1

Tråd: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Publicerat 2009-03-20
Dags att välja Telenor trots allt?

http://www.aftonbladet.se/pryl/article4697601.ab

På måndag höjs priset

Nu blir det krig om mobilt bredband.

Telia höjer priserna på måndag.

Samtidigt sänker Telenor till under hälften av Telias pris.

I dag presenterade Telia sina nya priser för mobilt bredband. De innebär att priset i praktiken höjs för den vanligaste formen av mobilt bredband eftersom man samtidigt sänker taket för hur mycket man får surfa innan farten sänks dramatiskt.
Sänkt hastighet vid översufning

Månadskostnaden för 7,2 megabit per sekund blir nu 229 kronor med ett tak på 3 gigabyte datatrafik. Vill man behålla taket på fem gigabyte som Telia hittills erbjudit, höjs månadskostnaden till 249 kronor per månad. Går man över sin maxmängd data per månad sänks hastigheten till låga 57 kilobit resten av månaden. Däremot kan man köpa 5 gigabyte datatrafik i tilläggsmängd för 149 kr /månad om man behöver.

"“ Men samtidigt ökar vi maxhastigheten för mobilsurf till 14,4 megabit per sekund i stora delar av landet och ökar antalet zoner där man kan surfa trådlöst hur mycket man vill utan tak, säger Erik Hallberg chef för mobiltjänster på Telia.
2500 surfzoner

Bland annat öppnar Telia 300 stycken nya surfzoner hos Pressbyrån och 7-eleven Telia har totalt 2 500 surfzoner runt om i landet.

För de som använder mobilt bredband mera sällan inför man ett startabonnemang för 39 kronor i månaden. Sedan kostar surfning max 29 kronor per dag utöver det.
Ska finansiera utbyggnad

"“ Ändringen av priserna är nödvändig för att vi ska klara av att finansiera utbyggnaden av det mobila datanätet framöver. Mobilsurf är inte längre en tilläggstjänst utan en egen verksamhet som måste stå på egna ben, säger Erik Hallberg.

Men konkurrenten Telenor väljer i stället att sänka sina priser för mobilsurf i mobilen.

Att surfa med 7,2 megabit per sekund från mobilen kostar 119 kronor i månaden hos Telenor. Taket är 2 gigabyte. Efter det får man dock vanlig 3G-hastighet som är 384 kilobit per sekund.
Inget tak hos Telenor

För mobilsurf via dator och mobilt bredbandsmodem från Telenor betalar man 199 kronor i månaden. Men då finns det inget tak för hur mycket data man får ladda ned. I båda varianterna från Telenor ingår också tillgång till Telenors surfzoner runt om i landet.

2

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Nån som har en hum om det blir prisändring för Telia mobilt bredband som tillägg till ett befintligt telia adslabonnemang? Detta kostar fn 99 kr permånad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Tycker hela situationen är lustig.
De höjer hastigheterna i näten men gränserna är de samma, eller lägre en vad de var från start.
Samt att de höger priserna, som att de levererar en något nytt och bättre.

Bara att man slår i taket snabbare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Det är en prisskillnad, men det gäller att även se till vad som ingår från de olika operatörerna.
Hos oss på Telia ingår till exempel ett antivirusprogram och brandvägg i abonnemanget, liksom ett trygghetslöfte under en månad, då man har möjlighet att testa på tjänsten. Vi har Sveriges snabbaste mobila bredband enligt Bredbandskollen samt Sveriges bästa täckning.
Meningen med prissättningen är att man som kund får betala utefter hur mycket man förbrukar, så att den genomsnittliga användaren inte behöver betala lika mycket som höganvändaren. Om man slår i taket kan man, precis som det står i i det första inlägget, köpa till extra datatrafik i tilläggsmängd.

När det gäller frågan om mobilt bredband som tillägg till adsl så ändrar vi inte priset för våra befintliga kunder. De som har köpt ett avtal för 99 kronor har kvar det priset.
För de som tecknar de nya abonnemangen kostar det 129 kronor för 3GB trafikvolym och 149 kronor för 5GB trafikvolym.
På följande länkar kan man läsa mer:
http://www.telia.se/privat/produkter_tj … llagg.page

http://www.telia.se/privat/produkter_tj … llagg.page

Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

5 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-23 22:40:12)

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

tack för infon, vi uppskattar att den kommer rakt från källan.  Om sedan de som sköter faktureringen hos Telia kunde hålla reda på vilket abonnemang kunden har och när det tecknades vore det utmärkt, jag har redan fått faktura med fel månadsavgift  två gånger. Och - varje gång det "rättas" så införs automatiskt en utlandsspärr på abonnemanget kunden ovetandes.

