1

Tråd: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Tacksam synpunkter och råd om man kan låsa upp ett Tele2 låst modem?

2

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Visst går det, men finns ingen gratis lösning för E169.

Fast Tele2 brukar väll inte låsa sina modem?

27.     Unlock Huawei E169 / E169G     250kr
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=593

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

http://www.tele2.se/utomlands-priser.html

"Eftersom mobil surf fortfarande är så pass dyrt utanför Sveriges gränser har vi låst abonnemangen för roaming. Vi har inte operatörslåst modemet så du kan om du vill skaffa ett SIM-kort från en lokal operatör, och surfa till lokal taxa. Observera att detta kräver att du går in i programmet på "Settings" och skriver in inställningarna (sk. APN Settings) som du får från den utländska operatören."

4

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Så man kan inte ens begära att roaminglåsningen ska upphöra? Det finns alla möjliga orsaker att behöva ladda ned någon enstaka MB, t ex att kolla en flygplansförsening eller när det finns ett flyg. Iphones appar för detta drar mkt lite data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Jora det är låst från "start" men går att låsa upp roaming.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Bara att ringa kundtjänst och be dem ta bort roamingspärren på ditt abonnemang.
Lite billigare och kanske smartare att köpa ett mobilt bredband kontant i det landet man åker till. Modemet är ju inte låst

7

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Andreas skrev:

Visst går det, men finns ingen gratis lösning för E169.

Fast Tele2 brukar väll inte låsa sina modem?

27.     Unlock Huawei E169 / E169G     250kr
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=593

Hej Andreas!

Jag har ett Huawei E169 som jag surfar på här i Australien, återvänder till Sverige snart och min fråga är. Visst kan jag använda detta modem även hemma i Sverige? Bara köpa ett svenskt simkort av någon operatör, iochmed att jag redan betalat dyra pengar för modemet här så borde det väl gå att använda hemma smile

Hur vet jag om modemet är låst till den operatör jag har nu? Har förbetalt och inget abbonemang så jag antar att det inte är operatörslåst. Kan jag använda samma program som de har? Måste jag ändra några inställningar?

Tacksam för svar

//J

8

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

heathrow skrev:
Andreas skrev:

Visst går det, men finns ingen gratis lösning för E169.

Fast Tele2 brukar väll inte låsa sina modem?

27.     Unlock Huawei E169 / E169G     250kr
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=593

Hej Andreas!

Jag har ett Huawei E169 som jag surfar på här i Australien, återvänder till Sverige snart och min fråga är. Visst kan jag använda detta modem även hemma i Sverige? Bara köpa ett svenskt simkort av någon operatör, iochmed att jag redan betalat dyra pengar för modemet här så borde det väl gå att använda hemma smile

Hur vet jag om modemet är låst till den operatör jag har nu? Har förbetalt och inget abbonemang så jag antar att det inte är operatörslåst. Kan jag använda samma program som de har? Måste jag ändra några inställningar?

Tacksam för svar

//J

Ett lätt sätt är att stoppa in simkortet från mobilen eller liknande som är en annan operatör och se ifall modemet tar emot det.

smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Skickar detta med en italiensk E169 från operatören TIM och simkort 3G från Telia. TIMs installationsprogramvara är olåst.

Dels kan ju modemet vara operatörsbundet eller bara installationsprogrammet i datorn. I det senare fallet borde det räcka med att först installera ett obundet E169 och sedan köra det australiensiska modemet.

Programvaran i E169 ligger på CD0 USB-drive, lagras temporärt i datorn när man installerar. Det borde gå att plocka fram den då.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

Mjukvaran kan man lätt plocka t.ex. första gången man stoppar in modemet, då "zero-cd" ligger öppen då, bara markera alla filer och kopiera till en mapp.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av jonasolof (2009-04-09 16:38:20)

Sv: Går det att låsa upp ett HUAWAEI E169 Tele2 modem?

OK ska testa det då jag återkommer hem. Men tror ni låsningen ligger i modemfirmware eller i den mjukvara som installeras på datorn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.