bra nätdel, nätt 'nokia' modell som blir ljummen (inte som dlink som blir glödhet pajar).

axis klart bättre, men värt 5x pengarna?
denna har mörker seende som axis för ~5000:- saknar.

snabb testat den via dovado.
skall placeras UNDER ett hus för att kolla vad det är för troll som bor där... lär inte hålla så länge men hellre denna än en axis för 5k  wink