1

Tråd: Telia vs. Tre

Har suttit med Tre´s mobila bredband nu och ett datakort E630+, ganska länge och har varit överlag nöjd..
Jag är väl en sk. medel->stor användare, ligger väl på ca 15gb i månaden..

Nu på sista tiden har tre börjat strula som fanken, dålig fart och OFTA sidan kunde inte visas, verkar ha strul med någon dns, man får klicka uppdatera flera gånger...
Farten har legat på ca 2-2,5mbit, (finns bara 3,6 där jag bor)

Jag tänkte testa telias mobila bredband.. då man skaffar ett kontantkort hos dem och registrerar detta får ju man 100:- att ringa för, och det kan användas till sk. Veckosurf för 99:-

med liknande täckning och signalstyrka (Enl MDMA för E630)
men vilken skillnad!
nu kommer man upp i nästan 4mbit, mitt på dagen! big_smile
det var betydligt bättre tryck i det än tre...

Men nackdelen är ju dessa 5Gb? hur "hårda" är telia med detta ni som vet?
Är det en automatisk spärr som går in och stryper? eller är det bara en möjlighet de har för att klämma åt de värsta?

2

Sv: Telia vs. Tre

Tror Telia kör auto spärr de med.
Känner du någon som har företag så kan du regga ett företags abb som inte har samma begränsning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telia vs. Tre

Jag var just i kontakt med Telia. De är ju lite fula, ingenstans på sin sida säger de att det egentligen finns en begränsning på deras företagsabb, ett sådant som jag har. Här är reglerna;

Just nu är datatrafiken obegränsad.

Om jag tar (eller uppgraderar till) deras nya 3g+ abb, ligger begränsingen på 10 GB och jag kan köpa ytterligare 10 GB för 149 kr om jag slår i taket innan månadens slut. Dvs en fördubbling av det som gäller för privata.

Ännu finns det dock ingen hårdvara som stödjer den snabbare hastigheten enligt killen jag pratade med. Det kan dröja "en till två månader".

Så valet står mellan obegränsad datatrafik på "7.2" eller begränsad med icke existerande hårdvara och ett litet högre pris (229) på "14.4".

Svårt val...

/Ford