1 Senaste redigerad av bassss (2009-04-13 16:17:32)

Tråd: Kass täckning i skärgården..

Tja.
Precis hemkommen från påskfirandet i skärgården.

Allt var kanon förutom tele2´s 3g-bredband.
Kollar man deras täckningskarta:
http://www.tele2.se/mobiltackning.html
Så ska ju i stort sätt hela stockholms skärgård klara av tom. 14,4 mbit.

Självklart förstår jag ju som alla andra att det är "upp till" som gäller.

Men, problemet ligger i att signalen blir så kass att den inte ens orkar hålla uppe en 3glänk.
I tele2´s egna värdelösa program visar 3g på en signalstyrka utav "1 plupp"
Men oftast anser programmet den vara så svag att den slår över på GRPS.

Enda sättet att ens kunna surfa på 3g är att låsa programmet till "endast 3g".
Problemet då blir att anslutningen bryts då och då (säg nån gång var 10onde minut kanske).

När det väl fungerar över 3g får man en responstid på ~150ms och hastigheter på runt 0,5-1mbit down.

Hastigheten överlever jag med, sålänge den ligger runt 1mbit+.
Problemet är som sagt att signalen är så jävla kass att anslutningen knappt kan hållas.

Så jag undrar ju såklart vad fan tele2 håller på med. Har dom ens varit och testat sina grejor själva, eller går dom bara efter några teoretiska metoder för att räkna ut sina täckningskartor?
För det är rätt stor skillnad på "upp till 14,4" och så som det faktiskt är nu, att det knappt finns signal för att ansluta...


Nästa fråga är, hur löser man detta?
Modemet är ett e220.
Kan det vara värt att försöka ringa och tjafsa med dom och försöka få det nya modemet för 14,4mbit, e270+?

Har sett trådar om antenn på e220, men jag känner att det inte riktigt är min grej att hålla på att mecka sönder modemet + slanta för adaptrar och antenn för att få deras tjänst att fungera...

Eller, är det bara att lägga ner tanken på att ens kunna få ett fungerande 3gbredband i stockholms skärgård?

Har lite screenshots på signalstyrka från ett bättre program jag googla fram som jag bidrar med såfort jag orkar starta laptopen.

tack på förhand smile

2

Sv: Kass täckning i skärgården..

Alternativ är att skaffa modem med antenn kontakt och en liten antenn.
Sen om de kommer ge någon extrem skillnad med en liten antenn är svårt att säga utan att testa.

Satt i helgen på landet med samma dilemma.
0 i mottagning, bara söker efter nät men det går att pejla in ibland och får man 1 plupp så får man 0,3mbit "vanligt 3g hastighet".
Fick aldrig mottagning när jag hade modemet i datorn direkt så fick rota fram en 4 meters usb sladd och den gjorde susen. Hängde upp modemet en bit bara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av bassss (2009-04-13 21:58:20)

Sv: Kass täckning i skärgården..

Jo alla träd som är runtomkring lär förstöra.
Ändå ligger huset uppe på ett berg, som är ~högsta punkten på hela ön... så det kunde ha varit betydligt värre. . .
Så tror definitivt man tjänar på att ha modemet högre upp men det är ju inte alltid så lätt.

Är som sagt mest irriterad på att dom skriver 14,4mbit täckning på hemsidan över hela skärgården,och sen fungerar det knappt alls.

Angående antenn så kan man ju sträcka sig så långt att till och med montera en fast antenn utomhus, om man vet att det fungerar...
Men att lägga ner hundra om inte tusentals kronor på ett "det kanske fungerar lite bättre" känns inte så lockande..

Svårt dilemma, funderar på att ta kontakt med kundtjänsten men det lär väl bara bli en "jamen det är ju upp till" eller dylikt i vanlig ordning hmm


edit: en ytterligare "rolig" grej är ju att folks inställning överlag är "jamen skärgååården, på en ö, testa inne i stockholm istället"
Jaha, men varför tror du att jag vill ha ett MOBILT bredband, inte fan är det för att sitta inne i lägenheten i stan där jag har fast bredband i väggen...

och sen även att det blivit en sån jevla mbit-jakt över hela branschen, fan se till att 1mbit funkar stabilt istället för att skylta med en påstådd 14mbittjänst som inte ens syncar upp...

4

Sv: Kass täckning i skärgården..

Mjo mbit hit och dit.

Nått som funkat bra för mig också är att ställa 3g routern på övervåningen i huset vid fönstret så får den dela ut, mycket mycket smidigare en ha usb sladdar hängande i taket osv.