Bakgrund; Jag tecknade tilläggsabb till adsl à 99 kr/mån  den 5 november 2008. Till saken hör att jag har bara varit i Sverige fyra dagar sedan abonnemanget tecknades så det ärinte fråga om några överskridna gränser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Utlandsspärren läggs in med automatik när man skaffar ett mobilt bredband för privatkunder. Är det ett företagsabonnemang måste man själv lägga till det. Man kan ta bort spärren om man legitimerar sig i butik eller skickar in en skriftlig begäran.
Att du fått en utlandsspärr inlagt ovetandes, trots att du valt att inte ha en sån typ av spärr, och utan att heller bli informerad om det, är inte bra. Det håller jag med dig om. Exakt vad som har hänt och varför är svårt att svara generellt på.
Det är även svårt att svara på vad som hänt som gjort att du faktureras för fel typ av abonnemang. Ligger uppgifter inne om att man har en viss typ av abonnemang så faktureras man därefter, men är de uppgifterna fel ska de givetvis rättas till. Fakturan ska även den korrigeras så att man får betala rätt pris.
Om du inte fått hjälp kan du alltid skicka ett mail till mig så får jag se vad som har hänt.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-24 21:30:02)

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Mittåt, jag hade fel om att felet fortfarande kvarstod. Faktureringen var korrekt nu, har betalat idag. Pga rättelsen och nytt utskick kom den nya fakturan att omfatta fler månader.

Därmed bör heller ingen ny utlandsspärr vara införd. Ska dock beskriva problemet med utlandsspärr lite mer ingående. Det stod helt klart då jag tecknade abonnemanget i teliabutik i Stockholm att jag är bosatt utomlands, fick kontakta lantmäteriet på orten där jag har sommarhus som skickade upp ett fax till butiken vilket visade att jag har fast egendom i landet. Detta eftersom jag i egenskap av utlandssvensk inte finns enligt kreditkontrollen trots tre fasta abonnemang och ett mobilabonnemang sedan 20 år hos Telia i Sverige. Dessutom har jag haft isdn och adsl i tio år hos Telia. Så trots fakturering på  minst tusen kronor i månaden sedan många år måste ytterligare kreditkontroll göras för ett abonnemang om 99 kr per månad. Som utlandssvensk är man dock luttrad och jag uppskattade säljarens medverkan i att lösa problemet.

När jag kommit hem till Belgien med min svenska teliabundna telefon visade den sig vara utlandspärrad. Jag vet inte varför mitt önskemål om ospärrat abonnemang ej beaktats.

Vid kontakt med kundtjänst fick jag beskedet att spärren bara kunde hävas om telefonen användes i Sverige efter det att de hävt spärren. Det kom att dröja tre månader innan jag kom åter. Då jag fick första fakturan visade det sig att de inte fakturerat med 99 kr/månad. Vid rättelsen kom  automatiskt utlandsspärren att påföras igen. Lustigt nog var telefonen dock ospärrad om jag använde teliakortet med ett av de fakesim som finns, men då kunde jag ju lika gärna använda ett utländskt kort.

Det riktigt besvärliga är således att förutsättningen för att telefonen ska kunna  användas utomlands efter det att spärren avlägsnats är att telefonen återförs till Sverige för aktivering. Detta är möjligen av säkerhetsskäl, någon förklaring till varför det är på det här viset fick jag inte.

Jag löste problemet genom att även köpa en belgisk icke operatörsbunden iphone. Det borde jag som flitig resenär ha gjort från början men jag visste inte om att de fanns olåsta i vissa länder, än mindre i det land där jag bor.  Själva idén med operatörsbundna telefoner i Europa är absurd - hur skulle det funka med telefoner bundna till delstater i USA?

I de fall där en utlandsspärr avlägsnats ska den naturligtvis inte påföras med automatik bara för att abonnenten byter abonnemangsform - eller som i mitt fall ett fel rättas till. Telia bör åtminstone skicka ett SMS med besked om att utlandsspärr införts pg abonnemangsändring samt meddela vart man ska vända sig för åtgärd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Det ska gå att ta bort utlandsspärren när man är utomlands. Vi rekomenderar då att man startar om modemet samt kontaktar vår kundtjänst så att de kan göra en uppdatering så att förändringen går igenom. Däremot kan man inte lägga till en utlandsspärr från utlandet, vilket i och för sig inte är aktuellt för dig, men kan vara bra att veta.
Om man byter abonnemangsform så läggs utlandsspärren tillbaka då den ligger som default, oavsett vad du valt att göra på den gamla abonnemangsformen. Som kund ska man bli informerad om det så att man vet om det och därmed har möjlighet att ta bort spärren igen. Om du Jonasolof inte blivit informerad om det får jag be om ursäkt.

