1

Tråd: Connection tracker

Hej!

Jag har tänkt ställa en Dovado router ute i "bushen" dit det är en bit att åka.
Det är då viktigt att routern inte kopplar ner 3G modemet.

Connection tracker funktionen passar perfekt för ändamålet.

Men jag har lite frågor. Det verkar inte gå att pinga på namn. Kanske något till nästa uppdatering? Att slå upp det man pingar via en DNS känns ju betydligt mer pålitligt. Och går det inte att namnupplösa så vet ju routern redan då att det är dax att starta om.

Vet någon några pålitliga IP-adresser man kan mata in. (gärna några uråldrig pålitlig adresser sedan Internets barndom smile )
Jag funderar på www.sunet.se (130.239.8.25) och www.funet.se (194.9.94.204).
Egentligen känns det inte bra att mata in IP-adresser eftersom jag inte har en aning om ifall adresserna ändras.

/Olof

2

Sv: Connection tracker

Borde gå med några av de större företagen i världen, då de brukar äga sina ip ranges.
Eller mit.edu och liknande, sitter på mobilen så kan inte slå upp ip't nu

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Connection tracker

Hej Olof,

Du kan också styra routern med SMS från din mobil, om du har installerat 3.0 firmware på din UMR. Du kan läsa mer om detta här: http://www.dovado.com/sms

Och som Andreas föreslår, se till att du pingar några "stora" destinationer. Jag brukar lägga nån svensk destination, nån Amerikansk, och nånting ute annanstans i Asien.

Tips: Se till att inte pinga några banker.....dem försvinner ganska fort! LOL!

Se till att alltid klicka på "Test now" knappen efter ha matat in dem.

Ha det bra

4

Sv: Connection tracker

Ett annat tips är att pinga stads- och kommunsiter, de brukar ligga statiska länge.

5

Sv: Connection tracker

ja, alltid bra att pinga kommunister! :-D

6

Sv: Connection tracker

*asg*

7

Sv: Connection tracker

ha ha testar Nordkorea då smile

Samir, SMS funktionerna är ju egentligen ännu bättre. Bara att starta om routern ifall det strular. Att jag missade det.