Dock hade jag inte med mig routern denna gången så fick köra usb förlängning.

Då man kan placera den lite hur man vill gör det så smidigt, du kanske bör titta på en sådan, t.ex. dovado umr som kostar runt en tusenlapp.
Har du inte tänkt byta modem i snar framtid så kan du köpa en billigare router, t.ex. dir-635 som funkar att koppla in usb modemet i också men då gäller det att inte byta modem då stödet är runt 3 olika modem hos d-linkarna.

Vilket är dovados starka sida då de brukar trycka in support för nästan alla modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Kass täckning i skärgården..

I vilken skärgård var i? Stockholm?
Jag får ut cirka 1-1,5 mbits i stockholmsskärgård med mitt 3 bredand.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

6

Sv: Kass täckning i skärgården..

bassss skrev:

...Har dom ens varit och testat sina grejor själva, eller går dom bara efter några teoretiska metoder för att räkna ut sina täckningskartor? ....

ja det gör dom, och täckningen är beräknad på användande utomhus normalt.

varför inte stretcha täckningen när man gör det på hastigheterna...


jag har provat bla tre och tele2 samt felias crap.

och hur besynnligt det än låter så hade telia sämre täckning än tele2 trotts att telia 'är' tele2 i 3g nätet...

tre gav sämre mottagning än tele2 men bättre än telia... allt provat med samma 'modem' på samma plats samma timme med att byta sim kort.

telias hastighet var vid testen 1,3kb/sek upp mot gmail... dom andra var solid >64kbit
obegripligt

så teliasux

är det torrent limiten som spökar för telia?
telia abg avslutat för min del.

7

Sv: Kass täckning i skärgården..

Det  var efter att ha testat täckning med 3G i skärgården och vid andra kuster som jag gick över till Ice net i fjol. Bra täckning där inga 3G operatörer nådde fram. Eftersok jag också har utländska 3G kort kan jag kolla alla operatörer via roaming.

Snabbaste lösningen är att skicka upp modemet riktigt högt och strunta i extern antenn som lätt ger kabelförluster. Använd USB kabel med förstärkare, finns för tiometerslängd bl a på Media Markt för ett par hundralappar. Två kablar ger 20 meter, räcker för en flaggstång. Höjd spelar ofta större roll än riktningsförstärkning, såvida man inte är flera mil från basstationen för då måste man spela med båda. Sedan har modemets inbyggda antenn ändå riktningsverkan så man bör pröva att snurra det.

Mobilt bredband i skärgårdsterräng kräver att man inser hur vågutbredning funkar vid över 2GHz. För det mesta funkar mobil kommunikation på studs, motagningen i stadsmiljö är typexeempel. Problemet i skärgård kan vara att det inte finns något att studsa på så radiovågorna försvinner bara ut över vattnet. 

Under påsken åkte jag skidor på nordsidan av Åreskutan. 500 meter från basstationen på toppen av berget var jag i radioskugga för GSM för en liten bergknalle skymde och det fanns inget att studsa tillbaka på annat än flack terräng en mil bort. Så fort jag kom ur skuggan var det så klart max signal.

Har sprungit omkring bland bergknallar på Djurö i Stockholms skärgård och kollat signalnivåer eftersom vänner som har ett hus där inte kan köra mobilt internet. Signalstyrkan ändras från max till obefintlig på bara några meter. Höjd är allt.

Även om man befinner sig på högsta punkten på en viss ö så kan den punkten skymmas av en annan ö, för 3G masterna är låga.

Datormodellerna tar nog inte så mycket hänsyn till mottagningsförhållandena bakom bergknallar. 

Ice nets 66 cm våglängd bryter bättre över kanter än de höga 3G frekvenserna, så radioskuggan spelar inte lika stor roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av bassss (2009-04-15 14:01:45)

Sv: Kass täckning i skärgården..

Mycket intressant läsning från någon som verkar insatt, tackar!

Jag tror jag nu vet var masten som jag ansluter mot ligger.
Ska testa att både gå ner till vattnet i den riktningen, samt klättra upp i ett gammalt övergivet torn som når över trädtopparna, med fri sikt mot ön/masten.
Avståndet är ungefär 2km efter att ha spanat lite på kartor.

Om höjd/strand-testen faller väl ut så kan det ju iaf vara idé att försöka kolla på någon mer permanent antennlösning.
Det tråkiga är bara att antennkabel verkar både dyr, samt medför själv en dämpning så som jag förstått det. Då återstår en förlängd USB-kabel, men då måste å andra sidan modemet upp i masten.