9

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Återkommer med nya erfarenheter. Kom till Sverige den 5 april och konstaterade att Telia 3Gsim inte funkade. Dagen därpå kontaktades Teliabutik i Åre som kollade och sade att abb var spärrat pga obetald faktura. Ringde kundtjänst. De meddelade att ett inkassoärende var på gång för en faktura jag ej sett. Vi kollade totala betalningar som uppgick till drygt 1200 kronor för ett abb som började 5 nov 2008 och kostar 99 kr i månaden. Visar sig att Telia fakturerat för mycket flera gånger. I själva verket var teliaskyldiga mig drygt 600 kr. Försökte även påpeka för damerna jag hade på tråden - två samtidigt - att de faktiskt tillgodoräknade mig drygt hundra kronor för mycket men de fick inte ordning på siffrorna med debiteringar och krediteringar så det fick bli som de sagt. Kostade mig dock en halvtimmes mobilsamtal (annat sim) så telia vann tillbaka en del.

3G abb sattes igång igen och nu funkar det.

Bottom line är att de som knappar in fakturaärenden osv inte har koll på läget. Detta ger upphov till enormt trassel för kunderna. Som tur är har jag en belgisk olåst iphone också och kan använda utländska abonnemang för viktiga saker som mail osv i Sverige. 

Skickar PM till sign Telia med mitt 3G abb nummer

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Ja, vad ska man säga...Telia = Felia
När ska de lära sig?

11

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Telia skrev:

Det är en prisskillnad, men det gäller att även se till vad som ingår från de olika operatörerna.
Hos oss på Telia ingår till exempel ett antivirusprogram och brandvägg i abonnemanget, liksom ett trygghetslöfte under en månad, då man har möjlighet att testa på tjänsten. Vi har Sveriges snabbaste mobila bredband enligt Bredbandskollen samt Sveriges bästa täckning.
Meningen med prissättningen är att man som kund får betala utefter hur mycket man förbrukar, så att den genomsnittliga användaren inte behöver betala lika mycket som höganvändaren. Om man slår i taket kan man, precis som det står i i det första inlägget, köpa till extra datatrafik i tilläggsmängd.
......
Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

Var i eran 'telia affär' (hål i väggen med mobiler längs väggen).
Blev så dåligt bemött båda gångerna så jag har medvetet avslutat alla telia abg efter detta, även det trådlösa internet - blev långsammare varje månad, tog timmar att ladda upp en bild till gmail tex. (gmail är inte torrent u-know)
(med en annan operatör: med 384kbit abg tar det max minuten typ, med tele2 tar liknande)

uppsägningskostnade för telia bas skulle 'vara gratis' till 14april, men fick iaf faktura för det... nu lägger jag även om några företag abg då detta var det som fick bägaren att rinna över tack vara det.
nu kan man riva bort alla fula gristrynen från väggarna.

erat antivirus håller ej den standard vi kräver på prestanda och säkerhet, kanske duger för hemanvändare som gillar(ej fattar) att slöaner datorn.
eran brandvägg består väll av att det inte går att köra RDP/vpn när man är uppkopplat gissar jag / dvs ej publik ip# som byts hela tiden = funkar inte ens att betala räkningar via banken pga detta... grattis.

trygghetslöfte ? enmånad? bindningstid 12månader?
garanterad funktion i en månad av 12?
ja det var ungefär så länge det funkade... sedan sjönk hastigheten.

ni monterade även flerkanalig BF på vårat företags abg för att en granne skulle få sitt uppkopplat pga ni ej underhållit erat nät så merparten av kopparn är trasig, vart flextronix för dyra efter ett tag på att utföra underhållet?
pga detta funkar FAXEN sh dåligt... gissar att den kommer upp i 9600baud enbart...
har nu fixat fax lösning via ip telefoni vilket var en stor anledning till det abg var kvar då vi har mobil företagsväxel.

är väll inte ditt fel liksom, men du kan väll framföra det till ledningen i farsta, samt stureplan.

som företags kund anser jag att upp hastigheten är viktigare än ner då denna är ok som den är.
orkar inte vänta en timme på att en offert skall swoosha i väg... är ju löjligt liksom, kan lika gärna posta den med posten...

undrar vilken operatör som blir först med något som är snabbare än 384kbit på landet, inte f åker jag två mil till en wifi-zoon för att skicka en offert = posten/fax istället.
jag antar att man flyttar den 'uttjänta' snabba utrustningen till landet nu när den ersätts med snabbare i storstäderna...

skulle få betydligt fler kunder om det görs tvärtom då 'landet' inte har 100mbit som alternativ eller massor med tilgänliga wifi eller surf zoner.

ha en trevlig påsk.
fd teliasonera kund privat|företag

12

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Vill bara kommentera att jag blivit mycket bra bemött i teliabutikerna i Kalmar, Åre och Fältöversten Stockholm.

