1

Tråd: TellStick & 12V?

Hej

Är det någon som vet om det finns 12 volts fjärrströmbrytare som är kompatibla med TellStick?

2

Sv: TellStick & 12V?

Hej!

Denna produkten kanske fungerar för ditt ändamål? http://www.kjell.com/content/templates/ … ,330500000

3

Sv: TellStick & 12V?

Tack för förslaget, men det är inte riktigt vad jag söker.

Jag söker alltså efter en fjärrströmbrytare med 12V= drivspänning, inte 230V~.

4

Sv: TellStick & 12V?

BOAN skrev:

Tack för förslaget, men det är inte riktigt vad jag söker.

Jag söker alltså efter en fjärrströmbrytare med 12V= drivspänning, inte 230V~.

jag antar att en hammare/skruvmejsel kan påvisa att innehållet drivs av icke 230volt.

vet man kod systemet så borde det ej vara problem att bygga egna för 5/12v

5

Sv: TellStick & 12V?

Hej G-Man
Gå gärna loss med hammare och skruvmejsel...och rapportera resultatet.
Eller du kanske kan fixa en manual för att bygga en egen fjärrströmbrytare för 12V=?

6

Sv: TellStick & 12V?

Men om du tar en fjärrsrömbrytare md drivspänning 230 volt så är det troligen så att elektroniken innuti drivs av en lägre spänning. Det är bara det interna reläet som bryter 230 volt. Och så försörjs elektroniken av 230 volt som tas ned till en lämplig spänning i ett litet nätaggregat. 

Öppna en fungerande kompatibel fjärrströmbrytare, mät drivspänningen. Du kan förmodligen nå rätt spänning från 12 volt via en liten dc/dc omvandlare. Möjligen bör du använda ett mer strömsnålt manöverrelä också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: TellStick & 12V?

BOAN skrev:

Hej G-Man
Gå gärna loss med hammare och skruvmejsel...och rapportera resultatet.
Eller du kanske kan fixa en manual för att bygga en egen fjärrströmbrytare för 12V=?

det jag menar är vad jonasolof har skrivit, var skrivet med underton av 'lite som ett skämt'


sedan har jag gjort fjärrstyrda brytare med tyristorer m.m. även dimrar själv.
problemet är avkodningen som används, men tellstick torde ha löst detta, då dom styr andra märken.


annars finns delarna som behövs för styrningen på elfa, dom har exempel kopplingar om man önskar prova att bygga själv, ett system som använder någon std kod som kan vara kompatibel med tellstick.

är inte speciellt komplicerat
jag utvecklar elektronik|teknik|mekanik|programmering själv för det jag byggt.
alltid lika kul att etsa kretskort wink
fnv är jag i 'karantän' från det jag gjorde tidigare.

8

Sv: TellStick & 12V?

Verkar vara dags att avsluta denna tråd nu.

Jag ställde frågan eftersom jag vill undvika att ta isär en brytare från Nexa eller liknande och bygga om den.
Efter 3års tele/elektroniskkommunikation gymnasium och 20år i ett yrke med en hel del el och elektronik så tror inte jag heller att det är svårt.
Men varför uppfinna hjulet på nytt?

Jag söker en färdig fjärrströmbrytare för 12V= som är kompatibel med TellStick.

9

Sv: TellStick & 12V?

Har du kollat här?

http://www.telldus.se/forum/