Här kommer även bilden för intresserade.
Motsvarande tp-test på höger sida.
http://pici.se/pictures/qxLjiPtmV.jpg
Som synes är det totalt gonatt när den slår över på GPRS, om än bättre signal.

9

Sv: Kass täckning i skärgården..

USB-kabel är mycket billigare än högsta kvalitet koax. Det gör väl inget om modemet åker upp i masten, fukttätt inneslutet. I värsta fall får du väl skaffa ett modem till för annat mobilt internet.

2 km är kort, signalstyrkan ska vara mycket god vid fri sikt, det kan inte behövas någon riktantenn.

E del modem vill ta ström från två usb uttag och kan trassla om man snålar med drivspäninng. Kanske ännu mer så om man kör med lång kabel. Så använd gärna en Y-kabel för matning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Kass täckning i skärgården..

En liten detalj i sammanhanget är att sim-kortet sitter i modemet så en montering i en mast gör att man inte lätt kan ta med sig bredbandet.

11

Sv: Kass täckning i skärgården..

Nog så sant, men det finns väl flagglinor så man kan hala ned modemet. Kan ju också vara onödigt att ha modemet uppe om man är borta och det åskar. En ansluten högt monterad antenn riskerar också att blåsa ur modemet vid åskinducerade överspänningar.

undras om det finns någon lösning där man kunde montera simkortet ett antal meter från kretskortet? Någon form av simkortsadapter in i modemet med en kabel och en ny simkortshållare till externt simkort.

I laptops med inbyggt simkort brúkar simkortet sitta innanför batteriet. Förmodligen finns en kabel till 3G modemet som sitter monterat någon annan stans i laptopen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Kass täckning i skärgården..

Du sa inte var i skärgården du hade varit, men tror det var nå strul i området runt kapellskär vid påsken. Ett tips är att ringa supporten på tele2 och fråga var du har närmsta mast. Färgskalorna på täckningskartorna är lite väl positiva ibland, då är det bättre att veta avståndet till masten och i vilket väderstreck den ligger. 

Upp till 14,4 kan du glömma med ditt modem, då måste du ha E270+ och rätt abonnemang, men om du har den täckningen så blir det nog inte ett dugg snabbare eller bättre för dig med det.

13

Sv: Kass täckning i skärgården..

http://www.mobilabredband.se/pts

14 Senaste redigerad av bassss (2009-05-05 07:07:38)

Sv: Kass täckning i skärgården..

Har lite mer info att rapportera.
Testade diverse hemgjorda antenner med inspiration från den andra tråden.
Fick som bäst till ~-100dBm, men det gjorde ingen skillnad hastighetsmässigt så är knappast värt tiden att permanenta någon av dom lösningarna.

Däremot så hittade jag källan till felet.
Jag har kass koll på trådlöst och signalstyrkor så när programmet knappt visa någon täckning (har 0-1 pluppar i tele2 connect) och -109dBm och en röd mätare i MBMA så utgick jag ifrån att det var kass signal som orsakade hastighet och nerkopplingar.

Men nu när jag varit ute på vardagar och testat så har jag trots den kassa signalen inte fått en enda disconnect, otroligt, hajar inte hur det fungerar såpass bra.
Vidare ser tp-test ut såhär:

Dag 1:
7.30 - 4,02/0,35
9.30 - 2,76 / 0,30
10:50 - 1,72/0,33
18:31 - 0,45/0,33
20.12 - 0,85/0,30
22.01 - 2,93 /0,34'

dag2:
08:01 - 4,09/0,35
11:05 - 2,82 /0,36
18.24 - 0,56/0,29

Helt enkelt är teorin, första gången jag var ute var det påsk. Då skulle varenda person som köpt sitt mobila bredband under hösten ut och premiärtesta i skärgården. Detta ledde till överbelastning och disconnect.

Antar även att telefoni har prio i näten, och att kapaciteten (tyvärr) verkar relativt begränsad.

Ser man på mina tp-test så går dom fort på morgon och framåt natt, när det antagligen är relativt låg användning....

Hur som helst så fungerar nätet ändå hjälpligt, det räcker för mail/internetbanken/etc...

edit:
Vidare har jag märkt att det fungerar _extremt_ mycket bättre om man har modemet hängandes lodrätt.
Sedan om det är "logiskt" angående hur antennen ser ut, eller om det beror på topografin runt stugan har jag ingen aning om.