Bokföringsproblemen ligger på någon annan avdelning. Tror att problemet ligger i gränssnittet mellan automatik  och manuell hantering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Jag har rimligen bra erfarenhet av Telia (utom exemplet nedan), men deras idé att lägga en maxgräns på 10 GB per månad för företagskunder (som jag är) är helt ute och flyger. Tidvis kan jag via jobbet överföra betydligt mer än det dubbla via ftp osv. När jag pratade med en tjej på Telia support om detta, och då gällde det 5 GB sa hon "Det finns ingen som kommer upp i sådana mängder data som inte delar ut filer via Torrents osv", blev mest sittande gapandes och visste inte vad jag skulle svara på det. Det var det mest IDIOTISKA jag hört någon säga på en officiell telefonlinje. Telia, lär ut lite mer till era telefonister, så ska ni se att ni kanske kan ligga steget före konkurrenterna utan större problem.

14

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Fick nu återigen brev från Telia för tredje gången med Välkommen till Telia Mobilt bredband, detta pga nyligen genomförda rättelser som tydligen berodde på att fel abonnemang kodats in i butiken i november.

I brevet står inget om vilken typ av abonnemang det gäller. Det står dock att jag som privatkund har aktiverad spärr för utlandet. Ringde och kollade, ingen spärr aktiverad, detta enligt min begäran vid tidigare samtal.

Det står heller inget om den maximala datamängden per månad för mitt abonnemang.

De här breven är dåligt utförda för att iformera kunden och borde anmälas till PTS men det gitter jag inte just nu. 

Jag uppmanas gå in på telia.se/minasidor för att kolla spärren. Men eftersom jag bor utomlands och telia inte begriper att jag ändå har ett svenskt personnummer så är det jäkligt komplicerat att registrera sig för mina sidor. Så de tjänsterna är i stort sett otillgängliga för ett par hundra tusen utlandssvenskar. Men dessa kanske inte använder mobiltelefoni... Exakt tvärtom är det.

Återigen, det är det är det förödande resultatet av mixen av manuell och automatisk hantering som får Telia att framstå som den institutionaliserade inkompentensen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Telia skrev:

Det är en prisskillnad, men det gäller att även se till vad som ingår från de olika operatörerna.
Hos oss på Telia ingår till exempel ett antivirusprogram och brandvägg i abonnemanget

Gillar detta Telia skrev.
1. Om man knappt får använda bredbandet vad ska man med antivirus och brandvägg till då.(Menar till trafiken 3/5GB) Skrattretande.

2. Antivirus och brandvägg vill man väl välja själv så man får det som passar ens egna behov. (Så starta att leverera bredband och inte köpa in er på en massa extraskit som antivirus brandvägg etc.)
Rent och slätt bredband. och inget annat.

16

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

PsyDonia skrev:
Telia skrev:

Det är en prisskillnad, men det gäller att även se till vad som ingår från de olika operatörerna.
Hos oss på Telia ingår till exempel ett antivirusprogram och brandvägg i abonnemanget

Gillar detta Telia skrev.
1. Om man knappt får använda bredbandet vad ska man med antivirus och brandvägg till då.(Menar till trafiken 3/5GB) Skrattretande.

2. Antivirus och brandvägg vill man väl välja själv så man får det som passar ens egna behov. (Så starta att leverera bredband och inte köpa in er på en massa extraskit som antivirus brandvägg etc.)
Rent och slätt bredband. och inget annat.

Hej!
Mitt namn är Jenny Lundberg och arbetar på Telia Kundservice.  I det fasta bredbandet ingår antivirus och epost sedan länge. Många av våra kunder har bytt från fast bredband till mobilt bredband. Dessa kunder har efterlyst antivirus och epost. Vi har valt att tillfredsställa detta behov, så numera ingår antivirus och epost.

Med vänlig hälsning
Jenny Lundberg
Telia Kundservice

Hej! Vi som svarar här jobbar på Telias kundservice.

17

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Just nu använder jag Telias Mobila Bredband för företag som inte har något övre gräns, denna gräns slipper jag tills dess att min avtalstid går ut, dvs om lite mer än ett år. Om Telia har kvar sin maxgräns då detta inträffar avslutar jag direkt det här abonnemanget, det är ingen poäng att ha ett -mobilt- bredband, men sen ändå tvinga ut folk till s k Surfzoner för att få en obegränsad mängd data.

18

Sv: Dyrare surfa trådlöst för Telia-kunder

Fordie skrev:

Om Telia har kvar sin maxgräns då detta inträffar avslutar jag direkt det här abonnemanget, det är ingen poäng att ha ett -mobilt- bredband, men sen ändå tvinga ut folk till s k Surfzoner för att få en obegränsad mängd data.

man kan då lika gärna skaffa en:
http://www.fon.com/en/
för 300:-
är helt sanslös täckning med dessa!