1

Tråd: Sommartid?

Varför visas tiden en(1) timme plus nu i UMRen?
Det vill säga 18:06 istället för 17:06.
(Har tidzonen satt till GMT +1:00)

2

Sv: Sommartid?

UMR stödjer inte Sommartid / Vintertid ändringar.

Ändra manuellt till GMT+2 för det är det vi befinner oss i just nu.
GMT tidsräkningen tar inte hänsyn till sommertid / vintertid den är samma hela tiden på den plats man befinner sig. Humm det där lät konstigt men hoppas att du förstår.

Mvh
Mathias

3

Sv: Sommartid?

Mathias skrev:

UMR stödjer inte Sommartid / Vintertid ändringar.

Ändra manuellt till GMT+2 för det är det vi befinner oss i just nu.
GMT tidsräkningen tar inte hänsyn till sommertid / vintertid den är samma hela tiden på den plats man befinner sig.

Sätter man (=jag) tidzonen till GMT+2,00 visar den två timmar för mycket. Man måste sätta tidzonen till GMT+0,00.

/Bengt (firmware 3.00)

Bengt Österdahl, Gustavsberg

4

Sv: Sommartid?

Okidoki, tack för förklaringen

Glad Påsk

5 Senaste redigerad av hakanh (2009-04-11 08:09:56)

Sv: Sommartid?

QZGBT5 skrev:
Mathias skrev:

UMR stödjer inte Sommartid / Vintertid ändringar.

Ändra manuellt till GMT+2 för det är det vi befinner oss i just nu.
GMT tidsräkningen tar inte hänsyn till sommertid / vintertid den är samma hela tiden på den plats man befinner sig.

Sätter man (=jag) tidzonen till GMT+2,00 visar den två timmar för mycket. Man måste sätta tidzonen till GMT+0,00.

/Bengt (firmware 3.00)

Det där måste ju vara en bug! Sommartiden i Sverige är GMT+2 (egentligen UTC+2). Vad är det för NTP-server som används? Den lämnar ju uppenbarligen fel tid nu. Lite dumt att inte själv kunna välja vilken server som ska användas.

F.ö. bör ju en NTP-funktion innehålla en valbar automatiskt omställning till sommartid. Den som lägger in den funktionen måste undersöka vilka varianter det finns (det finns andra än bara +1 tim).

6

Sv: Sommartid?

Precis måste ändras till GMT 0 för att de skall stämma.
Nu går min klocka rätt också smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Sommartid?

Japp.
Har nu ändrat i "System / NTP" till "GMT +0:00".

Helst vill man att omställningen ska ske automatiskt.:|
Inte att man ska behöva ta fram grillen!:)
Detta önskas till nästa firmware version.

Bra att den inte följer datorns klocka för den kan någon avsiktligt vilja ställa om eller är trasig. =Bra Dovado.

Tiden uppdateras direkt (kort fördröjning).
D.v.s. återstart behövs ej för att kontrollera tiden =bra.

8

Sv: Sommartid?

Faktum kvarstår att klockan går 2 timmar fel. Visuellt går den rätt men tidstämplingarna i loggen måste ju visa fel nu. Jag vet inte hur loggen ser ut men antingen visas alla tider i UTC/GMT eller så visas lokal tid tillsammans med aktuell tidzon. I båda fallen är klockslagen 2 timmar fel. Någon från Dovado som vill kommentera detta?

9 Senaste redigerad av hakanh (2009-06-06 07:11:20)

Sv: Sommartid?

Efter senaste fw-uppgradering (3.0.5) så verkar detta vara fixat. Nu blir det rätt tid med "GMT+2". Lite besynnerligt att den var inställd på "GMT+1" efter uppgradering trots att jag hade ställt den på "GMT+0".